Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Allmänna diskussioner om SAAF.
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by akjalam2 »

Jag har en kontakt i La Palma som bott där i ett år nu och han är grymt besviken på vädret.
Det har inte alls varit det paradis han trodde med väldigt hög luftfuktighet och dis/moln.

Folk där skyller givetvis på klimatförändringar men den diskussionen tar vi inte här.

Det enda sättet att få bra obs förhållanden på La Palma är att ta sig upp över molntäcket där de stora teleskopen ligger
men det är knappt man får vara där nattetid då man kan "störa" de större grabbarna.

Det finns några utsiktspunkter man kan köra till men bygga ?? det blir nog svårt på La Palma.

Mitt favvo ställe är so, jag tidigare nämnt här Almeria .
Jag tror dock att det kan vara samma svårigheter där med "bygglov" på de högre höjderna.

Men det är bara en fundering.

Jag tycker vi ska hålla oss i skinnet när det gäller observationstider och vem,vad,hur och inte gå i den gamla fällan med
att jag tycker ditt o datt är viktigt för mig. Egoism undanbedes.

Inga favörer ang gåvor av utrustning etc då det ska vara föreningens Teleskop och då följdaktligen föreningen som bestämmer vad som är viktigt.
Dvs fördelningstider tas gemensamt.

Det tycker jag iaf är det viktigaste i den cynismens o egoismens tidevarv.
Fler projekt än de som finns på fingrarna har gått under av bestämmar iver och hierarkiska problem.

/Pierre

// Pierre
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by jwarell »

ClaesMartinsson wrote:Hej

Mycket intressant initativ!
Jag har länge funderat på att hyra in mig hos någon av av de "Telescope hosting providers" som finns runt om i världen dock med lite mindre dyr utrustning. Förslagen på montering, optik och kameror nedan är naturligtvis kanon, men kanske lite high-end (Paramount är billigare för liknande specifikation) så man bör nog kolla på den önskade tim kostnaden också.
Lite andra saker nedan som jag tänkte på:

Observatorie plats:
- Bör vara närmare ekvatorn så att även objekt på södra hemisfären kan fotograferas.
- På en plats högt upp med bra meterologiska förutsättnigar (kolla väder historik).
- Bör ha 24/7 övervakning av personer på plats eller minimum möjlighet att få hjälp på plats snabbt skulle detta behövas.
- Bör vara möjlig att nå fysiskt på ett relativ enkelt sätt skulle detta behövas.
- Tidzonen i vilken observatoriet ligger i blir viktig för "live" obervationer och manuell fotografering.

Tekniska krav:
- Bra datakommunikation är ett måste (låg latency, tillräcklig bandbredd samt redundans).
- Redundant dator utrustning som vi kan hantera helt via remote (inkluderar om-installation av Operativsystem, power off/on, BIOS access m.m.).
- Vissa observations siter har specifika krav på utrustningen och tillverkare viket bör kollas. Paramount ME verkar dock vara den montering som flest föredrar.

Finansiering:
- Tror vi kan få en mer klar timkostnad då vi vet finansierings modellen samt utrustningen.
- Ska teleskopet och driftskostnaden finansieras 100% av användarna eller delfinansierar SAAF utrustningen (i så fall hur mycket)?
- Vilken är den beräknade livslängden/avskrivningstiden på observatoriet (hur många år skall vi köra observatoriet)?
- Ska all finansiering ske via en tim kostnad eller ska medlemmar kunna köpa årliga "andelar" av observatoriet som garanterar en viss observations tid?
- Viktigt att ta med alla startup och drift kostnader e.g. hyra, on-site support, försäkring, skatter, frakt, tull, installation, reparationer, uppgraderingar m.m.

En snabb kalkyl baserat på: Investering 600.000 SEK, månads hyra 6000 SEK, användning 200 observations nätter per år med 8 timmar per natt (mycket optimistikt!!) ger:
Vid 5 års användning = 120 SEK per timma.
Vid 10 års användning = 82 SEK per timma.

Två av de mer intressanta siter jag tittade på tigidate finns nedan (jag har priser på dessa).
Astro Camp i Spanien: http://www.astro-camp.com/en
Riverland Dingo Observatory i Australien: http://www.riverdingo.net.au/index.htm

Jag är mycket gärna med hjälper till i projektet samt bidrar med ideer. Jag har viss erfarenhet av astrofoto och fjärrstyrning, men kan bidra med större kunskap inom ICT området (system administration, datakommunikation och säkerhet).

