På spaning i Orion mm

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

På spaning i Orion mm

Post by Torbjörn »

Jag tog ut C8:an ikväll för att göra några observationer i Orion trots månskenet. Observationsplats: Utanför radhuset i Stenungsund.

Efter en snabb titt på M42/M43 så gick jag vidare:

NGC 1980 (Ori) Nebulosa och kluster. Skissade klustret. Såg ingen nebulositet vilket jag dock såg tydligt 2014-12-20 runt Iota Orionis när jag var ute och obsade på Orust. Betydligt mörkare på Orust ioch inget månskenn den gången. Klustret var riktigt fint, första gången jag gjorde en primitiv skiss av ett kluster och det blev mitt Herschel 400 objekt nr 350 :D

Misslyckades med:
NGC 2024 (Ori) Nebulosa. Kunde inte se den. Kunde lokalisera positionen mha stjärnor men inte se den. Provade olika förstoringar, UHC och OII-filter. Inget hjälpte. Förmodligen månskenet och obsplatsen men nu vet jag exakt var jag skall titta nästa gång!
NGC 2237 (Mon) Rosettnebulosan. Såg klustret NGC 2244 hur enkelt som helst men kunde inte se nebulosan. Månskenet underlättade inte precis.

En titt på Månen fick det ju bli!

Jupiter satt jag och tittade på med Binoviewern och två 15 mm okular en lång stund. En riktigt fin syn.

Efter det packade jag ihop och gick in.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: På spaning i Orion mm

Post by mikaelanderlund »

Hej Torbjörn!

Nebulosor i månsken är inget kul. Här gäller mörker och riktigt mörkt ska det vara. Jag ser att du också använder dig av Binoviewern. Själv har jag en Baader som jag är mycket nöjd med. Brukar mest använda mig av två 24 mm Hyperion okular men har även två 13 mm. I Skåne är vädret hopplöst så det har inte blivit mycket av med mina projekt. Under fullmånens sken testade jag för några dagar sedan min CCD på lite olika nebulosor. Korta exponeringar av M78, M76 och några nebulosor i Perseus. 5, 10, 15, 20, och 30 sekunders exponeringar av objekten. Då får man en uppfattning om vad man kan förväntas se visuellt och vilka detaljer som är möjligt att fånga visuellt. Med kortexponeringar får jag ett foto med de ljusstarka detaljerna och jag vet jag vad jag ska leta efter och vad som är möjligt att visuellt få en glimt av.

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Orion mm

Post by Torbjörn »

Nej det var ju inga bra förutsättningar för att se NGC 2024, eller Rosettnebulosan heller för den delen, inne i Stenungsund med Månen uppe men jag försökte och lyckades i alla fall orientera mig runt Zeta Orionis (Alnitak) och hitta en liten kedja med 4 stjärnor som indikerar positionen.

Även med NGC 1980 så märkte jag att jag inte såg någon nebulositet. När jag 2014-12-20 satt ute på Orust så syntes nebulositet tydligt runt Iota Orionis med UHC-filter, då låg Orion lite i sydväst ute över havet. Klustret var däremot jättefint igår. Skissade av det i ungefär 106 X, se nedan.

Min binoviewer är en Baader Maxbright som jag brukar använda med två 25 mm Plösslar, två 15 mm HR Planetokular och med två 12 mm Celestron X-Cel LX. Igår använde jag den bara på Jupiter men tycker att det är fantastiskt vad bra man ser en planet med båda ögonen!

/Torbjörn :)
NGC 1980.jpg
NGC 1980.jpg (76.32 KiB) Viewed 3040 times
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: På spaning i Orion mm

Post by Timaoes »

Rosettnebulosan kan vara lite lurig. Första gången jag obsade den såg jag också bara stjärnhopen. Den gången insåg jag emellertid inte att nebulosan är väldigt stor och att den har en hål i mitten. Den förstoring jag använde vid tillfället gav ett synfält som passade precis i hålet. Dessutom trodde jag att nebulosan låg i direkt anslutning till stjärnorna i hopen, vilket den ju inte gör. Senare har jag observerat den flera gånger, och det är verkligen ett grandiost objekt.

/Johan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Orion mm

Post by Torbjörn »

Jakten på NGC 2024 går vidare. Nu testade jag att använda min planetkamera för att "se" NGC 2024 och lyckades även om resultatet ser rätt bedrövligt ut. Den bilden vinner jag inget fotopris med :D men det är i alla fall en antydan om vilka delar som kan synas och hur stor den är. Visuellt såg jag inte ett smack. Bilden är tagen inifrån Stenungsund och är gjord från en video bestående av 16 exponeringar a ca 15 sekunder styck. Jag använde min Celestron C8 med F/3 fokalreducerare. Jag använde dessutom ett UHC-filter. Kameran är okyld och knappast lämplig för detta då bruset blir mycket kraftigt men man tager vad man haver!

/Torbjörn :)
ngc2024c1.jpg
ngc2024c1.jpg (81.88 KiB) Viewed 2978 times
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: På spaning i Orion mm

Post by mikaelanderlund »

Intressant experiment. Jag brukar göra på ett liknande sätt för att få en hint om vad jag kan förväntas se visuellt (jag använder mig av en Brightstar CCD). På fotografiet ser du vilka område som är mer ljusstarka och du ser mörka område. På en riktigt mörk plats är jag säker på att du kommer att kunna se nebulosan och kanske också några detaljer i den.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: På spaning i Orion mm

Post by timokarhula »

På bilden ser man att nebulosan är tu- eller tredelad av det s.k. "tankspåret". NGC2024 kallas ju också för "Tank Track Nebula". De mörka spåren och själva nebulosan syns i princip endast med indirekt seende då zeta Orionis stör så pass mycket.

/Timo K

Return to “Observationer”