Snabbt ut, snabbt in

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Snabbt ut, snabbt in

Post by Timaoes »

Jag dristade mig till ett miniobspass för en stund sedan. Då jag lider av sviterna efter årets influensa, närmare bestämt lättare lunginflammation, borde jag väl inte gå ut alls, men efter att han tvingats avstå så många fina kvällar den senaste tiden kunde jag inte hålla mig. Så snabbt ut, snabbt in, helt enkelt. Två objekt hade jag tänkt mig för kvällen: ett försök på komet 15P/Finlay och ISS passage mellan Månen och Mars.

Kometen först. Jag kollade upp positionen i CdC innan jag gick ut, och kometen stod precis intill Mars. Inga problem med navigeringen alltså. Väl ute valde jag att lyfta ut min 10"are ur förrådet. Riggat och klart på under minuten. Siktade in mig på Mars och kunde snabbt konstatera att planeten var betydligt mycket mindre än sist jag såg den. Seeingen var usel så nära horisonten så jag brydde mig inte om att testa med högre förstoringar än 50x. Efter en koll på kartan insåg jag att om jag satte Mars precis i kanten av synfältet så skulle kometen ligga nära mitten. Såg dock inget som stack ut. Bytte till 92x. Hittade ett tätt och mycket svagt stjärnpar. Den ena stjärna såg lite 'mosig' ut, vilket brukar vara ett bra komettecken. Jag ritade av fältet och uppskattade magnituden till 10.0. Men, när jag sedan kollade upp resultatet visade det sig dock vara en helt vanlig stjärna av just mag 10. Kometen låg då bara tre bågminuter väster om stjärnan. Med månen i grannskapet räckte alltså inte 10". Får se om jag orkar göra ett försök med stora tuben i morgon.

ISS gick förstås bättre. Den dök upp i väster ca 17:32. Både i kikaren och för blotta ögat såg den precis ut som Mars, fast något ljusare. Samma orangeröda färg. Ungefär 17:34 passerade den mellan Månen och Mars, ungefär 3 grader under Månen och 4 grader ovan Mars. Enligt uppgift passerade den framför månen i Stockholm. Var det någon som fångade detta?

Inte mycket till obspass, men för min del kändes det synnerligen uppfriskande.

/Johan
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Snabbt ut, snabbt in

Post by Katarina H »

Riktigt kul läsning!!!!! Eller ja, inte så kul att du inte kunde se kometen. Jag tänkte att det nog inte var ngn idé matt försöka idag så tog ej ut teleskop ens. Men det är roligt med korta pass. Jag var ute i 1,5 timme just. Hade dessförinnan span på mars med 11x56-kikaren och sprang ut och in för att kolla om jag såg något suddigt bredvid men icke (såklart - väntat). Hade sen med mig äldsta dottern i famnen i solstolen i en halvtimme, såg 3 stjärnfall och en del satelliter och svepte runt med kikaren och tog ett span på Z UMa till slut. Hu vad kallt. Speciellt om man jämför morgonens pass i vardagsrummet genom fönstret (allt är väl tillåtet? :D ) med teleskopet inställt ca 1,5 timme på Jupiter fram till kl 0900 lokal tid. Månarna rör sig så snabbt...Europa och Ganymede låg ovanpå varann (?) som en enstaka prick och sedan delade de upp sig. Man kan verkligen inte klaga på vädret under den här ledigheten så här långt. Synd jag missade ISS dock.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Snabbt ut, snabbt in

Post by Hans Bengtsson »

Katarina (och andra!), kolla gärna tråden om Europa och Ganymedes (med länk till dansk sida). Nu i natt kommer, som mest, 41 % av Ganymedes yta att täckas av Europa.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Snabbt ut, snabbt in

Post by timokarhula »

Jag gjorde också ett första försök på komet 15P/Finlay ikväll. Med Celestron-8 kunde jag inte se Finlay men stördes av kommunens strålkastare bakom ryggen. Den hade varit släckt i några år men för några veckor sedan började den lysa upp återvinningscontainrar nätterna igenom (vem kastar skräp efter midnatt?!). Jag lyckades övertala kommunen att släcka strålkastaren efter klockan 22. Nämnde inte att den förstör natthimlen men att strålkastaren lyser rakt in i mitt sovrum (det är sant!). Ett argument som bet på dem. Hur som helst så såg jag inte komet Finlay men däremot stjärnparet som Johan nämner ovan. ISS missade jag helt för jag tittade i okularet vid passagetidpunkten.

