Iso-inställning

Metoder för astrofotografering
Post Reply
klintan74
Posts: 49
Joined: 2012-12-28 19:50:51
spamtest: JA

Iso-inställning

Post by klintan74 »

När ni fotar deepsky piggyback eller med startracker på objekt. Hur högt iso använder ni?
Har själv en Canon R6 med grym iso. Skaffat mig en ny startracker och tänkte ge mig på klassikerna, orion, plejaderna och andromeda i vinter.
Kört lite deepsky för några år sedan men denna kamera är ju helt klart bättre på iso än den jag hade då.
Tanker använde Tamron 70-200mm 2.8 G2 som objektiv primärt.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Iso-inställning

Post by Datarolf »

Hej!
Utan att vara expert på ämnet tror jag ändå jag vågar påstå att ett högt ISO-tal inte nödvändigtvis ger bättre bilder än ett lågt. Antalet fotoner som träffar sensorn är ju detsamma under en viss tidsrymd, så vad ISO-inställningen gör är att den ökar förstärkningen av den uppsamlade signalen + ev störningar i form av olika typer av elektroniskt brus. Det innebär att en stackad bild av flera delbilder tagna med måttligt ISO-tal oftast kan bli bättre en någon enstaka bild tagen med ett högt ISO-tal.

Själv har jag kommit fram till att ISO 800 är det optimala när jag tar bildserier på något tiotal bilder som stackas, både när jag fotograferar med kamerans vanliga optik - vidvinkel till tele - och med kameran på ett teleskop.

Hälsningar
Rolf J
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Iso-inställning

Post by Miska »

Jag har haft en Canon EOS 6D förut och då kunde jag köra med ISO 6400 i Bortle 7 utan att det gick åt skogen med bilderna.
Det är rätt fantastiskt hur mycket data som förvaras i råfilerna (CR2) även om bilden är nästan kritvit.

Enda problemet jag ser i ditt inlägg är ditt objektiv. Zoomobjektiv har oftast en zoom-halo som uppstår i mitten av bilden och då måste man köra med flats för att få bort det. Fasta objektiv eller teleskop av mindre brännvidd kräver inte detta så som Redcat osv då de är plana från mitten ut till hörn och kanter, dock är det alltid rekommenderat att man tar flats, bias och darks oavsett för man vet aldrig vad ens kamera håller på med.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Iso-inställning

Post by TomBee »

När jag använt objektiv på mina DSLR:er (omoddad och moddad 1100:or) så tycker jag det fungerat bäst med ISO1600.
Då har jag dock mest använt kit-objektivet EF-S 18-55 (f/3.5-5.6) och använt exponeringstider på 60, 120 och 180 sekunder.
Misstänker att modernare sensorer kanske klarar att gå upp till ISO6400 utan problem.
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: Iso-inställning

Post by Le_Troglodyte »

klintan74 wrote:När ni fotar deepsky piggyback eller med startracker på objekt. Hur högt iso använder ni?
Har själv en Canon R6 med grym iso. Skaffat mig en ny startracker och tänkte ge mig på klassikerna, orion, plejaderna och andromeda i vinter.
Kört lite deepsky för några år sedan men denna kamera är ju helt klart bättre på iso än den jag hade då.
Tanker använde Tamron 70-200mm 2.8 G2 som objektiv primärt.
När man höjer iso (eller det närbesläktade gain), så offrar man det dynamiska omfånget genom att man minskar sensorns Full Well Depth och det skulle jag inte göra för mycket på de objekten du nämner som har väldigt stor dynamik. Det man får göra är att kolla varje sensor för sig och vilken teknologi de använder. R6 verkar ha en dual gain-sensor. Dual gain sensorer sitter t ex i ZWO 2600MC/MM (Sony IMX 571) och de utmärks av att det finns ett tydligt "hopp" i kurvan för Read Noise och Gain (iso) där Read Noise minskar i ett steg när sensorn går från 0 till 100, samtidigt som DR påverkas ytterligt lite. Med den finns det få anledningar att använda annat än gain 100. Ser man kurvorna på R6 så beter den sig lika, om än inte lika markant. Av vad jag snabbt kan läsa mig till verkar R6 vara relativt "iso-invariant", men man offrar ändå en del DR, så för dynamiska objekt hade jag nog hållt mig ganska lågt. Det beror dock även på andra faktorer; hur mörk är himlen? Hur stabilt mount har du? Om man fotar från en väldigt mörk himmel med stabil montering hade jag gått på lägre iso och längre tider, men ibland kan det kanske vara värt att offra lite DR och gå upp i iso och korta exponeringarna.

Den här videon förklarar det hela rätt bra tycker jag: https://youtu.be/O05qb2XI2kk" onclick="window.open(this.href);return false;

Här testas R6 för astrofoto: https://amazingsky.net/2021/09/23/testi ... otography/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nedan kurvor för R6 från https://www.photonstophotos.net/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image