ZW305 - 12" f/5 Telskop som väger 12 kg

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

ZW305 - 12" f/5 Telskop som väger 12 kg

Post by stoffe »

Ja då var det dags att avslöja varför vi har så dåligt väder, jag har gjort ett teleskopinköp och detta teleskop är ett för mig ett komplement till min Cave Astrola 8" f/8. Mitt nya teleskop är ett 12" f/5 som jag på förfrågan av Sam på ZWO fått byggt åt mig och skickat hem till mig. Det levererades i en flyttkartong och går att plocka ihop till ett platt paket och går in i en större resväska. Detta är väldigt intressant för mig då jag skulle vilja göra observationer på nya platser dit man kanske måste flyga för att ta sig. Det nya teleskopet heter ZW305 och är en nyare version än den lättviktstruss som tidigare funnits på ZWOs gamla sajt. Jag är förmodligen den första i Europa att äga ett sånt här teleskop.

Jag har ännu inte gjort något stjärntest, first light eller något kniveggstest. Det kommer jag att göra i framtiden.

När jag fick teleskopet så var det fullt med kolfiberrör och smäckra aluminiumdetaljer som skulle monteras ihop med en bruksanvisning som var på blandad engelska och kinesiska. Det gick sådär, jag gjorde fel några gånger sen förstod jag hur allt skulle sitta ihop. Jag har nu fått ihop teleskopet så som det ska sitta ihop. Alla delar passade mycket bra i varandra och teleskopet känns mycket vridstyvt! Det ingick till och med en svart tygkappa i tre delar till teleskopet. Det enda som jag direkt kan tycka är lite synd är att det inte fanns en f/6 version för det hade passat mig allra bäst så det fick bli f/5 versionen. Optiken är tillverkad av ZWO själva. För er som inte känner till företaget så är det samma företag som tillverkat ASI serien av planetkameror som slagit igenom ordentligt, ja till och med revolutionerat marknaden helt och hållet för planetfoto. Företaget drivs av Sam som vad jag förstått det som är amatörastronom i grunden vilket är en förutsättning för att förstå andras amatörastronomers behov. Optiken har utlovats att vara mycket bra, mer än så vet jag faktiskt inte. Jag har fått den uppfattningen att optiken inte är serieproducerad. Reflexen på losemandyskenan är en parkeringssensor och ingick inte i inköpet, den har jag monterat själv. Fokuseraren känns stadig och bra, även den är tillverkad av ZWO som precis allt annat på hela teleskopet. Sekundärspegelns kollimerinsskruv har endast en skruv i mitten som ej är fjäderbelastad, vilket är lätt att bygga om. Sedan är det 4 stycken skruv runt om som går att använda utan verktyg för kollimering. Det var ändå trots allt relativt lätt att kollimera trots avsaknaden av fjäderbelastningen. Som helhet så kändes allt anpassat och genomtänkt för att vara ett så tidigt teleskop i deras tillverkning. Kolfiberrören har aluminiumhylsor med kuländar av aluminium, det har inte ens blivit fula märken efter hård åtdragning i kullederna och färgen sitter mycket bra. Kolfibern kändes ungefär som de 100% kolfibermaster som jag känt på för Vindsurfing. Dock betydligt tunnare och ingen kurvatur förstås. De nedre kolfiberstagen är lackerade blanka och de övre är matta, varför det är så vet jag inte. De "spider vanes" som sekundärspegeln sitter i är tunna platta kolfiberbitar som är lätt kilformade. De passar mycket bra och känns väldigt stadiga! Alla bultar som ingick är kromade, det ingick 3 st Vixenskenor och 1 st Losemandyskena. Detta 12" f/5 teleskop ska tydligen gå att montera på en liten GP DX montering...! Det vore ett perfekt resekit för att få med ett stort teleskop med goto på t ex ett flygplan. Primärspegeln var lätt att vrida in och har låsskruvar. Överfallen har dubbla nylonskruv som möjliggör att det går att ställa in hur mycket spegeln ska glida i sidled, detta har jag tidigare fått justera med korkbitar som jag fått slipa ner på tidigare teleskop som jag ägt. Men nu går det enkelt att ställa in ett bra spel. Övre delen av överfallet har en liten gummiplatta mot spegelytan. Själva spegelns material är K9 vilket är borosilikat glas. Vad jag förstått det som är lågexpansivt? Hela teleskopet är och känns mycket lätt att lyfta och hantera. Det går relativt fort att montera ner alltsammans till ett platt paket trots många skruvar.

