Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Fundersam
Posts: 12
Joined: 2012-08-10 17:30:04
spamtest: JA

Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by Fundersam »

Hejsan alla
En bok som jag varmt vill rekommendera är "DEEP-SKY WONDERS" skriven på engelska av Sky&Telescopes Sue French.

Boken innehåller 320 sidor och har följande ISBN nummer: 9781554077939
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by wilt »

Och för att fortsätta tipsen med Sky and Telescope-anknytning: Joseph Ashbrook, The Astronomical Scrapbook.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by Robin Andersson »

Och ett till tips:

In Search of Schrödinger's Cat, Quantum physics and reality. Av John Gribbins.
Inte pure astronomibok riktigt men finns säkert många intresserade här av astrofysik, vilket gär kvantfysiken ännu häftigare! :green:
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Fundersam
Posts: 12
Joined: 2012-08-10 17:30:04
spamtest: JA

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by Fundersam »

Två nya böcker som mycket väl är att rekommendera från min sida.

De två böckerna är:
THE HATFIELD SCT LUNAR ATLAS med ISBN-nummer 9781852337490
CCD Astrophotography -High quality Imaging from the Suburbs med ISBN-nummer 9780387262413

Lycka till och njut höstkvällarna under läslampan :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by Katarina H »

Dassigt väder! Köpte denna "maffiga" bok i veckan och har plöjt större delen.... förvånansvärt bra. Innehåller information på en detaljnivå utöver den vanliga man ser i de flesta nybörjarböcker. Klart välskriven och vetenskapligt uppdaterad. Förklarar på trevligt sätt med obligatoriska historiska exposéer och förklaringsmodeller som man inte behöver vara astrofysiker för att greppa. Lite tråkig layout men tjänar sitt syfte. Det finns inte heller färgbilder men det tycker jag inte heller gör så mycket alls. Rekommenderar den för nybörjare och även mer erfarna som vill uppdatera sig generellt om vår plats i universum och stjärnhimlens geografi. Boken består alltså av en mycket läsvärd "inledning" på 167 sidor och sedan gås objekt i konstellationer på norra himmelssfären igenom grundligt i resten av boken.
book.jpg
book.jpg (14.28 KiB) Viewed 10055 times
Viewing the Constellations with Binoculars: 250+ Wonderful Sky Objects to See and Explore (The Patrick Moore Practical Astronomy Series)
av Bojan Kambic
Utgiven 2010
536 sid

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
MLMike
Posts: 7
Joined: 2014-05-28 13:06:03
spamtest: JA

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by MLMike »

Hej och tack för boktipsen!
Jag har köpt några av de nämnda böckerna och jag är klart nöjd med dessa. Jag kan själv tipsa om följande:
Brian Greene - The Fabric of the Cosmos; en fantastisk bok som jag kommer att läsa flera gånger, dels för att den är bra skriven och stimulerar hjärnan, dels för att det är ett ganska svårt ämne som kräver mycket tankearbete för att man (jag) ska tro sig förstå något av det hela......

Turn left at Orion; en inspirerande bok som nästan helt saknar fotografier och helt saknar färg. Det är inget som stör mig. Den inspirerar mig till att släpa ut teleskopet och hitta dessa intressanta objekt på natthimlen. En toppenbok!

Sissy Haas bok Double Stars for Small Telescopes är också den helt befriad från "vilseledande" färgbilder och för att vara krass så finns det nästan inga bilder alls. Boken, som är ganska tunn, innehåller mest en förteckning över stjärnbilder och de dubbel eller trippelkvantidrupler som finns i varje område. Är man intresserad av dubbelstjärnor etc så är det en bra bok.
(Edit; jag var lite snabb på tangentbordet här; det som är en intressant del av att studera dubbelstjärnor är att man faktiskt kan se olika färger på stjärnorna......)

Philip Harrington - Cosmic Challenge; En stimulerande bok för den som vill ha lite utmaningar vare sig det gäller med blotta ögat eller större teleskop.

Interstellarum Deep Sky Atlas Field Edition; ett ganska dyrt inköp, men jag har stora förhoppningar att den ska hjälpa mig när jag står ute i mörkret en fuktdrypande natt. Stjärnatlasen är tryckt på plast som är slitstark och givetvis tål fukt. Jag har hittills bara "läst" den inomhus, men mitt intryck är att den är en atlas som kommer att hålla länge. Denna atlas är nyss utgiven och lär nog sälja slut relativt snabbt. Köp den medan den finns kvar!

Jag köper böcker från Adlibris och Bokus och jag tycker att de flesta kan man få tag i till riktigt bra priser här i Sverige.