MVH
Claes Martinsson

PS: En tigigare diskussionstråd rörade ämnet (dock mindre ambitiöst) finns sedan tidigare nedan:
viewtopic.php?f=21&t=6317
Tack för dina detaljerade okommentarer Claes, vi tar dem till oss. Väldigt fint att du vill hjälpa till, speciellt med det dataadministrativa. Jag mejlar om detta!

Du har rätt i att 10 Micron 4000-monteringen är i värsta laget för föreslaget teleskop, men den (eller PME II) borgar för att kunna placera ett tyngre teleskop på samma montering senare. Med CDK17 funkar även en Paramount ME utmärkt, och det kanske landar där, speciellt om teleskopvärden kräver Paramount - det är naturligtvis ett krav som i så fall måste uppfyllas.

En teleskopvärd på sydligare breddgrader med många års erfarenhet tillåter oss att uppfylla de krav på observatorium och teknik som du ställer.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Robert »

Starsoft wrote:Hej

Jag utvecklar mitt inlägg ovan...
Om man skulle donera ett paket med utrustning, hur stor del av den tillgängliga tiden skulle man då kunna få tillgång till?
Tanken jag fick är att SAAF skaffar plats för ett antal teleskop under ett rulltak, förmodligen en egen byggnad hos någon lämplig värd. Ägare av godkänd utrustning kan sedan få denna placerad hos SAAF teleskophotell, SAAF sköter om utrusning och administration, ägarna av utrustningen får sedan tillgång till den typ 50% av tiden. Jag skulle tro att det vore ganska lätt att få hotellet fullt med kanske 12 teleskop, då skulle SAAF få tillgång till motsvarande 6 teleskop utan att behöva köpa någon utrustning. Kostnaden per timme för de som sedan hyr tid av SAAF skulle därmed kunna bli väldigt låg men ändå ge en bra inkomst till driftkostnaderna.
Det är en intressant ide men just nu har vi bara erbjudande om en pir.

Men det är ju möjligt att andra möjligheter med en hel byggnad öppnar sig i framtiden och då kan ju ett sådant "svenskt" teleskophotel vara en genomförbar ide. Det 'r absolut en idee att spara på för framtiden men just nu har vi ingen sådan kontackt och lite för stort projekt för SAAF att starta med tror jag.
När det gäller placering så tror jag att La Palma är det bästa valet, USA har sina fördelar men resekostnader och annan logistik skulle bli väldigt mycket dyrare än i Spanien.
Ja spanien känns bästa valet nu pga pris och logistik. Betydligt lättare och billigare att resa dit över en helg tex. Det kan ju hända att det blir mer teleskop i framtiden någon annan stans men första installationen bör vara i "närheten" tycker jag.

Tack för alla synpynkter och ideer.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by jwarell »

Robert wrote:
Starsoft wrote:Hej

Jag utvecklar mitt inlägg ovan...
Om man skulle donera ett paket med utrustning, hur stor del av den tillgängliga tiden skulle man då kunna få tillgång till?
Tanken jag fick är att SAAF skaffar plats för ett antal teleskop under ett rulltak, förmodligen en egen byggnad hos någon lämplig värd. Ägare av godkänd utrustning kan sedan få denna placerad hos SAAF teleskophotell, SAAF sköter om utrusning och administration, ägarna av utrustningen får sedan tillgång till den typ 50% av tiden. Jag skulle tro att det vore ganska lätt att få hotellet fullt med kanske 12 teleskop, då skulle SAAF få tillgång till motsvarande 6 teleskop utan att behöva köpa någon utrustning. Kostnaden per timme för de som sedan hyr tid av SAAF skulle därmed kunna bli väldigt låg men ändå ge en bra inkomst till driftkostnaderna.
Det är en intressant ide men just nu har vi bara erbjudande om en pir.

Men det är ju möjligt att andra möjligheter med en hel byggnad öppnar sig i framtiden och då kan ju ett sådant "svenskt" teleskophotel vara en genomförbar ide. Det 'r absolut en idee att spara på för framtiden men just nu har vi ingen sådan kontackt och lite för stort projekt för SAAF att starta med tror jag.
När det gäller placering så tror jag att La Palma är det bästa valet, USA har sina fördelar men resekostnader och annan logistik skulle bli väldigt mycket dyrare än i Spanien.
Ja spanien känns bästa valet nu pga pris och logistik. Betydligt lättare och billigare att resa dit över en helg tex. Det kan ju hända att det blir mer teleskop i framtiden någon annan stans men första installationen bör vara i "närheten" tycker jag.

