Galaxjakt på morgonen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Galaxjakt på morgonen

Post by Torbjörn »

I onsdags den 17:e hade jag bestämt mig för att göra ett galaxrace före jobbet så jag satte klockradion på kl 04.00, klädde på mig och tog ut C8:an utanför radhuset. Månen var framme, fem dagar till nymåne. Jag gjorde ingen mätning men himlen här brukar ha värdet 19,4-19,5 när jag mäter med min SQM-L (Sky Quality Meter with Lens) utan måne, så det är klart ljusförorenat men inte uruselt. Jag höll mig mest till vårens Messierobjekt som nu ligger fint till på den tidiga morgonhimlen. Visuellt blir de ju inte fantastiska i den miljön men det funkar att se dem.

Efter att ha startat upp C8:ans GoTo-system så körde jag igång:

M45 såg fin ut i 15x70-kikaren
M44 var tjusig i 15x70-kikaren den med
M67 vackert kluster

M95 svag men tydlig
M96 svag men tydlig
M105 var tydlig och det var kompisen NGC 3384 också
M65 tydlig
M66 tydlig

M81 tydlig och fin
M82 riktigt fin, antydan till spräcklig
M97 svag, men UHC-filter hjälpte verkligen, OIII funkade sämre med dålig mörkeranpassning
M108 svag och avlång
M109 svag, men jag lyckades obsa den
M40 två stjärnor…say no more
M106 tydlig
M94 ljusstark!
M63 tydlig
M51 två tydliga centrum, M51 och NGC 5195. Mer ser man inte härifrån.
(M101) gick inte att se den…
NGC 5866 M102? Den syntes bra, tydligt avlång

M53 tydlig
M64 tydlig
M3 mycket fin
M98 extremt svag
M99 svag
M100 mycket svag
M85 tydlig
M84 tydlig tillsammans med M86
M86 tydlig tillsammans med M84
M87 riktigt tydlig
M89 liten men tydlig
M90 mycket svag
M88 svag
M91 väldigt svag
M58 svag men tydlig
M59 tydlig
M60 hyfsat ljusstark
M49 tydlig
M61 extremt svag
M104 tydlig och avlång, såg antydan till bulben. Sombreron är en höjdare!
NGC 4565 ville ju givetvis ta en titt på en favorit! Ljussvag, stor och avlång.

M5 stod lågt, svag
M13 vacker men lite urblekt
M92 vacker men lite urblekt

Jupiter mycket fin i C8:an. Minst fyra synliga bälten men ingen stor röd fläck.
Månen tog en snabb titt. Fem dagar till nymåne, kratern Gassendi syntes fint!

Nu packade jag ihop och tog med mig min mer bärbara 102 mm Maksutov ner till badplatsen i Stenungsund för att om möjligt se Saturnus för första gången i vinter. Klockan var strax före 07 och medan jag väntade på att Saturnus skulle stiga över horisonten så försökte jag hitta M68 som jag aldrig sett. Jag letade med både Mak:en och 15x70-kikaren. Det lyckades inte men Corvus befann sig i en rätt ljusförorenad del av himlen och man behöver nog vara lite bättre förberedd…och kanske helst använda sitt största teleskop på en så mörk plats som möjligt!

Tog en ny titt på Jupiter med 102 mm Mak:en. Trevlig vy.

Saturnus dök upp strax efter 07 och jag såg den wobbla och dallra på låg höjd över horisonten. Ingen speciellt tydlig syn, men det var i alla fall premiär! :good:

Nu var det dags att dra till jobbet så det var dags att lägga ner för morgonen.

/Torbjörn :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Galaxjakt på morgonen

Post by Jonas »

Respekt :good:
Jag är ju själv kvällsmänniska och att jag skulle klara av en sådan prestation en tidig morgon är fullständigt osannolik.
Beundransvärt!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Galaxjakt på morgonen

Post by magnahrl »

Hej Torbjörn!

Tack för en trevlig, intressant visuell obsrapport. Vilken passion att hinna med så många objekt i arla morgonstund innan det är dags att gå till jobbet. Imponerande! Genrep inför kommande Messier maraton möjligen?

Hälsningar,
Magnus
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Galaxjakt på morgonen

Post by Torbjörn »

Tackar! Det är klart att det är lite tufft att gå upp så dags men det är ändå möjligt att göra även om man ska till jobbet. Att sitta uppe hela natten är värre :D Jag brukar rätt ofta ta en 10 minuters titt på en planet eller Månen på morgonen om det är stjärnklart.

Jag har aldrig kört något komplett Messiermarathon utan brukar nog snarare titta på objekten årstid för årstid och det här kan väl sägas vara vårobjekten. Om det blir fint i morgon kväll så funderar jag på att titta på Messier- och Herschel 400-objekt i Lepus-Canis Major-Monoceros-Pyxis-Puppis mm. De objekt som hör till den sena vintern. I så fall åker jag nog till ett mörkare ställe än hemmavid.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Galaxjakt på morgonen

Post by mikaelanderlund »

Trevlig rapport och den visar också vikten av en utrustning som man snabbt kan ta ut när lusten och vädret faller på. Jag har också införskaffat en 20X80 kikare som jag använder när det ska gå fort och tiden är knapp. Tack för rapporten :good:
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Galaxjakt på morgonen

Post by Katarina H »

Det är ju helt otroligt!!! 42 objekt på bara några timmar!!!! :good: Jätterolig rapport att läsa! :good: :good: :good:

Inspirerande!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Galaxjakt på morgonen

Post by Torbjörn »

Tackar Katarina! Jag använde en Celestron C8 på GoTo-montering så det var ju inte så värst mycket "sport" egentligen om man tänker på att leta reda på objekten. Det handlade mest om kolla vad man såg när monteringen hade svängt till nästa objekt. Jag gick efter delar av en lista som man hittar om man Googlar på "Messier Marathon planner by Larry McNish". Givetvis så tittade jag inte speciellt länge på varje objekt...vilket de egentligen förtjänar. :) Vissa objekt som M45 och M44 är finast med en stor kikare så jag använde det på dem. De flesta Messierobjekt ser ju betydligt bättre ut från en mörk plats men jag tycker även att det är intressant att se hur mycket man kan se inifrån Stenungsund. Beror väldigt mycket på i vilken riktning objektet ligger.
/Torbjörn :)

Return to “Observationer”