First light Skymax 127

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

First light Skymax 127

Post by Timaoes »

Sedan länge har bestämt att jag ska köpa ett nytt reseteleskop och nu när det börjar dra ihop sig till VSP gjorde jag slag i saken. Kriterierna var låg vikt och så mycket apertur som det går att få ner i en resväska. Efter en hel del funderande blev det en Skymax 127 mm och ett Vixen Miniporta-stativ. Stativet är egentligen på tok för klent för tuben, men hemma har jag ett mycket stöddigt refraktorstativ att montera den på, och på resa får jag helt enkelt leva med vibrationerna.

Nu ville det sig inte bättre än att det plötsligt klarnade upp över Göteborg så det blev first light samma dag som prylarna kom på posten. Därmed några intryck.

Trots den låga vikten (2.8 kg) kändes Miniportan tämligen rejäl. Alt-az-monteringen fungerade bra och följet var inga problem. Däremot kan man fundera på varför Vixen bestämt sig för att spara ett par kronor på taftarna. Kändes som om det hörde hemma på ett leksaksteleskop. Blir till att skaffa något bättre.

Skymaxen var också en trevlig bekantskap. En rejäl klump på 3.4 kg, på gränsen till vad Miniportan klarar. Tuben kändes också mycket gedigen. Den kom med rödpunktssökare, vilket jag till skillnad från många andra inte har några problem med. Då teleskopet monteras vridet på sidan på Miniportans hamnar emellertid sökaren på snett nedåt, vilket inte är optimalt.

Första objektet för kvällen blev förstås Lovejoy. En suddig komet är kanske inte det bästa att kolla optiken på, men det såg riktigt fint ut. Stjärnorna var punktformiga över hela synfältet och kontrasten kändes bra. I 62x framträdde en rejält koma. Parallellt loggade jag kometen med 7x50 kikare till mag 4.2, koma 9' och DC 4.

Vidare till Jupiter i öster. Planeten stod fortfarande lite väl lågt så bilden ville inte riktigt stilla sig. Här kunde jag pressa förstoringen till 115x utan större problem. Månarna stod fint på rad och på Jupiter framträdde både ekvatorialbältena och då och då även de tempererade bältena (heter de så?).

Efter Jupiter tog jag en snabb titt på månen, men den stod ännu alltför lågt för att det skulle vara meningsfullt. Istället svängde jag över till Orion-nebulosan (fel ordning, jag vet :-). Trots månskenet och det förstörda mörkerseendet så steg den fram bra. I 115x kunde jag utan problem separera de fyra ljusaste stjärnorna i trapetsen. Både fiskgapet och vingarna syntes fint. Fast allt såg lite konstigt ut. Det tog en stund innan jag insåg att det berodde på den spegelvända bilden. Förvirrande, minst sagt. Tuben kom med SW standarddiagonal och den är förstås inte rättvändande. Jag har en rättvändande WO-diagonal, men då den är på 45 grader är den lite opraktisk. Får se om det blir till att byta.

Allt sammantaget är jag mycket nöjd. Lite att fundera över. En och annan justering som ska göra. Men det är väl precis som det ska vara när man blir med nytt teleskop.

/Johan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light Skymax 127

Post by Torbjörn »

Låter trevligt!

Själv har jag ett Vixen Porta stativ och en 102 mm Skywatcher Mak som är otroligt smidig att ta med sig. Så det är ju liknande grejer, använder dem flitigt. :)

/Torbjörn
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: First light Skymax 127

Post by Kroppefjäll »

Yeay! Portability is king! Fin rapport Johan. Lurar själv på ett Mini-porta men varit lite nojjig. Som du skriver... under resa så får man nog leva med lite av det ena och det andra. Sett Torbjörns Porta, det var riktigt fina grejor. Jag tänkte skruva på min ST80 i så fall. Själv oklar över VSP ännu, det kanske blir en sväng över dagen. Har ju inte så långt upp. Vi kanske ses där i så fall. Må gott. /Björn
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: First light Skymax 127

Post by Timaoes »

Torbjörn: Jo, paketet känns verkligen smidigt. Och det vill man ju ha om man ska vara mobil. Sen behöver jag nog fler timmar ute i mörkret innan jag kommer överens med utrustningen. Som dobanvändare är jag till exempel inte van vid att leta efter rattarna i mörkret. :-)

Björn: En ST80 passar nog bättre för monteringen. Kommer du upp på VSP så kan du få se hur den funkar med en 127a.

/Johan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light Skymax 127

Post by Torbjörn »

Praktiskt med mobila grejer, t ex om man måste bära grejerna för att "komma åt" vissa delar av stjärnhimlen. 127 mm är ju faktiskt relativt stort om man t ex letar Messierobjekt. Kyltiden för Maksutovs sägs vara längre än för en refraktor men de är ju å andra sidan så himla kompakta och saknar färgfel.

Eftersom jag började med refraktor och fortsatte till en C8 så tycker jag att min Mak känns ungefär som en miniatyr-C8 att obsa med.

Kul om du kommer till VSP, jag tänker också åka dit. Tar i så fall gärna en titt genom 127:an. Själv tänker jag ta med mig min C8 och en 15x70-kikare.

/Torbjörn :)
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: First light Skymax 127

Post by Timaoes »

Då ses vi på VSP. Kul!

/Johan

Return to “Observationer”