The Story Of Variable Stars

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

The Story Of Variable Stars

Post by Starsoft »

Hej

Efter tips från Hans Bengtsson så beställde jag boken "The Story Of Variable Stars" av Leon Campbell och Luigi Jacchia från Amazon.com och har under sommaren läst igenom den. Boken innehåller som titeln antyder historien om de variabla stjärnorna fram till bokens tillkomst 1939 och känns både gedigen och lättillgänglig. De klassiska variablerna beskrivs och även om det har gått lång tid sedan boken skrivs så känns den inte föråldrad utan man får en bra grundkännedom om det fält inom astronomin som har lagt grunden för våra kunskaper om universum.

Bokens kapitel är "Hur man upptäcker variabla stjärnor", "Hur man observerar variablerna", "Hur man använder observationerna" och sedan genomgångar av de olika variabletyperna, pulserande stjärnor, röda variabler, explosiva stjärnor, oregelbundna variabler och förmörkelsevariabler som beskrivs i ett kapitel vardera.

För mig blev det lite av en aha-upplevelse att få lite mer förankring av de stjärnor och begrepp som förekommer här på Astronet och tidigare på AG i de intressanta inlägg som skrivits av framför allt Hans Bengtsson och Hans-Göran LIndberg.

Eftersom boken är 70 år gammal finns förmodligen ingen upphovsrätt längre och den borde gå att hitta för nedladdning gratis på nätet någonstans, finns förmodligen inget hinder heller för att lägga upp den för nedladdning på Astronet men om det är tillåtet kanske någon med bättre kunskaper än mig om upphovsrätt skulle svara på.

ISBN 1104849534, på Amazon kostade den typ 500 kr inbunden inkl frakt.

Rekommenderas varmt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Recensioner”