Herschel 400 objekt mm

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Herschel 400 objekt mm

Post by Torbjörn »

Sent igår åkte jag ut till Orust med C8:an i bagaget för att leta efter Herschel 400-objekt på vad man ibland kallar den sena vinterhimlen. Jag riggade upp utrustningen. Använde F/6.3 fokalreducerare på C8:an vilket ger mig 53X med ett 24 mm Baader Hyperion okular. För att ta en närmare titt använde jag ett 12 mm Celestron X-Cel LX som ger 106X.

Jag började strax före midnatt med de Messierobjekt som ligger här. M79 och M93 kan jag inte se hemifrån Stenungsund på grund av terrängen och även de andra syns rätt begränsat därifrån så nu passade jag på:

M79 (Lep) Klotformig stjärnhop. Den finaste obs jag gjort av M79! :good:
M41 (CMa) Öppet kluster. Syntes fint.
M50 (Mon) Öppet kluster. Syntes fint.
M93 (Pup) Öppet kluster. Syntes bra. Den finaste obs jag gjort av M93. Ett trekantigt kluster. Riktigt vackert :good:
M47 (Pup) Öppet kluster. Syntes fint.
M46 (Pup) Öppet kluster. Syntes fint.
M48 (Hyd) Öppet kluster. Syntes fint.

Nu gick jag över till att leta efter Herschel 400-objekt:

NGC 2286 (Mon) Öppet kluster. Kedja av 5 stjärnor identifierad.
NGC 2324 (Mon) Öppet kluster. Svagt kluster.
NGC 2482 (Pup) Öppet kluster.
NGC 2421 (Pup) Öppet kluster. Svagt kluster
NGC 2440 (Pup) Liten planetär nebulosa. Ganska lätt med 12 mm okular, UHC-filter förbättrade synligheten.
NGC 2509 (Pup) Öppet kluster. Litet öppet kluster.
NGC 2479 (Pup) Öppet kluster. Litet kluster.

Jag misslyckades med att se eller identifiera dessa:
NGC 1964 (Lep) Galax. Kunde inte se den
NGC 2204 (CMa) Öppet kluster. Kunde inte identifiera, svårt säga vad jag såg.
NGC 2354 (CMa) Öppet kluster. Kunde inte identifiera, svårt säga vad jag såg
NGC 2185 (Mon) Emissionsnebulosa. Svag misstanke men kunde inte identifiera. Provade även med UHC-filter.
NGC 2489 (Pup) Öppet kluster. För lågt. Dolt av terrängen.
NGC 2527 (Pup) Öppet kluster. Såg en grupp svaga stjärnor men vad var det?
NGC 2571 (Pup) Öppet kluster. För lågt.
NGC 2567 (Pup) Öppet kluster. Under horisonten.
NGC 2627 (Pyx) Öppet kluster. För lågt.
NGC 2613 (Pyx) Galax. Kunde inte se den.
NGC 2811 (Hyd) Galax. Kunde inte se den.
NGC 2024 (Ori) Nebulosa. Kunde inte se den. Provade även med UHC-filter.
NGC 1980 (Ori) Nebulosa. Iota Orionis verkar omges av nebulositet men kunde inte direkt identifiera NGC 1980. Provade även med UHC-filter.

Efter detta tog jag givetvis en titt på M42/M43 och satt och beundrade dem och efter det tog jag bort fokalreduceraren och tittade på Jupiter som vad en härlig syn. Bäst i ca 135X med ett 15 mm HR Planetary okular. Blå fläckar synliga vid norra ekvatoriella bältet. Sedan började det mulna en smula och klockan var mycket (eller lite om man ser det så :D ) så det var dags att åka hem.

Ibland är det svårt att identifiera objekt man ser på grund av att det syns så dåligt att det är svårt att säga vad man ser. Flera av de här objekten ligger långt söderut och ljusföroreningar från Göteborg stör en smula även uppe på Orust. Vädret och förhållandena vid horisonten påverkar. Den här kvällen var det rätt fint i och för sig, mätte himlens ljusstyrka med min Sky Quality Meter with Lens (SQM-L) och fick värdet 20.80. Sydliga objekt verkar synas bättre från Orust än från mitt andra "ställe" i Ucklum. Objekt i öster är däremot antagligen bättre i Ucklum som t ex vårens galaxer på väg upp på himlen.

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Herschel 400 objekt mm

Post by Katarina H »

Snyggt jobbat. M79 och M41 skulle man ju vilja ha sett......... Jag känner till Messier plannern. Kanske skulle dra igång den igen, det var ett tag sedan. Ambitiöst av dig att åka iväg med bil. Så trodde jag också att jag skulle göra när jag kom igång förra året. Men ändå har det bara blivit hemifrån trädgården (för övrigt den perfekta hobbien för barnföräldrar eftersom man kan lägga barnen och sedan sätta igång).

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob

Return to “Observationer”