Stjärnhopen Johansson 1

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Stjärnhopen Johansson 1

Post by timokarhula »

Jag semestrade i Västra Australien i september/oktober och passade på att utföra lite DS-observationer. På kvällen den 3 oktober, under den starka månens ljus, letade jag upp en praktiskt taget okänd stjärnhop med den intressanta beteckningen Johansson 1. Den finns i Norma (Vinkelhaken) vid koordinaterna 15h 46m 20s, -52º 22’.9 (2000.0), är 29' i diameter och innehåller 26 kända medlemmar. Med min gamla Vixen 20x100 kikare, som jag hade lämnat kvar där borta, såg jag här en intressant stjärnkedja av mag 8-10 stjärnor NE om centrum och en cirkelbåge av stjärnor mot SW. Den ljusaste stjärnan är av mag 6.0 och ligger en bit bort mot E. Räknade allt som allt dryga 15 stjärnor och objektet var i sig inte speciellt hopliknande men är tydligen en fysisk stjärnhop. I närheten och i Circinus (Passaren) såg jag även andra svenska stjärnhopar katalogiserade av Lars-Olof Loden.

Jag har identifierat de enskilda medlemmarna i Johansson 1 tack vare K. L. V. Johanssons forskningpapper Colour excess and stellar distribution in five selected directions of the Milky Way in Carina, Crux, Centaurus and Norma publicerad i Astronomy & Astrophysics Supplement Series i juli 1980.

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... lassic=YES

Jag antar att det inte finns många amatörer som observerat denna obskyra stjärnhop. Stjärnhopen har den kuriösa egenskapen att den ingår i den kortaste av kataloger. Johansson 1 är nämligen det enda objektet i hans "katalog"! Är det någon som har mer information om denne K. L. V. Johansson från Uppsala Observatorium?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Stjärnhopen Johansson 1

Post by Hans Bengtsson »

Lennart Johansson?

Står i kön i affären och hinner inte kolla mer just nu.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Stjärnhopen Johansson 1

Post by wilt »

Apropå kataloger med koppling till svenska astronomer (och fd amatörastronomer!): är det någon av er djuprymdsobservatörer som loggat några Bernesobekt?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Stjärnhopen Johansson 1

Post by timokarhula »

Djuprymdsobjekten ingår praktiskt taget alltid i flera andra kataloger, t.ex. i NGC. Av de objekten som jag anser bör ha företräde till de svenska katalogbeteckningarna så har jag loggat 6 [Claes] Bernes nebulosor (mörka), 65 [Per] Collinder hopar, 9 [Sven] Cederblad nebulosor (ljusa), 7 [Aage] Sandqvist nebulosor (mörka), 4 Sandqvist-[?]Lindroos nebulosor (mörka), 20 [Lars-Olof] Lodén, 8 [Gösta] Lyngå hopar, 3 [Curt] Roslund hopar och 1 [Bengt] Westerlund hop. 36 obsade UGC-galaxer kan även räknas hit då de katalogiserades av Peter Nilson.

Jag har även obsat ett stort antal Holmberg-galaxer men de har tyvärr redan NGC-beteckningar! Likaså galaxer i [Björn] Svenonius och [Anders] Reiz kataloger. Har jag glömt någon? Jo, Wolf-Lundmark-Melotte galaxen men det är bara dess populära namn. :)

De flesta Bernes-nebulosorna var redan katalogiserade av Barnard och Lynds så jag har i de fall klassat dem som sådana objekt istället.

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Stjärnhopen Johansson 1

Post by mikaelanderlund »

Härligt med en katalog med endast 1 objekt. Snabbt avklarat :D ! Själv lägger jag mycket krut på ljussvaga NGC och IC-objekt. De är inte så ofta visuellt besökta än mindre fotograferade. Det skulle vara bra om fler eller alla lade ut sina observationer på nätet i någon bra kanske gemensam databas.

Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Stjärnhopen Johansson 1

Post by Hans Bengtsson »

En svensk astronom som gav ut en viktig katalog över 500 nebulösa objekt var Herman Schultz i Uppsala. Den katalogen kom sedan att utgöra ett betydande bidrag till NGC. Schultz är också den ende svensk som har upptäckt NGC-objekt.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Herman_Schultz

När det gäller Johansson, så är det som jag tyckte mig minnas: Lennart Johansson är namnet på en Uppsala-astronom, dock vet jag inte om han är mannen bakom Johansson 1. Men det låter troligt.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Observationer”