Djuprymdobsar på Orust

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Djuprymdobsar på Orust

Post by Torbjörn »

I går kväll var det en riktigt fin kväll för djuprymdobsar så jag lastade C8:an i bilen och körde ut till en av mina obsplatser på Orust där det är skapligt mörker. Klockan var relativt mycket så jag var inte igång förrän närmare 21.30 lokal tid.

Min SQM-L (Sky Quality Meter with Lens) visade 21.09 som ett mätetal på mörkret.

Efter att ha riggat upp C8:an och skruvat i f/6.3 fokalreduceraren och startat upp så inledde jag med de objekt som jag hade planerat att leta efter:

NGC 2024 Flamnebulosan, även känd som "Tank tracks nebula". Teleskopet svängde iväg mot nebulosan som ligger alldeles nära Alnitak, har letat efter den förgäves många gånger utan att se den. Jag har till och med tagit ett dåligt foto av den med min planetkamera men har aldrig sett den visuellt.
Jag bytte till ett 32 mm Plösslokular och skruvade i mitt UHC-filter. Satte mig och tittade noga och körde teleskopet lite försiktigt hit och dit och plötsligt framträdde den svagt! Att den såg ut som en flamma kan jag inte precis påstå. Den såg snarare ut som svaga nebulösa fläckar med ett mörkt spår mellan så jag förstår varför den kallas "Tank tracks". Det mörka spåret framträdde framför allt när jag tittade vid sidan av området, med indirekt seende, och det var inte lätt att se. Ibland var det ganska tydligt för att sedan försvinna en stund tills jag fick syn på det igen. Ett skumt objekt!

Jag är säker på att den mörka platsen på Orust var vad som krävdes. Det är i och för sig inte någon helt oförstörd plats med tanke på ljusföroreningar men vid den här tidpunkten låg objektet i sydväst vilket var rakt ut över det mörka Skagerrack. Riktigt roligt att ha sett NGC 2024! :D

NGC 2237 Rosettnebulosan. Nästa punkt på agendan var Rosettnebulosan. Stjärnhopen i mitten, NGC 2244, är inte svårt och jag har sett det många gånger både med teleskop och med kikare men nebulosan hade jag aldrig någonsin sett röken av.
Jag började titta med UHC-filtret iskruvat och tyckte ganska direkt att jag såg antydan till nebulositet omge stjärnhopen men kände mig lite osäker så jag bytte till O-III filtret och då hände det grejer. Nu var det ingen tvekan längre.
Himlen i mitten, bakom stjärnhopen, blev kolsvart och kontrasten gjorde att nu kunde jag se den diffusa nebulositeten. Tydligast var den till vänster (spegelvänt) om klustret.
NGC 2237 är ett populärt fotoobjekt men den är verkligen inte lätt visuellt! O-III filter är mitt hetaste tips, och en mörk himmel förstås. Riktningen ut över Skagerrack var till stor hjälp även här. Jag satt och körde runt med teleskopet en stund och studerade objektet. En C8 är nog inte idealisk, synfältet är inte speciellt stort ens med fokalreducerare.

Nu var det dags för Messierobjekt.

M44 Finast med 15x70 kikaren!
M67 Har alltid gillat denna fina öppna stjärnhop
M95
M96
M105 med kompisen NGC 3384
M65 utgör ett fint par tillsammans med
M66
NGC 3628 Svag och avlång galax. Skall helst ses från ett jättemörkt ställe...
M81 Mycket vacker med ljusstarkt centrum
M82 Väldigt fin, spräcklig
M97 Studerade den med O III som ger bäst kontrast. Fick fixa imma på okularet med 12V hårtorken :evil:
M108 Tydlig
M109 Svag
M40 Två stjärnor
M106 Avlång galax
M94 Denna ljusstarka galax!
M63
M51 och polaren NGC 5195. Satt en lång stund och studerade dem i drygt 100X. Såg gloriorna som omgav dem och indikerar spiralarmarna.
M101 Stor face-on...
M102 Liten och avlång

Några fina klotformade stjärnhopar:
M53
M63
M3

Nu började jag känna mig riktigt trött, tittade på klockan och tänkte på morgondagen men jag tänkte i alla fall titta igenom Virgohopen.

M98
M99
M100
M85
M84 Fint par tillsammans med
M86
M87
M89
M90
M88
M91
M58
M59
M60
M49
M61
M104 Står längst ner och var tyvärr påverkad av ljusföroreningar söderifrån men fin ändå. En favorit!
NGC 4565 Inget Virgohop utan denna favorit :good: Såg bulben på mitten, satt och tittade en stund på denna skönhet.

Ytterligare några kanonobjekt:
M5 Så himla vacker!
M13 Fin
M92 Fin
M57 Stod lite lågt men kul att se den igen!