Tack för alla synpynkter och ideer.
Hallå Anders,

Jag tycker att ditt förslag är klockrent och håller med Robert i det han säger. Men just nu är det ett alldeles för djärvt projekt för SAAF. Vi måste skaffa erfarenhet och ta ett lugnt och säkert steg ut på den internationella arenan utan att riskera skjorta och krage.

La Palma har bra himlar om man kan vara uppe på berget, och det kan man normalt inte eftersom observatorieområdet gränsar till en nationalpark och har strikt begränsad access. Övriga delar av ön har ett växlande klimat som är starkt orografiskt betingat. Jag har varit där ett tjugotal gånger och vet exakt hur det ser ut och hur vädret växlar. Enda möjligheten att etablera ett observatorium på toppen är samarbete med en astronomsik institution och ett visst forsknignsfokus, samt en byggplats, och då måste man antagligen riva något gammalt. Det är svårt (=omöjligt?) att exploatera på observatorieområdet, speciellt om man är en liten aktör.

Det finns teleskopvärdar på västra sidan om bergsryggen (t.ex. Tacande ) och man hade varit tvungen att utnyttja någon sådan aktör för att få 24-timmarsservice. Vad jag vet finns det ingen etablerad teleskopvärdsverksamhet på ön i den form vi skulle behöva, så det hade krävts utveckling av detta först.

Inget litet projekt. Men säkert kul! Och kanske något för framtiden.

Mvh Johan

.
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Starsoft »

Hej
Men just nu är det ett alldeles för djärvt projekt för SAAF. Vi måste skaffa erfarenhet och ta ett lugnt och säkert steg ut på den internationella arenan utan att riskera skjorta och krage.
Ja det är klart, jag blev nog lite väl entusiastisk när jag plötsligt såg en smidig och bra lösning på mitt eget remote projekt :D Jag känner ju att jag kommer att få svårt att hitta en riktigt bra plats för mitt remote-obs genom att jag måste göra en kompromiss mellan lämplighet för både astronomi och semester och dessutom räcker tiden inte riktigt till.

Men vi får väl se hur det ser ut längre fram, när ni bygger upp administration för det första teleskopet går det ju att ta höjd för att kunna hantera många teleskop utan att det blir nämnvärt mera komplicerat och i framtiden när allt är intrimmat och klart så kanske ni kan spinna vidare på min tanke. Steget från ett teleskop till många är nog mindre än att komma igång med det första teleskopet, och att samla ihop ett antal medlemmar för en byggvecka i Spanien är nog ingen omöjlighet, jag hoppas jag har en bra plats i kön om det skulle bli aktuell. Jag tror att behovet av remote-teleskop i framtiden kommer att utvecklas ungefär på samma sätt som behovet av bandbredd på Internet.

Det finns ju två huvudskäl till att jag skulle föredra en SAAF baserad lösning i stället för att anlita en vanlig teleskop-host, dels är det hutlöst dyr månadsavgift hos dessa och dessutom så skulle jag inte känna mig trygg att placera så dyr utrustning hos en kommersiell operatör. Det lär omsättas en del pengar i hosting verksamheten och rätt var det är så kan det dyka upp en ny ledning med helt nya ännu mera kommersiella planer, vilket inte sällan leder till konkurs, kommer jag då att kunna hämta mitt teleskop? om det nu inte redan är sålt... :(

Intressant info om La Palma.

En helt annan fundering rör äganderätten till bilderna, många astronomiska bilder (de flesta?) som tas blir aldrig analyserade fullt ut, skulle man kunna tänka sig att alla bilder tagna med teleskopet blir offentliga och enkelt åtkomliga efter en viss tid? Det kanske skulle kunna vara valbart och påverka priset.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by skafar65 »

Hej

Själv har jag aldrig förstått tjusningen i att använda fjärstyrda teleskop. Att mata in koordinater och sen tanka ner bilder via en utrustning du aldrig ser känns lika givande som att högerklicka på en snygg astronomibild och spara ner den på din hårddisk!

Mvh //Micke
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Hans Bengtsson »

Det handlar nog till stor del om två olika typer av fotografering som egentligen är rätt olika eftersom syftet är olika.

I det ena fallet handlar det om att ta snygga bilder (”pretty pictures”), t.ex. av galaxer eller nebulosor. Då förstår jag mycket väl att man vill göra det med eget instrument och från egen horisont. Detta är en del av det man kan kalla avbildande amatörastronomi.

