Konjunktion Venus Uranus

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Konjunktion Venus Uranus

Post by Katarina H »

Snyggt möte mellan Uranus och Venus obsat för en halvtimme sedan i en molnlucka och nu ser det ut att klarna igen. Mars precis nere till höger om dem också och cirkus 180 grader bakåt Jupiter och Månen som var i än närmare konjunktion i morse då jag oxå skymtade dem vid 06 ut genom fönstret. Kul göra Uranusobsen ikväll. Fin grön sak :) Det roliga var att bägge mina flickor kunde se Uranus i okularet. Bar ut dem i nattlinnen för en snabbobs :) Inte bara jag var nöjd utan även de faktiskt.....

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by Torbjörn »

Det är kul att titta på "planetmöten". Låter som om ni hade en trevlig kvällsobs. Venus börjar växa till sig. Jag tänker försöka följa den och även fota den vid lämpligt tillfälle.

Själv så tog jag en snabb titt på Saturnus igår morse vid 06. Tog ut 90 mm f/10 refraktorn och obsade i 113 och 130 X. Såg ganska fint ut även om det var en del turbulens. Jag såg månarna Tethys och Rhea. Lyckades missa Titan som stod rätt långt bort.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by timokarhula »

Ikväll klockan 19:43 är Venus och Uranus som närmast varandra. Deras avstånd är endast 313", dvs 5'.2. De kan alltså ses samtidigt i ett teleskop med hög förstoring! Märkligt nog var planeterna i konjunktion med varandra även för exakt 10 år sedan.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by Hans Bengtsson »

Det låter väldigt ovanligt att Venus och Uranus ligger så extremt nära varandra på himlen. Timo, du brukar ha koll på sådant, när hände det senast? Låg de lika nära varandra för 10 år sedan?

Edit:
Googlade nu fram en konjunktionslista 2005-2019, och ser där att konjunktionen Venus - Uranus 2005 inte var alls lika tät som årets, men att konjunktionen 29 mars 2018 blir ännu tätare, endast 4 bågminuter. Den händelsen äger dock rum på mindre vinkelavstånd från solen än den nu aktuella konjunktionen.

M v h
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by ragge »

Jag packar nu bilen med teleskop, laptop och planetkamera. Åker bara lite utanför Uddevalla för att få en någorlunda fri horisont mot sv-v.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by Katarina H »

Jajjemensan det klarnar upp!!!!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by Hans Bengtsson »

Detta är förstås ett gyllene tillfälle att skåda Uranus för alla som äger ett litet teleskop men inte är så vana vid att observera stjärnhimlen. Venus går inte att missa och ni får Uranus i samma synfält på köpet.

Att Uranus inte upptäcktes förrän 1781, av Herschel den äldre, kan synas lite kuriöst. Kanske speciellt med tanke på att planeten registrerades vid minst ett 20-tal tillfällen före upptäckten. Den togs alltid för en stjärna.

Rekordet i att inte upptäcka Uranus innehas av Le Monnier. Under loppet av 9 dygn år 1769 observerade han den vid 6 olika tillfällen och trodde det var 6 olika stjärnor! Han jämförde aldrig observationerna med varandra, dessa var förresten nedtecknade på en tom papperspåse som hade innehållit hårmedel.

Edit:
Det hade förstås varit ännu roligare ifall Venus hade ockulterat Uranus, dvs hamnat mellan oss och Uranus. Detta händer nästa gång år 2251 men tyvärr mitt på dagen, klockan 10:52 UT, så det kommer jag nog inte kunna se ... Datumet blir 4 mars, precis som kvällens konjunktion och konjunktionen för 10 år sedan!

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by Torbjörn »

En riktigt fin konjunktion nu ikväll! Jag var alldeles nyss ute med min 15x70-kikare för att titta på den. Uranus syntes tydligt till vänster om Venus, väldigt nära men inte så nära att det var svårt att se Uranus. Snett ner till höger syntes Mars. När jag gick tillbaka så obsade jag även Jupiter där tre av månarna syntes mycket tydligt till höger om planeten. Som avslutning kollade jag även in den nästan fulla Månen. Summa summarum fyra planeter!

