Nyhet - Fjärrteleskop sektionen

Allmänna diskussioner om SAAF.
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Nyhet - Fjärrteleskop sektionen

Post by kribba »

Vill hälsa er alla välkomna till nya Fjärrteleskop sektionen i SAAF!

http://www.saaf.se/startsida/sektioner/fjarrteleskop" onclick="window.open(this.href);return false;

En viktig del är naturligtvis att sätta upp ett eget fjärrteleskop i början av 2020 ( det som omnämns SDST i andra trådar ).
Men sektionen är även till för er som har ett eget remotestyrt obs redan idag. Man kan också vara intresserad av att lära sig
mer om hur det fungerar.

Många av oss är också aktiva astrofotografer ( både nybörjare och några som hållit på längre ). Så vi ska även försöka vara lite av ett
forum för foto. Få tips och lära sig mer.

Välkomna!
Christian och Claes
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nyhet - Fjärrteleskop sektionen

Post by Hans Bengtsson »

Lycka till med den nya sektionen! Jag tycker det låter som en utmärkt idé att gå genom SAAF när det gäller dessa saker.

mvh
Hans Bengtsson
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nyhet - Fjärrteleskop sektionen

Post by Corpze »

Låter intressant med en ny sektion =)
Eftersom jag kör Remote (iaf 10 meter) så är jag intresserad av hur ni tänkt bygga upp sidan med info, är det en separat sida med info för utbyte, där varje obs får en egen sida?

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nyhet - Fjärrteleskop sektionen

Post by kribba »

Vill vi ha nån sån lösning så tycker jag man kan titta på det. Nu är väl SAAF sidan rätt enkel wordpress så vet inte än vad som är
möjligt att genomföra.

För utbyte mellan medlemmar har vi bl.a. nu under utvecklingen av SDST haft möten varje vecka på "Google Hangout" som
funkar med många användare oavsett var man befinner sig i världen. Har funkat riktigt bra. Senast igår diskuterade vi att
även testa detta för ett föredrag om några veckor. Tror det finns potential att utveckla detta.

Sedan blir det väl det vanliga att ses på olika träffar runt om i landet.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nyhet - Fjärrteleskop sektionen

Post by kribba »

Ni som är intresserade av att delta i sektionen är välkomna att maila mig era kontakt uppgifter. Vi kommer att sätta lite föredrag
den närmaste tiden ( kommer ske via nätet ) bl.a. om "Bildanalys" och "Astrofoto i ljusförorenad miljö". Tider kommer anslås
här på Astronet. Deltaga i sektionen är kostnadsfritt som medlem i SAAF/ansluten förening. Det enda kravet vi ställer är att ni
delar med er av era erfarenheter. Deltagande innebär inte automatiskt tillgång till egen tid vid kommande fjärrteleskopet.
Exakt hur tidsfördelning och kostnadsbild kommer se ut vid fjärrteleskopet, är frågor som fortfarande är under diskussion.

Min mail; christian.bergqvist[at]saaf.se
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “SAAF - Allmänt”