Celestron Skymaster 15x70

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
nico
Posts: 3
Joined: 2011-01-06 14:42:42
spamtest: JA
Location: Solna

Celestron Skymaster 15x70

Post by nico »

Allt jag läst och alla jag pratat med rekommenderade att jag skulle köpa en kikare som mitt först astronomiska instrument.

Eftersom jag sedan tidigare hade ett manfrotto 190xprob stativ till min kamera så valde jag en lite "tyngre" kikare med möjlighet att fästa den på stativet.

Valet föll på Celestron Skymaster 15x70 (875 kr hos teleskopservice)

Jag beställde från teleskopservice och kikaren anlände med DHL dagen efter. Min första känsla är att den är stooor, att stå rakt upp och ner och hålla den i handen lär inte bli tal om. Efter lite testande hemma i lägenheten började jag misstänka att stativfästet skulle vara lite klent, det är tillverkat i plats och det räcker med att man råkar nudda någon del av kikaren eller stativ så kommer hela paketet i självsvängning. Första observationskvällen så besannades mina farhågor, det blåste kraftigt och minsta vindpust gjorde att allt bara svajade.

Jag beslutade mig efter lite mailande Hans på teleskopservice att beställa ett nytt fäste i stål (220 kr), anlände dagen efter med vanlig post. Skillnaden med det nya fästet var som natt och dag, mycket stabilare!
Celestron Skymaster 15x70
Manfrotto 190xprob
Canon 450D

Return to “Recensioner”