HEQ-6 PRO

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

HEQ-6 PRO

Post by Jonas »

Hejsan!

Äntligen fick jag en chans att testa min nya montering HEQ-6 PRO under klar himmel och jag kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd!

Bakgrund:
Som de flesta andra i Sverige har jag också haft uselt väder i stort sett i 1 1/2 månad. Under de korta stunder jag haft möjlighet att justera polteleskopet har jag nått, om inte ända fram, så ändå till ett läge där jag tyckte det var ganska hyfsat och väntade på en klar kväll att testa hur det hela fungerade. Kvällen kom igår.

Jag började med att ställa upp teleskopet med polsökaren någorlunda riktad mot polen. Sedan vägde jag av monteringen med den lilla libell som sitter monterad på stativet.
Efter detta roterade jag in den lilla kartan i polsökaren så att den någorlunda sammanföll med stjärnbilderna på himlen. Efter detta hade jag bara att skruva in monteringen i sidled så att polstjärnan skulle hamna i den lilla cirkeln på kartan.

Nu var det då dags att montera på teleskopet och jag hade bestämt mig för att det skulle bli min 8" Schmidt-Newton med 60/700 mm följeteleskop (med trådkorsokular för manuell följning).
Efter att ha kört en "3 star alignment" satt sedan första (visuella) objektet (M45) mitt i bildfältet. Likaså M42 och M31. Nu var det dags för en koll av följningen!

Ställde in teleskopet på M45 igen och testade följningen på en av stjärnorna. Det såg bra ut så jag började förbereda för fotografering. Valde till att börja med 1 minuts exponeringar men gick snart upp till 2 minutersexponeringar.
Visst, jag fick finjustera ena axeln då och då men i den andra axeln rörde det sig inte.

Exponeringarna på olika objekt avlöste varandra och hela tiden med samma goda följning. Mot slutet av sessionen var jag uppe i exponeringar på 7 minuter och eftersom dagen hade varit fylld av fysiskt arbete, natten var sen, jag var trött och följningen bra så var det så lite att göra att jag nästa föll i sömn vid teleskopet!

Efter första natten med mitt nya stativ kan jag bara säga att jag är helnöjd! Visst, det finns små justeringar att göra på polteleskopets lilla karta i förhållande till polaxeln men det kommer ju knappast att försämra monteringens prestanda!

Bilder? Jo, jag var ju mest ute efter att se hur monteringen uppförde sig så jag var väl inte helt fokuserad på att fintrimma - just fokuseringen. Men jag fick några vettiga bilder. Kanske jag får tid att bildbehandla och förevisa något i forumet - eller inte. Just nu är det (som för de flesta) ganska mycket som ska göras före Jul och det måste gå före!

Ha det bra allihop!

Bästa Hälsningar

Jonas

Return to “Recensioner”