Sammanfattad data.
12" (305 mm) spegeldiameter
70 mm sekundärspegel vilket ger 23% sekundär obstruktion vilket är lågt och helt okej.
12 kg vikt.
1/10 nedväxling av fokuseraren som än så länge endast är manuell. Jag har ej byggt motorfokus ännu.

Jag är hittills mycket nöjd av kvalitéskänslan och det blir garanterat en hel del observationer i framtiden med detta teleskop för min del.
Attachments
DSC_0511.JPG
DSC_0511.JPG (202.29 KiB) Viewed 10224 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ZW305 - 12" f/5 Telskop som väger 12 kg

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe.
Får gratulera till ditt teleskopköp. Hade jag plats och fast observatorium hade det nog blivit något liknande.

Blir spännande att följa dina test framöver.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: ZW305 - 12" f/5 Telskop som väger 12 kg

Post by magnahrl »

Oj så spännande! Låter som ett mycket väl avvägt och genomtänkt köp, speciellt med tanke på att du har en permanent (?) monterad 8" f/8 Newt. 12" och 12 kg vikt är ju fenomenalt. Håller med dig att f/6 version varit det helt perfekta men det blir säkert bra ändå. Vore intressant att läsa om dina kommande eskapader med teleskopet!
Sa jag Grattis, lycka till, clear skies osv?

/Magnus

PS Här har vädret varit i allt väsentligt hyggligt, trots ditt köp. Spjuver :D
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: ZW305 - 12" f/5 Telskop som väger 12 kg

Post by stoffe »

Tack Magnus och Lars. Ja detta teleskop är ju unikt i och med att det är så lätt. Kul oxå att de tillverkat alla delar själva och det liknar inte någonting annat som jag tidigare sett från andra tillverkare. Just att det går att packa ihop till ett platt paket gör det hela inte så dumt :good:

12 kg är väldigt lätt, det kanske är något för dig Magnus? Kanske ett bra sätt för dig att klättra upp i apertur utan att få så tunga prylar med dig?

12 kg är lika mycket som en C11 väger men en C11 har 34% sekundärobstruktion och ZW305 har bara 23% sekundärobstruktion och dessutom 1" större diameter.

Det som kvarstår är optiska tester, jag kommer garanterat att testa planetfotografering med detta teleskop och se hur det presterar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Post by Xavier »

Grattis Stoffe! , det ser verkligen bra ut, ser fram emot din recension!

Xavier

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: ZW305 - 12" f/5 Telskop som väger 12 kg

Post by Torbjörn »

Det här ser ju riktigt trevligt ut Stoffe, du får skriva och berätta här på AN när du har obsat några trevliga objekt.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: ZW305 - 12" f/5 Telskop som väger 12 kg

Post by stoffe »

Ja ikväll blir det förhoppningsvis observationer, vädret ska bli klart till halvklart ikväll på min observationsort. Det räcker förhoppninsvis för att det ska vara bra seeing. Seeingen brukar som bekant vara som bäst när det är lite lätt dis i luften och molnen kan komma och gå lite. Tyvärr omöjligt för djuprymdsfotografen men för planetfotografen och observatören så är det fullt möjligt att jobba i dessa förhållanden. Man får mer observationstid på det sättet :good: Dock kan det vara dålig transparens vilket kan ställa till det lite.

Jag har byggt en transsportlåda till huvudspegeln i alla fall, det kan vara bra att ha för framtiden tänkte jag. Spegeln vänds upp och ned och vilar på de fyra kilarna. En viss distrotion i min mobilkameras optik ger visst lite bjöda former, lådan är rak och fin i verkligheten :good:
Attachments
DSC_0513.JPG
DSC_0513.JPG (201.94 KiB) Viewed 10033 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ZW305 - 12" f/5 Telskop som väger 12 kg

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe,
Nu har du åter visat dina snickartalanger, fina hörnor i lådan!

Hur mycket väger själva spegeln, halva vikten av teleskopet eller?

Hur känns ramen till teleskopet, den är ju verkligen av lättviktskonstruktion men kan man känna någon kompromiss av detta i styvheten?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: ZW305 - 12" f/5 Telskop som väger 12 kg

Post by Corpze »

Ser riktigt trevligt ut, vore kul att se hur pass mkt spegeln rör sig vid meridianflippar, i mitt Autoslew till ASA-monteringen kallas det för en flex-analys, det kanske finns till några andra program också?
/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: ZW305 - 12" f/5 Telskop som väger 12 kg

Post by stoffe »

Då var first light genomförd! Jag fick låna en Meade LXD75 montering för lite tester. Jag tycker den verkade tillräckligt stabil för denna typ av teleskop. Jag åkte senare på kvällen till Sandvretens observatorium och lånade en Celestron CG5 montering och monterade på mitt ZW305 teleskop. Jag tyckte det fungerade bra bara balansen blev riktig. Balansen i teleskopet förändrades drastiskt med ett okular i, jag satte i mitt Televue Panoptic 35 mm okular. Sedan balanserade vi om och då fungerade det. Skönt med goto och 12" :good: Vi var ett gäng som observerade Mizar, tydlig separation av dubbelstjärnan redan i 43x förstoring. Sedan monterade jag in mitt Explore Scientifc argonfyllt 14mm 82 graders okular. Vilket gav 107x förstoring. Bra kontrast och överstrålningen minskade och separationen ökade. Kollimeringen blev kanske lite bråttom men ändå hyfsat okej. Efter det gav vi oss på Jupiter som var bländande stark i 14 mm okularet. Jag satte i mitt 5 mm Baader Hyperion vilket gav 300x förstoring. Bilden var hyfsat stabil men eftersom jag inte har motorfokus så var det svårt att fokusera. Men jag hittade till slut ett läge där fokus var hyfsat okej. Röda fläcken var i transit och en hel del detaljer syntes i mellan åt. Seeingen varierade förstås men var rätt så bra.

Sedan skulle jag göra ett fotoförsök men mitt motoriserade filterhjul tappade kontakten med min laptop hela tiden och eftersom jag ännu inte har motorfokus så var det nästan omöjligt att ställa fokus. Bilden låg inte kvar exakt på samma plats när man var där med fingrarna och vred på fokuseraren. Nästa steg för mig är deffinitvt att montera dit en motor, så mycket enklare att hantera med långa brännvidder och höga förstoringar. En rolig annekdot är att i lumfilter så kom jag upp i 224 fps med 65 i gain på 0,21 pixlar/bågsekund. Det är ca 4000 mm brännvidd. Jag fick köra kameran i high-speed mode och dra på lite överklockning av kameran. (Ja det finns en sådan finess) USB-traffic gick att köra på 100% så det är en bra USB-kontroller i min laptop. Jag har nästan aldrig använt min laptop för planetfoto tidigare. Därav allt krångel.

Nedkylningen av optiken verkade gå relativt fort. Kollimeringen blev förstås en hel del "off" efter att fått åka på grusväg i min bil i flertalet kilometer.

Annars är jag väldigt nöjd med teleskopet, själva stjärnträffen var en social aktivitet inom föreningen Uppsala Amatörastronomer och dessa stjärnträffar är väldigt roliga att åka på. 6-7 bilar stod redan på parkeringen när jag kom dit i skymningen. Så vi är ett gäng aktiva observatörer och astrofotografer vilket är väldigt kul!
Attachments
DSC_0515.JPG
DSC_0515.JPG (433.96 KiB) Viewed 9958 times
DSC_0516.JPG
DSC_0516.JPG (386.37 KiB) Viewed 9958 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: ZW305 - 12" f/5 Telskop som väger 12 kg

Post by vroomster »

Vilken pjäs haha. Ska bli riktigt kul att se vad du får fram genom den.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...

Return to “Recensioner”