Nu fick det verkligen räcka, jag packade ihop och åkte hem. Vaknade med huvudvärk idag men det var det värt!

/Torbjörn :)
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by Timaoes »

Tack för fin rapport och grattis till Tank track och Rosetten. Har förstått att de suttit långt inne. Nästa gång du testar är det inte omöjligt att du bli lite förvånad över hur 'lätta' de är. Det är iallafall min erfarenhet av den här typen av nebulosor. Det gäller att veta precis var och precis hur man ska titta och när man väl gör det blir det så mycket enklare.

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by wilt »

Läsvärd obsrapport från ett rejält observationspass!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by Bengt »

Kul läsa din obsrapport.

Även jag lyckades för första gången få se flamenebulosan via 12" dobson tuben via mitt 26 mm naglar Jag blev överraskad det skulle gå så pass bra här i mitt villakvarter utan filter. Objektets stråk syntes tydlig med dess form. Objektet syntes bäst utan filter för mig,

Natten var ovanligt transparent och massor av galaxer fick jag betat av utan problem.
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by Kroppefjäll »

Så du kom i väg ändå Torbjörn! Den hamnade i loggboken till slut ja, hehe. Glad för din skull! Vad har du nytt objekt att brottas med nu då? I övrigt håller jag med de föregående, trevlig och välskriven rapport.

Vi kom också i väg. Egen tanke var att man skulle fortsätta vandringen mot lite bättre fotokvalitet. Men efter att ha obsat lite visuellt, några enstaka foton på en dubbel/multipel och lite förevisning för en spontanbesökande mycket trevlig stor familj som bodde intill vår obsplats, så var batteriet helt slut. Inte heller fick jag med något handjagat instrument. Senare halvan av passet blev sittandes med blotta ögat från observationsstolen "Gunde" (Ikea, 49:90:-) Hörs!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by Peter R »

Intressant rapport, Torbjörn, och grattis till att du äntligen har lyckats observera Rosettnebulosan och Flamenebulosan visuellt.
Jag vet att du har haft det på önskelistan länge.

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by Torbjörn »

Jodå jag kom iväg till Orust på onsdag kväll. Riktigt kul att ha sett NGC 2024 Flamnebulosan och NGC 2237 Rosettnebulosan. Som jag har letat efter dem!

Nästa objekt är M4 och M19 samt ett gäng Herschel 400-objekt i framför allt Ormbäraren. Nu i samband med nymånen och närmaste tiden efter den tänker jag försöka göra en utflykt från småtimmarna fram till gryningen för att obsa på den delen av himlen som börjar ligga bra till nu. Lite brutalt att rycka ut mitt i natten men det drabbar ju ingen oskyldig :D

Kul att ni fick er utflykt, jag hakar gärna med nästa gång om jag kan. Slut på ström är inget kul...jag får tänka lite extra på att ha med ordentligt med batteri nu när jag har börjat använda värmeband. Fantastiskt bra grejer!

@ Peter. Japp de har stått högt upp på önskelistan, kunde ju inte se dem på VSP men riktningen ut över det mörka havet från Orust kan nog vara nästan lika bra som Värmland.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by timokarhula »

Grattis Torbjörn till fångsten av Tank Track och Rosett-nebulosan! Jag visste att du skulle knäppa dem till slut. Som Johan K nämnde så blir du säkert förvånad över hur mycket enklare du kommer att se dem i fortsättningen. Visst har det varit bra väder över Sverige de senaste nätterna? Jag var ute inatt och betade av ett antal Herschel II galaxer i Lodjuret, Tvillingarna, Stora Björn och Lejonet. Nästa natt ska jag obsa galaxer söder om deklination -15º som finns i AAVSO-atlas. Då måste jag åka till den mörka åkern för att få fri sikt. Övervägde först ett Messier-maraton men månen är fortfarande halv och kommer att störa på småtimmarna och sedan är jag sugen på nya DS-objekt för det har blivit så få denna vinter.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by Torbjörn »

Timo och Johan: Jo ofta är det ju lättare att se ett objekt när man sett det tidigare, och att se ett objekt under sämre förhållanden än när man såg det första gången. Ett av de första objekten som jag jagade ett bra tag var M74 tills jag bara råkade få syn på den när jag tog en sista titt när jag skulle packa ihop för kvällen.

Vi pratade ju om just de här objekten på VSP så det var verkligen kul att se de. Att hitta var de ligger är ju mer eller mindre en baggis men att se dem var något helt annat. Västerhimlen på Orust är rejält mörk, så det var ju det perfekta stället i det här fallet.

Jag håller på och klurar på det bästa stället att dra till för att se M4 och M19 och Ormbärarens H400-objekt. Får kolla kartan! :)

De senaste nätterna har varit jättefina och jag har både kollat Deep Sky och fotat en hel del Jupiterbilder. Sitter och fotar just nu förresten på utsidan huset.