/Micke
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by Katarina H »

Tack så jättemycket för tipset! Har aldrig haft en riktig stjärnatlas så har inte mycket att jämföra med. Varit på jakt efter en rejäl en ett tag men inte orkat kolla runt så mycket så ditt tips var perfekt. Köpte den som en inspiration och för att jag ville ha stjärnor ned till 9 i magnitud för att det passa min fältkikare bättre än ned till 7 ca (som i Sky & Telescopes pocket atlas jag haft hittills). Den är jättefin att bläddra i. Har ej använt den i fält ännu. Och jag hade ingen aning om att Karhula hade en egen lista!!! Väldigt kul att se detta! Karhulas lista verkar dock inte inom räckhåll för mina teleskop om jag förstår det rätt. Inte de i atlasen iaf. Listan hittade jag sedan på http://www.deepskypedia.com/wiki/List:Karhula men ur den uttyder jag att Kar1 är magnitud 10??? Men Kar1 är inte med i atlasen. En annan kul grej är att det finns hundratals exoplanetssolar med i atlasen...och minsann: det finns en sådan alldeles bredvid variabeln Z Uma (se bilden..det är en stjärnrundel med en elliptisk ring runt, alldeles nere till höger om Z UMa). Kul!!
atlas_karhula.jpg
atlas_karhula.jpg (180.22 KiB) Viewed 9686 times
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by timokarhula »

:) Katarina, roligt att du fann Karhula-asterismer i Interstellarum Deep Sky Atlas! 9 objekt av 27 är plottade på kartorna. De allra flesta av Kar-hoparna kan ses med små instrument. Man hade satt en minsta storleksgräns på 5 bågminuter i diameter och därför är många av dem inte utritade. Jag kan sammanställa alla objekten i en tabell här så ni kan obsa dem.

Jag fick nyligen Atlasen hemskickad av den ena av författarna, Ronald Stoyan. Det var som tack för att jag hjälpte honom med kataloger över mörka nebulosor på södra stjärnhimlen för fyra år sedan.

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by Katarina H »

Hej!!

Grattis :good: till medverkan av dina objekt i atlasen! Hur små instrument då? 80 mm? 11x56?? :) Givetvis skulle jag vilja ha en lista på objekten! Om du orkar........

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by timokarhula »

Jag stötte på objekten med instrument från 6x30-sökare till 17.5-tums Dobson-teleskop men de ska inte vara så värst ljussvaga. De flesta sydliga asterismerna upptäckte jag med 20x100-fältkikare från Västra Australien och Namibia. De första objekten hittade jag redan år 1980. Ska försöka sammanställa en tabell över objekten nu i helgen. Obsarna är idag i ren textformat.

/Timo K
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by Freddan »

Interstellarum Deep Sky Atlas Field Edition verkar ju riktigt bra alltså. Lite orolig bara över att den inte har med tillräckligt svaga stjärnor. Jag har ända upp till magnitud 12 i min pärm med utskrivna kartor och jag tycker det underlättar när jag stjärnhoppar i mitt 36mm okular i min 12-tummare. Har nämligen ingen optisk sökare utan bara rödpunkt.

Jag har ingen riktigt atlas än men jag ser flera klara fördelar med den här atlasen jämfört med min klumpiga pärm. Undrar om man klarar sig med mag 9.5 eller om jag måste köpa till en sökare också. :)
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by Torbjörn »

Nu har även jag fått hem ett exemplar av Interstellarum Deep Sky Atlas och har tillbringat en del av kvällen med att bläddra igenom den och titta. Jag hade i och för sig sett ett par exemplar på Värmland Starparty, det var efter att jag beställde den förrförra helgen. Det känns som en riktigt gedigen atlas som fokuserar på vad man kan se med relativt vanliga teleskopstorlekar. Den är snyggt gjord och verkar lätt att jobba med. Jag tror att jag kommer att ha väldigt mycket nytta och glädje av den!

/Torbjörn :-)

PS Det är bra att galaxerna är blå istället för röda med tanke på läsning i rött ljus!
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by Freddan »

Jag köpte också den. :) Riktigt nöjd med den. Väldigt lätt att hitta i.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
MLMike
Posts: 7
Joined: 2014-05-28 13:06:03
spamtest: JA

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by MLMike »

Efter att jag hade köpt den läste jag på SGL att sidorna kan klibba ihop.


http://stargazerslounge.com/topic/23743 ... s-flaking/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Boktips för mulna höstkvällar och nätter

Post by Hans Bengtsson »

Ett mycket bra sätt att skapa en egen atlas är annars att använda ett bra planetarieprogram som CdC (gratis från nätet). Man ägnar en stund åt att tänka ut vilka koordinater man ska centrera kartorna på, hur stort utsnitt varje karta ska ha, gränsmagnitud, typ av objekt som ska visas, osv. Man vill gärna att atlasen "ska gå jämnt ut" och täcka den del av himlen som är aktuell, t.ex. från norra himmelspolen till 30 grader sydlig deklination.

Man sparar dessa kartor på datorn, printar ut dem, placerar dem på ett systematiskt vis i plastfickor och sätter in i rejäl plastpärm där pärmryggen kan läggas läggas platt mot underlaget.

För min egen del har jag också en laminator, men det var länge sedan jag använde den. Plastfickor har fördelen att man vid behov kan ta ut kartorna och göra anteckningar (markera en nova, kanske). Den variabelatlas jag gjort på detta sätt är uppochnedvänd eftersom jag ser himlen uppochned i både sökare eller teleskop. Specialkartorna (ett antal tusen) har jag däremot inte satt in i plastfickor, det är onödigt, de sitter i separata tjocka pärmar.

mvh
Hans Bengtsson