Herschelobjekt

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Herschelobjekt

Post by Torbjörn »

Den 26 augusti var jag ute i Ucklum med mitt Celestron C8 och obsade djuprymden. Mest blev det Messierobjekt men jag såg dessutom två Herschel 400 objekt och som en bonus två Herschel 400-II objekt för första gången. Jag hade ingen SQM-L mätare den här gången men jag har vid ett senare tillfälle uppmätt himlen där ute till ett värde på 20,68 vilket torde vara Bortle 4,5.

I söder är himlen ljusförorenad av Göteborg/Kungälv och letandet efter H400-objekt i Ophiuchus och Sagittarius gick inget vidare. Teleskopet var noga inställt med Goto men jag letade efter ett helt gäng objekt utan att se ett smack. Helt lottlös belv jag dock inte!

Herschel 400-objekten som jag såg var:
NGC 6645, en öppen stjärnhop i Sagittarius vilken syntes tydligt och fint.
NGC 6818, en planetär nebulosa i Sagittarius som även den syntes bra. Den kallas tydligen "Little Gem".

Herschel 400-II objekten som jag såg var:
NGC 6992, den östra slöjnebulosan i Cygnus. Första gången jag såg den, mycket fin. Såg även NGC 6995.
NGC 6960, den västra slöjnedulosan i Cygnus. Vacker.
Båda dessa syntes bäst med UHC-filter och så låg förstoring som möjligt.

Nämnas kan även att jag dagen efter även såg NGC 6992 utanför radhuset i Stenungsund med UHC-filter, dock inte lika bra. NGC 6960 kunde jag dock inte inte urskilja, inte ens med UHC-filter. Såg bara den starka stjärnan i den.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Herschelobjekt

Post by mikaelanderlund »

Hej Torbjörn!

Kul med observationsrapporter! Jag tycker din himmel verkar bra om du ligger på 4.5. Med en C8 ska du kunna plocka alla Herschel 400 objekt. Objekten nära horisonten är klart svåra men med en klar himmel och mörker adapterade ögon ska det gå. Det är viktigt att öva på indirekt seende och experimenterar med olika förstoringar. Alla objekt har en optimal förstoring. Ge inte upp!

Clear sky
Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschelobjekt

Post by Torbjörn »

Ja med en C8:a syns H400-objekt fint. När jag har sett dem på en mörk himmel funkar det fint men på den här obs-platsen är det ingen bra sydhorisont. Jag tittar in i ljusdomen från Göteborg & Kungälv och då syns inte heller t ex M4. Vid nästa seriösa försök på sydliga H400-objekt får jag nog försöka hitta ett ställe som är mörkare mot söder. Bortle 4,5 är mot zenit och där är det ganska fina förhållanden, att det sedan bara tar mig en kvart att köra dit är ju också ett stort plus.
/Torbjörn :)
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Herschelobjekt

Post by Timaoes »

Tack för rapporten! Blir nyfiken på din uppskattning av himlen till Bortle 4.5. Vad har du för gränsmagnitud då? Här hos mig i skärgården väster om Göteborg får jag som bäst ZLM 6.0, kanske någon tiondel till om den blåser en iskall nordan. Enligt Bortle-skalan ligger jag då på gränsen mellan Bortle 4 och 5. Är det detta som blir dina 4.5?

/Johan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschelobjekt

Post by Torbjörn »

Jag uppskattade himlen till Bortle 4.5 med hjälp av min nyss införskaffade Unihedron SQM-L (Sky Quality Meter with Lens). Jag fick värdet 20,7 när jag mätte i Ucklum nyligen och som en jämförelse så har jag uppmätt ca 19,1-19,3 hemma hos mig i Stenungsund. Någon gränsmagnitud kollade jag aldrig däremot men det var mycket stor skillnad i kvalitet på himlen i zenit, söder (Göteborg/Kungälv), väster (Stenungsund) och öster (ganska mörkt). Tänker forsätta mina mätningar när jag obsar.

/Torbjörn :)
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Herschelobjekt

Post by Timaoes »

Okej, då är jag med. Jag har också en stökig horisont, med ljuskoner i nord (Hisingen) och ost (Göteborg). Från zenit och söderut är det däremot helt okej.

