Tecnosky Cubo, en italiensk azimutalmontering

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Tecnosky Cubo, en italiensk azimutalmontering

Post by pstymne »

Tecnosky Cubo är en manuell azimutalmontering i mellanklassen, gjord för teleskop med en vikt av 6-10 kg, motvikter oräknade. Monteringen är konstruerad och tillverkad i Italien.
https://www.astrottica.it/altazimutali/ ... -cubo.html
https://www.teleskop-express.it/montatu ... nosky.html

Det finns ett "hål" i utbudet på marknaden. Mellan gruppen av små och lätta manuella monteringar för teleskop på upp till omkring 5 kg är det ett hopp upp till tunga och kraftiga monteringar för teleskop från 10-15 kg eller mer. Däremellan är utbudet rätt så begränsat.

Min gamla montering, TS AZT6, var av den första, lätta kategorin. Även om den kunde bära min Skywatcher Explorer 150PL så var det mer med näppe än med nöd; stabilt var det inte... (Däremot kan jag varmt rekommendera AZT6-monteringen för små teleskop. Den fungerade perfekt ihop med min tidigare Skywatcher Heritage130P.)

Monteringen som jag var ute efter skulle alltså vara lagom stor och lagom dyr. Dessutom ville jag helst ha en montering som inte byggde på principen glidlager av PTFE (som till exempel Teflon), utan av en annan sorts lager. Varför? Jo, jag tycker att monteringar med teflonlager visserligen löper lätt, men att startfriktionen är markant högre än friktionen i rörelse. AZT6 hade den egenskapen, och likaså den Giro 2-montering som jag hade under många år. På engelska kallas fenomenet "stiction", och efter att ha lästa många forumposter insåg jag att det var ett ganska vanligt irriationsmoment, också för många ägare av dobsonteleskop.

"Stiction" är nog ett lyxproblem, men om det nu finns någon montering med en annan sorts lager, så varför inte?

Och därmed är vi framme vid Cubo-monteringen från Tecnosky. Den har ett hus helt i metall, och lagringen består av tre kullager och två radiella rullager. Av metall. Det finns inte en enda plastbit på hela monteringen.

Monteringen levererades med motviktsstång, men utan vare sig motvikt eller fästklämma. Själva monteringen köpte jag från Astrograph i England (deras demoxemplar), klämman beställde jag från FLO i England, och motvikterna hittade jag på Stjärnhusets fyndsida Astroboot. Motvikterna på 2x3,5 kg fick jag för en spottstyver, men ADM-klämman var dyr: 75 GBP, alltså bortåt 900 kronor. Dessutom kompletterade jag uppsättningen med en libell (vattenpass) som passade perfekt mellan stativet och monteringen. Libellen köptes från Photax.se.

Med med nämnda tillbehör gick kalaset på ungefär 3000,- kronor. Det var det värt.

Monteringen osar mekanisk kvalitet, och den går mycket mjukt med den 115 cm långa och 9 kg tunga newtontuben. Någon irriterande startfriktion finns inte. Stabiliteten är utmärkt, och det är väldigt lätt att ställa in friktionen såväl i azimultal- som altitudled med de räfflade rattarna. Jag är nöjd.

Tack för uppmärksamheten!
/Per

L_P1230815_1.JPG
L_P1230815_1.JPG (221.62 KiB) Viewed 11712 times
L_P1230821_1.JPG
L_P1230821_1.JPG (212.18 KiB) Viewed 11712 times
L_P1230828_1.JPG
L_P1230828_1.JPG (217.06 KiB) Viewed 11712 times
L_P1230834_1.JPG
L_P1230834_1.JPG (331.08 KiB) Viewed 11712 times
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Tecnosky Cubo, en italiensk azimutalmontering

Post by anivision »

Hej och tack för en fin recension!

Kul att det kommer fler tillverkare av astroprylar, det driver verkligen utvecklingen framåt.

En fråga bara, hur balanserar man en sån här montering med motvikterna, ska man luta stativet?
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Tecnosky Cubo, en italiensk azimutalmontering

Post by pstymne »

anivision wrote:... hur balanserar man en sån här montering ...
Se på den sista bilden. Motvikterna på höger sida av monteringen balanserar teleskopet i horisontalplanet. I vertikalplanet balanseras teleskopet genom att man sätter fast det i klämman så att tuben inte vippar åt något håll när friktionen är inställd på noll; friktionen i vertikal och horisontalled ställs in med hjälp av de räfflade rattarna.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Tecnosky Cubo, en italiensk azimutalmontering

Post by anivision »

pstymne wrote:
anivision wrote:... hur balanserar man en sån här montering ...
Se på den sista bilden. Motvikterna på höger sida av monteringen balanserar teleskopet i horisontalplanet. I vertikalplanet balanseras teleskopet genom att man sätter fast det i klämman så att tuben inte vippar åt något håll när friktionen är inställd på noll; friktionen i vertikal och horisontalled ställs in med hjälp av de räfflade rattarna.
Jo, det är ju enkelt att se när teleskopet sitter rätt då man tydligt ser när det inte vippar åt något håll, men motvikterna påverkar ju inte montering synbart. Om man inte lägger monteringen ner, för då ser man om teleskopet vippar vid obalans. Jag hoppas att du förstår vad jag menar. Eller finns det ett bättre sätt?
Attachments
L_P1230834_1.JPG
L_P1230834_1.JPG (132.89 KiB) Viewed 11496 times
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Tecnosky Cubo, en italiensk azimutalmontering

Post by magnahrl »

Hej Per!

Tack för rapporten. Kul du är nöjd med monteringen. Ser gedigen ut och lämplig för okomplicerade visuella obsar. Vad använder du för stativ?

Vänligen,
Magnus A.
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Tecnosky Cubo, en italiensk azimutalmontering

Post by pstymne »

magnahrl wrote:... Vad använder du för stativ? ...
Hej Magnus,

Stativet är det här,
https://www.astroshop.de/stative/ts-opt ... gp/p,68832

Ovanpå sitter en förlängning, så att tuben kan riktas rakt mot zenit. Den sammanlagda pelarhöjen ovanpå trefoten är 60 cm.
https://www.astroshop.de/verlaengerunge ... er/p,55485

Hälsningar
Per
Pelarstativ 1.jpg
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Tecnosky Cubo, en italiensk azimutalmontering

Post by magnahrl »

:good:

Magnus A.

Return to “Recensioner”