I det andra fallet handlar det om att ta bilder som sedan kan användas för analyser av olika slag, dvs det är inte bildernas eventuella estetiska värde som spelar roll utan i vilken mån de innehåller intressant information som sedan kan bearbetas. Typexempel är förstås bilder för variabelfotometri, som ju redan idag i en rätt strid ström tankas hem från fjärrteleskop av svenska amatörastronomer. Då är det principiellt likgiltigt var teleskopet har stått, så länge resultaten är användbara. Detta är en del av det man kan kalla undersökande amatörastronomi.

Båda typerna av amatörastronomi är förstås precis lika OK, men det är viktigt att se denna skillnad för att förstå hur tankegångarna går.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by akjalam2 »

En av de viktigare bitarna med detta projekt är att vi skulle kunna få ut intresset till blivande amatörastronomer.

Att skolor kunde ansöka om teleskop tid vore en väldans bra PR för oss.

Visst ! Det kan göras redan i dag med befintliga robot teleskop men om det gjordes genom oss så skulle det givetvis främja Svensk
Amatörastronomi.


Kanske till och med Media skulle haka på våra remote tankar ?

Rubrik i Aftonbladet " Svenskt Robot Teleskop på XXX ort" ??
Kan väl göra sig bra med en intressant nyhet där som omväxling.
Det är ju lite upp till oss hur vi marknadsför det.


Jag håller med Hans om att det är det vetenskapliga innehållet i bilddata som är intressant och att det inte spelar någon roll om var teleskopet står.

Annan åsikt om att ett robotteleskop=högerklicka på objekt och download ?? Det är iaf inte såsom jag ser det.

Kör man "pretty pictures" så är det ju min bild där jag själv valt hur jag vill kombinera de exponeringar genom de filter jag själv valt.
Det är lika mkt konst som något annat.

Det måste finnas anslag att ansöka om. Fonder?

Jag förmodar att killarna i SAAF:s styrelse har koll på det?

/Pierre
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Jonas »

Jag skulle personligen sätta ganska litet värde i ett sådant teleskop av samma skäl som Micke för fram. Jag skulle inte känna att det är jag som jobbat fram bilderna om jag inte själv stått vid teleskopet.
Om jag däremot skulle kunna välja att besöka platsen där teleskopet står och själv köra utrustningen, kommer det i ett annat läge. Då handlar det om vad jag och utrustningen kan åstadkomma tillsammans.
(Kanske tänker jag ålderdomligt....)
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Bengt »

Jag har många gånger funderat med tanken på att remota ett obs ,från en bättre plats än i detta molniga land. Men jag tror jag känner samma sak som Jonas och Micke med liknande argument . Det är inget jag troligen kommer satsa pengar på eller ens hyra in tid på. Finns ingen utmaning i en sådan bild. Personligen tror jag det blir två saker man måste lösa för en förening i ett sånt här projekt innan man sätter igång . Det är oväntade kostnader och hur man ska hantera alla starka viljor och intresse.Jag tror man ofta underskattar sistnämda lätt. Kommer inte bli lätt för en förening prioritera fram en projektlista på ett enda tub utan få kritik.

Bara en annan tanke: Finns det inte redan befintliga teleskop-parker runt om i världen som en förening kan göra avtal med och sen i sin tur erbjuda sänkt hyrpris för sina medlemmar?

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Hans Bengtsson »

En tanke som slagit mig är att det ju finns ett färdigt (men oanvänt?) observatorium i Gäddede med ett 40 cm teleskop. Kanske kan SAAF engagera sig i frågan och få till en fjärrstyrning (och BVR-filter)???

Jag är förstås fullt medveten om att väderförhållandena i Gäddede inte är optimala, och att ett par sommarmånader går bort pga ljus himmel, men det är nog nästan fritt från ljusföroreningar där. Och ekonomiskt skulle det inte vara ett jätteprojekt på samma sätt som en etablering utrikes. Kan tänka mig att Gäddede kommun kan bidra ekonomiskt (om dom inte redan tröttnat på projektet?). Kanske kan dom ställa upp med någon tekniker som tar hand om praktiska problem som uppstår. Bara som en tanke.

Rent allmänt tycker jag inte att Sverige är något dålig land för bedrivande av amatörastronomi. Inte om man väger ihop olika faktorer som väder, ljusföroreningar och teleskopppriser vs löner. Jag har träffat amatörastronomer både från England och Holland som avundats de svenska kollegerna som bor i ett land med stora nästan obefolkade områden med ostörd stjärnhimmel.