/Johan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschelobjekt

Post by Torbjörn »

Igår tog jag med mig Celestron C8:an ut till Orust för att obsa framför allt Herschel 400-objekt. Det var en fin kväll och jag uppmätte himlen till ytljusstyrka 21,11 med min Sky Quality Meter with Lens. Det gällde att passa på medan det roliga varade med tanke på både vädret och nymånen! Jag obsade mellan ca 21.30 och ca 01.15 svensk tid.

Resultat!

NGC 7606 (Aqr) Galax. Svag men syntes.
NGC 7723 (Aqr) Galax. Svag men syntes.
NGC 615 (Cet) Galax. Tydlig
NGC 253 (Scl) Bildhuggargalaxen. Stor avlång och diffus. Stod ”på snedden”. Förvånad och riktigt glad över att se den :)
NGC 1055 (Cet) Galax. Svag.
NGC 1022 (Cet) Galax. Svag.
NGC 7142 (Cep) Öppet kluster. Svaga stjärnor.
NGC 7448 (Peg) Galax. Svag men mycket tydlig.
NGC 136 (Cas) Öppet kluster. Mycket litet och svagt. Svårt.
NGC 1407 (Eri) Galax. Svag.
NGC 1788 (Ori) Emissionsnebulosa. Tydlig och utbredd.

NGC 147 (Cas) Galax. Mycket svag. (Caldwell 17)
IC 342 (Cam) Galax. Tydlig kedja av stjärnor. (Caldwell 5)

Jag försökte hitta följande utan att lyckas: NGC 7044, IC 5146 (Cocoon nebula), NGC 6888 (Cresent nebula), Sh2-155 (Cave nebula), NGC 7293 (Helixnebulosan), NGC 7635 (Bubble nebula), NGC 247, NGC 908, IC 1613, NGC 288, NGC 1275, NGC 2024, NGC 1980, NGC 1964.

Speciellt NGC 2024 och NGC 1980 (båda i Orion) skall jag leta efter igen, helst från en ännu mörkare plats.

Därefter började jag bli trött så jag tittade på den tidiga och sena vinterns Messierobjekt innan jag packade ihop. Speciellt fin var som vanligt M42 :D

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschelobjekt

Post by timokarhula »

Fin observationsrapport! NGC2024 bör du inte ha problem med, speciellt om du placerar den bländande Zeta Orionis utanför synfältet. Nebulosafilter förbättrar synligheten.

NGC1980 klassas ofta som en öppen stjärnhop omgiven av nebulositet. Angående nebulositeten så anser vissa att den inte ens existerar! Se denna tråd i Cloudy Nights, http://www.cloudynights.com/topic/48039 ... lickering/ . Jag tycker definitivt att Iota Orionis omges av ett svagt dis som är mer än en intern reflexion i optiken (eller imma vid fuktigt väder). Vad har ni för erfarenheter av "nebulosan" i NGC1980?

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschelobjekt

Post by Torbjörn »

Det var en mycket trevlig och lyckad kväll. Det var till stor del ett slags uppsamlingsheat av objekt som jag inte lyckats se tidigare och uppenbarligen var platsen skapligt väl vald :good:

Jag försökte med NGC 2024 och NGC 1980 igår inifrån Stenungsund med UHC-filter utan att lyckas men jag kommer att återkomma igen till dem. Mätvärde 19,61 i zenit på himlen vid midnatt. Däremot syntes bl a M1, M110 och M33 och faktiskt mycket svagt och intermittent även M74! Den var väldigt otydlig men den dök upp av och till och det var definitivt "någonting där" när jag satt och körde fram och tillbaka med motorerna.

Det var riktigt livliga diskussioner om NGC 1980 på Cloudynights men den är ju ett lite mer svårdefinierat objekt än t ex en galax eller en klotformad stjärnhop...

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschelobjekt

Post by timokarhula »

Torbjörn, det är kul att läsa om dina rapporter från Ucklum, Orust och Stenungsund (Sveriges västkust). Du har en hyfsat mörk himmel där man kan börja se mycket djuprymd (DS).