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by Katarina H »

Kul! Kikarobsar är aldrig fel! Jag passade på att ta ut alla instrumenten. Nu kunde även jag se att Venus inte är "full", som Torbjörn nämnde i annan tråd. Det hade jag inte tänkt på och inte sett tidigare. I 8'' skywatcher dobson var bilden skarp, i refraktorn (ST80) blev det lite färgkaos kring Venus och detsamma i kikaren 11x56 men i alla dessa såg man Uranus utan problem. I Steiner 7x30 var bilden mycket skarp och det gick att se Uranus. I minikikaren av finare märke 8x20 var bilden helt skarp men det gick inte alls att se Uranus. Jag tror att seeingen var rätt kass men att transparencyn var bra. På slutet snöade jag för femtielfte gången in i ett ändlöst stjärnhoppningsförsök mot RX Cas..den helige gralen som jag hoppas att jag någon gång lyckas hitta (utan goto). Påpassligt kom det stjärnhoppningstips upp på forumet just idag. Torbjörn: fem om du räknar in Jorden :) Och Saturnus såg du väldigt nyss också. Fattas bara Neptunus... Nästa säsong!?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by ragge »

Det var ett ojämnt par att fotografera, ljusstyrkan skiljer rätt mycket. Jag ville inte kombinera två olika exponeringar, för då får man ju intrycket att de är lika ljusstarka. Bilden kanske inte blir någon APOD, men i stället en souvernir att arkivera.
DSD4825.jpg
DSD4825.jpg (423.23 KiB) Viewed 4304 times
/Ragnar
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by ThomasK »

Tack för tipset. Hade missat händelsen om jag inte läst om den här. Var först ute med 10x50 kikaren 18:45. Himmeln var inte helt mörk men Venus och Mars syntes för blotta ögat. Dock lyckades inte få syn på Uranus. Så jag fick gå in och hämta 25x100 kikaren och då gick det fint. Såg ut som att Venus fått en måne.

Hann också spana in Mira från trädgården. Den har passerat minimum och börjat ljusna nu. Men säsongen för den är i princip över och den lär väl nå maximum under de kommande månaderna då den skyms av solen.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by Katarina H »

ragge wrote:Det var ett ojämnt par att fotografera, ljusstyrkan skiljer rätt mycket. Jag ville inte kombinera två olika exponeringar, för då får man ju intrycket att de är lika ljusstarka. Bilden kanske inte blir någon APOD, men i stället en souvernir att arkivera.
/Ragnar
Bilden är jättefin för den visar precis hur det såg ut. En fin souvenir för mig med alltså. /Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by Hans Bengtsson »

Precis som Thomas skulle jag ha missat detta ifall inte Katarina varit uppmärksam och startat en tråd om händelsen.

Lärdom:
Vi borde ha en Astronet-kalender, ifall det tekniskt låter sig göras.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by Torbjörn »

@ Katarina. Du verkar ha passat på att testa alla dina kikare! Jag tog bara med mig 15x70-kikaren ut men förmodligen hade jag sett Uranus även med 7x50 eftersom du klarade det med 7x30. Den här konjunktionen var betydligt roligare att titta på än avlägsna kyrktorn i samband med VSP :D
De tre Jupitermånar som jag såg var nog egentligen fyra eftersom Europa och Io måste ha varit mycket nära varandra, med handhållen 15x70 såg de ut som en måne.
Neptunus tittade jag på i höstas, tänkte att jag skall försöka fotografera Uranus och Neptunus månar till hösten. Ett litet projekt!
Lycka till med ditt eget projekt att hitta RX Cas, det blir till att stjärnhoppa!

@Ragge. Håller med Katarina. En riktigt trevlig bild som dokumenterar precis hur det såg ut när jag såg dem i kikaren. :good: Hade jag inte varit rejält förkyld så hade jag nog satt mig och fotat jag med men det fick räcka med en snabb kikarobs den här gången. Tänkte faktiskt på svårigheten att fota dem tillsammans utan att ta till två olika exponeringar och dessutom kanske något filter på Venus. Å andra sidan så ser alltid Venus ”överexponerad” ut visuellt utan filter.

Vad gäller astrohändelser så vore en kalender trevlig och praktisk, själv brukar jag kolla in vad som är på gång på Norrköpings astronomiska klubbs hemsida nak.se och här på Astronet.

/Torbjörn
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by Katarina H »

Uranus vandrar vidare mot Mars och är nära halvvägs dit nu. Hade lyckan att det är en lucka i molntäcket här nu. Satt i en kvart och väntade in dem och plötsligt syntes Uranus tydligt (kl 1756 UT) både i 11x56 och utan tvekan i 7x30-kikaren. Undrar hur många fler gånger i livet jag kommer få se tre planeter i ett kikarsynfält?? De fick precis plats.. Det fick de inte igår.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob