15P/Finlay i utbrott

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

15P/Finlay i utbrott

Post by Timaoes »

Det verkar som om komet 15P/Finlay har fått ett nytt utbrott. Av rapporter i Yahoos kometgrupp framgår att den hade ett utbrott i december då den nådde mag 8.5, sen falnade den till 10.0, och nu har den åter klättrat upp till runt 8.0. Är det någon som har obsat den de senaste dagarna?

Den står hyfsat till, på gränsen mellan Fiskarna och Vattumannen, men det går ner redan vid niotiden. Man får alltså passa på när det har mörknat.

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: 15P/Finlay i utbrott

Post by Timaoes »

Nu fick jag tillslut möjlighet att försöka fånga 15P. Månen stökade förstås till det och gränsmagnituden i området låg bara på 4.5. Med CdC hade jag kollat upp positionen innan jag gick ut, och kometen var tacksamt placerad i förhållande till en lite asterism med lätt igenkännbara fältstjärnor. Jag tog ut min 10"are och stjärnhoppade till det aktuella området. Först såg jag absolut ingenting där kometen skulle vara. På en ingivelse satte jag på ett UHC-filter på min 13 mm okular (92x), och då steg den omedelbart fram ur himmelsbakgrunden. Efter en stund kunde jag nätt och jämt hålla den med direkt seende. Senare kunde jag även se den utan filter och med indirekt seende. Koman var extremt utsuddad, DC 2, men större än vad jag förväntat mig, 2'. Genom att jämföra med en av nämnda stjärnor fick jag magnituden till 9.5. Utbrottet för några dagar sedan har alltså klingat av. Det kan dock vara värt att hålla koll på 15P ett tag till, då den har haft två utbrott på kort tid.

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 15P/Finlay i utbrott

Post by timokarhula »

Jag fick också syn på 15P/Finlay samtidigt som du (eller rättare sagt var du en 100-dels dygn före mig enligt COBS). Fick precis då besök av en bekant och lite stressad skattade jag Finlay till magnitud 10.0:, diameter 2' och DC=2/. Använde min C-8 och 64x förstoring. Den 34% upplysta månen bara 22º ifrån störde. Med blotta ögat skattade jag C/2014Q2 (Lovejoy) till magnitud 4.3. Tidigare på kvällen såg jag Neptunus 4º.3 ifrån Mars och i samma 10x50-kikarsynfält.

Min besökare ville se månen med högsta förstoringen (förstås). I väskan hade jag ett 4mm okular och 2x-Barlow. Förstoringen skulle bli 1016x. Det visade sig att jag hade lämnat kvar en ockultationsstav i okularet som bildade ett mörkt band genom synfältet! Det fick bli 680x förstoring istället. Strax söder om mittpunkten i terminatorn syntes en dubbelkrater där den ena (Theophilus) hade två bergstoppar i mitten som lyste likt en dubbelstjärna i månens soluppgång. Intill på nattsidan stack det upp en bergskedja ur mörkret. Jag vet inte när jag senast tittade på månen i teleskop :D

/Timo K

Return to “Observationer”