/Torbjörn
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by Katarina H »

Wow vilket pass - och genomfört en vardag också!! Du är så dedikerad!! Kul! Och du tog 42 M-objekt! Det är ju fasen halva Anders Wettergrens dåvarande svenska rekord. Och du verkar ha tagit vid ungefär när jag slutade dvs vi gjorde ett halvt stafettmaraton och tog ihop 64 unika objekt. Googlade lite på Messier Marathon Relay men det verkar inte vara någon som kommit på den grenen än :D Så du fick huvudvärk. Själv blir jag totalt ledbruten med allmän värk i flera dygn så fort jag är ute några timmar i kylan. Får nog lägga ned denna hobby - not :D

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by Torbjörn »

Ja det var ett rejält pass, kanske lite väl rejält med tanke på "dagen efter kvällen före", men glöm inte att jag körde GoTo så jag satt inte och letade upp objekten. Det är kul att vara dedikerad till något så fint som astronomi :D

Halvmaraton är inte på långa vägar så jobbigt som helmaraton. Jag har nog bara varit uppe en hel natt en gång men då var det en väldigt fin natt: Fotade Jupiter hemmavid till midnatt, packade bilen, körde till Ucklum, fotade Mars och Saturnus där och kollade Messierobjekt och några Herschelobjekt till gryningen!

Du får se till att klä dig varmt, någon riktigt varm overall kanske kunde vara bra? Det är inte kul att frysa. Jag är iofs rätt okänslig för kyla men blir man trött så fryser man lätt.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by timokarhula »

Det här var fjärde natten i rad som jag obsade. Himlen var återigen transparent och mörk, SQM-L 21.33 och temperaturen -9º. Vid slutet av den astronomiska skymningen kl 19.50 sträckte sig zodiakalskenet som en skev pyramid snett upp till vänster mot Plejaderna. Vid midnatt kunde jag korrekt konstatera att Gegenschein lyste ovanför beta Virginis. Gränsmagnituden med blotta ögat var 7.0+.

Förutom ett par nya Herschel II objekt var några av nattens höjdpunkter omicron2 Eridani ("Mr Spocks modersol"), multipelstjärnan där en av komponenterna är en vit dvärg (bara dubbelt så stor som jorden). Med min 10-tums GSO Dobson såg jag tre komponenter här, där den tredje följeslagaren är en röd dvärg intill den vita dvärgen.
NGC2024 ofiltrerat. Med 100x syntes tankspåret med indirekt seende.
Rosett-nebulosan i Enhörningen med UHC-filter. Detaljerad och ljus med ett mörkt hål i mitten kring stjärnhopen. Det såg ut som om stjärnorna hade blåst ut nebulosan. Nebulosans ljusaste region var mot NW.
Komet Lovejoy syntes mycket svagt med blotta ögat intill delta Cas.
Emissionsnebulosan NGC896 / IC1795 NW om de ofta fotograferade "Heart and Soul nebula" i Cassiopeja. Den syntes ofiltrerat men med UHC-filter var två nebulosafläckar tydliga och ljusa.
Den planetariska nebulosan NGC3242 i Vattenormen (deklination -18º39'). Den hade jag bara sett punktformad med kikare tidigare men nu syntes den som en vacker blågrön skiva. Anade en mörk struktur i centrum.

Efter 4.5 timmar ute under bar himmel hade optiken fått så mycket frost att det inte var lönt att obsa mer.

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by Katarina H »

Intressant läsning, tack för att du delade med dig! Är det i Virsbo du gjorde dessa obsar?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by timokarhula »

Ja, från en förort till Virsbo. :D

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Djuprymdobsar på Orust

Post by Torbjörn »

Trevlig läsning Timo! Låter som en riktigt trevlig obsnatt i Virsbo.

Ser att du obsade mina två senaste fynd! Rosettnebulosan och Flamnebulosan. Jag noterade också att den del av Rosettnebulosan som var till nordväst var tydligast, det var mycket påtagligt så. Det mörka hålet bakom klustret såg kolsvart ut med OIII-filtret.

Själv fotade jag Jupiter med lyckat resultat igår, kommer nog lägga upp någon bild senare idag! Dessutom så tittade jag på M31, M45 och M42 med 15x70-kikare. Mörkerseendet är ju inte det bästa när man dels står bland gatlyktor i ett radhusområde och dessutom regelbundet tittar på Laptopen :D

Kommer nog att börja leta lite H400-II objekt så småningom jag med. Har bara sett 8, men det har varit lite på slump.

NGC 896 har jag aldrig sett, däremot Ghost of Jupiter NGC 3242, den är vacker!

Funderar på att testa Venusfoto med ett nytt violett filter i kväll!

/Torbjörn