SkyWatcher Allview multifunktionsmontering

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

SkyWatcher Allview multifunktionsmontering

Post by Morgan »

Här kommer en recension på Skywatchers nya montering ”All View” som kom i början på vintern.

Skywatchers All View är en hybrid mellan Alt-Az goto, panorama och timelapse montering så därför ska jag testa de olika funktionerna och pressentera dom här.

Bedömningen av monteringen kommer att delas upp i tre fyra delar:

*Konstruktion och funktioner
*Test av att skapa panoramabild.
*Timelapstest.
*Egenskaper som astronomisk montering.

Konstruktion och funktion.

Image
Monteringen levereras i en klassisk Skywatcher kartong där den ligger väl förpackad.


Image
I förpackningen finns det vanliga stålstativet med azimutal huvud. Huvudet går att skruva loss från stålstativet för lättare transport .Stålstativet väger 2,6kg och huvudet 3,6kg och med alla detaljer påhängda så är totalvikten på 6,7kg.
Övriga produkterna i kartongen är Synscan handkontroll, monteringsbeslag till dslr kamera, tillbehörsställ, slutarkabel till kamera, RS-232 kabel samt bruksanvisning med ovanligt detaljerad beskrivning och bilder för att vara Skywatcher.


Image
Monteringen har ett inbyggt vattenpass, på-av knapp, samt kontakt för handkontrollen, extern batteri försörjning och kontakt för slutarkabeln som kopplas till kameran.


Image
Under huvudet sitter ett batteripack som sitter med 2 små tumskruvar.
När man lossat på skruvarna så faller batterihållaren ut och hänger i kablarna.
Batterihållaren rymmer 10st AA batterier, men jag rekommenderar att man använder sig av extern strömförsörjning då batterihållaren är lite väl enkel och klen och att skruvarna lätt lossnar från monteringen.


Image
Med beslagen till kameran går det att montera kameran både som porträtt- och landskap orientering som är en fördel att ställa in för panorama och timelapse 16x9 format.
Överdelen på huvudet går att vrida 180 grader så att man kan montera ett teleskop på utsidan av monteringen för att öka rörelseområdet i altitud.

+
Det jag gillar med monteringen är flexibiliteten, den förhållandevis låga vikten samt enkelheten i att montera ihop och ställa in.

-
Det jag inte gillar är den inbyggda batterihållaren och några skruvar/mutter som inte sitter fast och som man lätt tappar bort. Den medföljde slutarkabeln av miniteleplugg som passar till Canon :s kameror upp till 60D är lite väl enkel och kort samt brist i handkontrollen som jag återkommer med lite senare.


Panorama.
Som jag skrev innan så går det snabbt och lätt att ställa upp monteringen där det inbyggda vattenpasset underlättar en hel del. När man slår på monteringen så kan man välja mellan astronomisk eller panoramaläge och därefter enkel panoramaläge.

Inställning för FOV kan man antingen knappa in om man har dessa värden eller så mäter man upp dessa med hjälp av att kolla i kameradisplayen och använda piltangenterna på handkontrollen för att mäta FOV mot horisonten(alt & az).

Efter att ställa in monteringen mot ett startläge så kan man välja mellan 360gr panorama då man sen bara bestämma högsta och lägsta punkt. Eller så kan man ställa in den som traditionell panorama och bestämma start och stopp lägena med att antingen knappa in värdena eller mäta upp ytterlägena med handkontrollen.

Efter att ställt in en stopptid mellan monteringen panorerat och exponeringen så kommer man till inställning för automatisk exponering eller inte. Vid automatisk exponering skickar monteringen en startsignal till kameran vid varje exponering så att monteringen även fungerar som en intervalometer.

Därefter knappar man in exponeringstiden som kameran ska exponera. Det som är värt att observera är att monteringen skickar bara en signal till kameran att starta exponeringen och att den inte styr kamerans exponeringstid. Det som är fördel med den här tekniken är att det går att skapa HDR panorama genom att ställa in kameran för gaffling på ex. +/- 2 steg där den totala tiden för de tre exponerade bilderna ska ställas in på handkontrollen.

Det som är ett stort brist med handkontrollen är alla stegen jag beskrivit ovan har en hjälptext som rullar fram i displayen på handkontrollen som ska förklara funktionen. Problemet är att en rullande text på en handkontroll inte alls funkar då det är minusgrader, så antingen får man förvara handkontrollen innan för jackan eller så gäller det kunna alla funktioner utan och innan.

I länken under finns en länk på en panoramabild(220mb) jag tagit över Stockholm på 153 bilder i hdr(totalt 459 bilder) . Tanken var att den skulle vara ännu större, men klantig som jag var så hade jag glömt att ladda kamerabatteriet som tog slut. :shy: Jag har inte arbetat med HDR tidigare så jag är en riktig nybörjare på det.
Exempelvis så hade jag bara ställt in gafflingen på +/- 1 steg så dynamiken är inte så imponerande.
Kamera Canon 60D, Canon 85mm f1,8 Det går att zooma in/ut och förflyta sig i bilden:
http://photosynth.net/view.aspx?cid=c24 ... :0&t=False


Timelapse

Som Timelapse montering är Skywatcher AllView lätt att komma igång med.
Det enda man behöver konfigurera är vart start och stoppunkten ska vara i panoreringen,
intervall mellan exponeringar, exponeringstid samt antal exponeringar så är man igång.

I Detalj fungerar timelapse panoreringen med ”move, stop, shot” tekniken, att huvudet förs rör på sig, stannar, skickar en signal till kameran att starta exponeringen och när exponeringen är klar justeras huvudet till nästa position.

Länk till en 14sek timelapse finns här: http://vimeo.com/57390507


Astronomisk montering
Återkommer med det senare...


Summering
Skywatcher Allview är en intressant liten montering med stort användningsområde.
Som panorama och timelapse montering är det riktigt bra!

Det enda jag saknar är mjukstart i timelapsrörelsen, något som jag har på min moddade Mead DS2000 och andra sidan så fungerar Skywatcher Allview utan att uppkopplad dator som är ett stort plus då man ofta fotar i otillgänglig terräng.
En annan positiv detalj är priset på strax under 4000kr, något som man kan jämföra Gigapan Epic Pro som var en av de första motorstyrda panoreringshuvudet på marknaden och som kostar 895$ i USA och med frakt och tullavgift så sticker priset iväg ännu mer.

Allview har lite enklare och klenare kamerabeslag som kanske inte klarar lika stora objektiv som Gigapan Epic Pro, men Allview har ett stabilare stativfäste som något jag läst om att Gigapan Epic Pro har eller har haft problem med.
En annan detalj som jag ännu inte testat på Allview är att det sitter en gänga under huvudet som är misstänksamt likt den som passas på ett kamerastativ, något jag återkommer med.
Edit: Gängan under Allview huvudet passar kamerastativ, så för att få ned vikten kan man byta ut stålstativet mot lättare kamerastativ.

Den stora bristen med monteringen är displayen på handkontrollen som inte klara låga temperaturer. Några lösa skruvar som lätt försvinner då man ex. monterar isär montering i mörker, samt kamerafästet är lite klen vid montering av kameran i porträttorientering och med ett lite tyngre objektiv.
// Morgan

Return to “Recensioner”