Månskäran 18h 30m från ny

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Månskäran 18h 30m från ny

Post by timokarhula »

Råkade notera igår kväll att det fanns en god chans att se en mycket gammal månskära imorse. Det är väldigt sällsynt att kunna se en måne som är mindre än 20 timmar från ny. Det har jag bara sett två gånger tidigare. Klockan 7:40 fann jag en ytterst tunn månskära på 0º.3 (orefrakterad) höjd med 7x50-kikare. Skäran såg initialt ut som ett något böjt streck, konvex mot öst förstås. Följde månen med kikaren en stund mot den ljusnande himlen. Månskäran bildade kanske en 120º båge med en ljusare region en tredjedel från månens sydligaste punkt. Följde månskäran fram till klockan 8:06 då den försvann bakom grenarna på en närliggande björk. Då var månen 18 timmar 30 minuter från nymåne. Kunde inte med säkerhet urskilja månen utan kikare mot den ljusa himlen. Månskärans elongation från solen var 10º.4 och månen var 0.82% upplyst. Månskärans tjocklek var 16 bågsekunder vid det bredaste stället. Uppgifterna är enligt Horizons. Endast en gång tidigare hade jag sett en månskära närmare ny, den 25 april 2009, då jag lyckades fånga en 15h 54min ny måne.

Lustigt nog observerade jag den tunna månskäran för exakt en Meton-cykel (19 år) sedan. Den 21 december 1995 såg jag månskäran 19h 16m från ny. Kom att tänka på att månens och solens imbördes geometriska förhållanden var likartade nu som då. Detta beror förstås på Metons 19 års-cykel som bl.a. förklarar varför sol- och månförmörkelser återkommer med (ungefär) samma datum var 19:e år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Metonic_cycle

/Timo K

Return to “Observationer”