Inte ens i landets näst största stad Göteborg, där jag bor, ställer ljusföroreningarna till med några förfärliga problem, åtminstone inte om man som jag observerar visuellt. Och antalet användbara kvällar är för mig fullt tillräckligt, jag skulle observera bara obetydligt mer ifall det vore klart 300 kvällar per år, molnigheten är för mig ingen begränsande faktor som påverkar observerandet i någon signifikant utsträckning. Men för astrofotografer kan det förstås vara annorlunda.


m v h
Hans Bengtsson
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by akjalam2 »

Motvalls kärring kommer alltid att dyka upp om fler än två , tre personer ska tycka.

Jag får säkert "pretty picture" (PP) killarna på mig men jag vågar mig fråga om PP är vetenskap överhuvudtaget ?

Det har debatterats förr på div sajter men är eg ointressant.
ViIl man utmana sig själv att pressa sig mot Svenskt klimat och sin utrustning får man väl göra det.

Ett svenskt Robotteleskop (RT) skulle för mig vara helt fantastiskt.

Astronomiska händelser tarvar ibland ett snabbt förlopp om vi ser till tex novor , gamma ray bursts , kometer etc.
Desto snabbare data det bättre.

Hur gör jag då om jag går in på tex iTelescope?
Där kommer vara en kö på ngt 100 tals personer som vill ha samma data som jag = 0 data för mig.

Inom tex variabel astronomin finns hur många "vita fält" som helst.
Man behöver bara ta en titt på AAVSO:S kartor över miror svagare än Vmag 10.
Där finns inga sekvenser vilket oftast innebär väldigt få obsar.

R Crb objekt är ett annat intressant fält. Som Gustav tagit upp i forumet på annan plats.
Där finns hur mkt som helst att göra,

Man kan i stort sett ta vilket fält som helst att studera och med millimag precison kan man låsa upp en multitud av
hemligheter som kanske inte ens finns på agendan i dag.

SAAF kan göra skillnad och bidra till spjutspets vetenskap.

Jag välkomnar SAAT (Svenskt Amatör Astronomiskt Teleskop ;) ) med öppna armar.

Jag anmäler ochså att jag kan hjälpa till med spansk tolkning om vi nu väljer en spansk plattform.

Voto por un telescopio sueco por la gente !!
Jag "röstar" för ett svenskt teleskop för människorna :)

//
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Jonas »

Nej och jag tror inte någon hävdat det heller.
BH
Jonas
akjalam2 wrote:
Jag får säkert "pretty picture" (PP) killarna på mig men jag vågar mig fråga om PP är vetenskap överhuvudtaget ?

//
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by bjorne »

skafar65 wrote:Hej

Själv har jag aldrig förstått tjusningen i att använda fjärstyrda teleskop. Att mata in koordinater och sen tanka ner bilder via en utrustning du aldrig ser känns lika givande som att högerklicka på en snygg astronomibild och spara ner den på din hårddisk!

Mvh //Micke
Instämmer helt och hållet med dig Micke.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Hans Bengtsson »

För svensk variabelastronomi spelar fjärrteleskopen en stor roll redan idag. Exempelvis bygger detta projekt, 50 bortglömda miror, mycket på sådana observationer:

http://var.astronet.se/50miror.php

Vilka av mätningarna som gjorts på hemmaplan eller med fjärrteleskop är alldeles likgiltigt, det är ju i detta fall inte bilderna som sådana som är resans mål utan de är resans början.

I detta sammanhang kan jag också nämna ett exempel på hur olika metoder kompletterar varandra. Stjärnan V2331 Cygni upptäcktes av den svenske amatörastronomen Lennart Dahlmark från södra Frankrike, vid (icke digital) patrullfotografering. Den ansågs länge vara en oregelbunden variabel.

Eftersom V2331 Cygni ligger nära en av de 50 bortglömda mirorna, så mättes även den. Och det var just tack vare observationer med fjärrteleskop som det kunde avslöjas att detta istället handlar om en dubbelstjärna där komponenterna förmörkar varandra.

Inte minst med hjälp av tidsseriemätningar på hemmaplan kunde detaljerna (period, osv) fastställas, och resultatet finns nu som ett preprint i AAVSO-journalen:

http://www.aavso.org/sites/default/file ... /ej239.pdf

Vad man tycker om fjärrobservationer beror förstås på vad man sysslar med, hur man ser på astronomin som hobby, vad som är viktigt och vad som inte är viktigt. Men de har utan tvekan kommit för att stanna, eftersom man med deras hjälp kan hitta massor av intressanta och tidigare okända saker som sedan kan undersökas och analyseras vidare. Och då ofta på hemmaplan. Detta har absolut inget som helst samband med att högerklicka på en snygg astronomisk bild, vilken som helst på nätet, och hämta hem till den egna datorn.

M v h
Hans Bengtsson