Jag råkade titta på NGC1980 från W.A. (Australiens västkust) med Canon 18x50 IS-kikare den 24 september när den hade stigit upp till 52° höjd. Luften var torr så det var absolut ingen imma som orsakade nebulositeten. Däremot passerar den sydligaste loopen i Orionnebulosan förbi Iota och bidrar till dimmigheten i området.

Måste nämna ett favvo-objekt som för mig var praktiskt taget okänt innan resan. I Stora Hund finns emissionsnebulosan Sharpless 301 (Sh 2-301) som markeras som en ganska stor nebulosa i Uranometria-atlasen. http://www.jthommes.com/Astro/SH2-301.htm Med kikaren (ofiltrerat) syntes nästan omedelbart nebulositet kring ett stjärnpar, och mycket tydligare än hos Iota Orionis. Sharpless 2-301 sägs vara en av de ljusaste nebulosorna som tyvärr inte hamnade i NGC av någon anledning. Har någon sett den från Sverige? Koordinaterna är 7h09m51s, -18°29'45" (6 grader ESE om Sirius och således nordligare än t.ex M41), så den borde synas åtminstone från södra Sverige.

Av Herschel-400 objekten hade jag obsat samtliga fram till år 2009 och nu fann jag några nya i H-400 II listan och där har jag hittills loggat 304 objekt men jag har inte haft bråttom. :-)

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Herschelobjekt

Post by mikaelanderlund »

Hej Torbjörn!

Vilken spännande och utmanande lista du har! En del objekt riktigt långt ner i söder ser jag. NGC 136 observerade jag inte för så länge sedan. I mina anteckningar har jag skivigt ” Tydlig men mycket liten. Koncentrerad nästan klotformig. Ett 20 tal stjärnor upplösta . Fler stjärnor upplösta med averted vision”. NGC 147 har jag fångat två gånger utan problem. Är dock ljussvag och ganska stor. Bubbelnebulosan tycker jag du borde kunna få en glimt av i varje fall de mer ljusstarka partierna. NGC 1980 är svår och jag är alltid osäker på vad det jag egentligen ser, nebulositet eller fukt på linsen.

Timo, jag ska göra ett försök på Sharpless 301. Inget vidare väder på mycket länge tyvärr.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschelobjekt

Post by Torbjörn »

Jo det är en rätt utmanande lista kan man säga för den består av ungefär de Herschel 400-objekt och de Caldwellobjekt som ligger någorlunda till just nu och som jag inte sett förut. Det är svårt att säga hur "långt söderut" jag kan se, NGC 253 i Sculptor är nog det sydligaste objekt som jag har lyckats se över huvud taget. Stenungsund ligger ju ca 3 grader norr om Skåne.

Det svåraste med NGC 136 var att den nästan försvinner bland alla andra stjärnor. Jag använde GoTo och jämförde läget i synfältet med NGC 129. Körde fram och tillbaka.

Vad gäller NGC 147 så stämde jag av den på samma vis mot NGC 185 vilken jag hade sett tidigare och som är betydligt lättare att se.

An Herschel 400-II-objekten har jag sett 7 st men det har inte varit något systematiskt letande utan det har mest varit slumpen att det har visat sig att något har hört dit, senast var det NGC 6960 och NGC 6992 (Slöjnebulosorna) som jag såg. Västra och östra såg jag från Ucklum och den östra lyckades jag faktiskt även se inifrån Stenungsund.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Herschelobjekt

Post by mikaelanderlund »

Kul! Själv jobbar jag på objekt i Perseus. Har plöjt igenom de flesta ickegalaktiska objekten i NGC-listan. För några nätter sedan gjorde jag ett försök att komma ut i fält men molnen drog in. Jag fick dock gjort en fin skiss av M76. Jag ska lägga upp den i dagarna. På skiss listan står NGC 1333, HII objekten NGC 1491, NGC1579 och NGC 1624. Därefter går jag åter på galaxer. Får se vad jag hinner. Fortsätt gärna dina rapporter!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Observationer”