Kunde vid solnedgången se Venus för första gången som aftonstjärna denna apparition. Hittade den för blotta ögat samtidigt som solen gick ned. Kunde inte heller se komet C/2013A1 (Siding-Spring) med C-8:n. Däremot obsade jag galaxen NGC428 i Valfisken. Det speciella med det var att först nu hade jag observerat samtliga galaxer norr om himmelsekvatorn som finns i Burnham's Celestial Handbooks tre volymer. NGC428 var ljussvag, diffus och rund. NGC227 i samma konstellation fick också påhälsning. Det var kallast hittills för säsongen, -17º C.

/Timo K
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Snabbt ut, snabbt in

Post by Tompa »

Alltid intressant att läsa obs-rapporter, även om det blir bomskott. Seeingen verkar vara ganska dassig, i alla fall här i Dalarna. Teleskopet fotar för fullt men FVHM kring 4-5 vilket är riktigt dassigt. Nästan så att man misstänker nåt knas med fokuseraren. Jag stack ut huvudet för en timme sedan för att kolla om det var värt att ta ut 12-tummaren, men nej, klart men väldigt "dämpad" himmel...

Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Snabbt ut, snabbt in

Post by wilt »

Tompa wrote:Alltid intressant att läsa obs-rapporter, även om det blir bomskott. Seeingen verkar vara ganska dassig, i alla fall här i Dalarna. Teleskopet fotar för fullt men FVHM kring 4-5 vilket är riktigt dassigt. Nästan så att man misstänker nåt knas med fokuseraren. Jag stack ut huvudet för en timme sedan för att kolla om det var värt att ta ut 12-tummaren, men nej, klart men väldigt "dämpad" himmel...

Tomas W
Samma sak här i Lund; obsade några variabler, himlen var transparent och fin vid lägre förstoring men när jag gick upp till 187x blev stjärnorna ganska luddiga. Dessutom: utegranen gör sitt till för att sänka gränsmagnituden, men det är inget att klaga över :)

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Snabbt ut, snabbt in

Post by Katarina H »

Hans Bengtsson wrote:Katarina (och andra!), kolla gärna tråden om Europa och Ganymedes (med länk till dansk sida). Nu i natt kommer, som mest, 41 % av Ganymedes yta att täckas av Europa.

M v h
Hans Bengtsson
Jag såg den sedan men tack Hans! Jag hade bara tidskriften Astronomys enkla bild över månarnas gång under December månad så var ej medveten om att det var först på kvällen det skulle bli överlapp. Antagligen såg jag bara endera av Ganymede/Europa titta fram bakom Jupiter då det plötsligt blev två i f en måne vid kanten. Letade nu runt efter en Jovian simulator på nätet men Java krånglar just nu på min dator så fick ej igång någon mer detaljerad info. Stjärnklart ute nu.. riktigt sprakande himmel faktiskt. Men ska till jobbet...

Katarina H
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Snabbt ut, snabbt in

Post by Timaoes »

Katarina: ISS är en baggis bara man vet när den dyker upp. Du kan hitta passagetider med hjälp av http://www.heavens-above.com/. Välj först din ort uppe till höger och när det är gjort klickar du på ISS (under satelliter). Ikväll har jag till exempel en passage, sett från Göteborg, kl 16:41-16:45. Den dyker upp 10 grader från horisonten i väster, passerar söder på knappt 20 graders altitud och försvinner sedan i öster. Som jag skrev, ser den ut som Mars men rör på sig. Idag har den magnitud -0.4. Nästa passage synlig härifrån är den 28 dec kl 16:36.

/Johan
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Snabbt ut, snabbt in

Post by Katarina H »

Timaoes wrote:Katarina: ISS är en baggis bara man vet när den dyker upp. Du kan hitta passagetider med hjälp av http://www.heavens-above.com/.
Tack, känner till den sen många år. Men länken tål definitivt att upprepas!!! Så jag gör det :)

Katarina H
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob

Return to “Observationer”