Formalhaut?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Formalhaut?

Post by Torbjörn »

Igår kväll gick jag ner till badplatsen mitt emot Stenungsbaden här i Stenungsund för att leta efter Formalhaut för första gången. Platsen har ganska fri sikt söderut även om sydhorisonten är svårt ljusförorenad av bland annat Göteborg, Kungälv,Stora Höga samt belysningen vid motorvägen E6.

Klockan var strax efter 23 lokal tid när jag letade rakt nedanför Scheat och Markab, de båda västra stjärnorna i Pegasuskvadraten. Jag använde min 7x50 kikare, med blotta ögat syntes bara en orangegrå ljusföroreningssoppa, och hittade en ensam stjärna aningen till höger om linjen ner genom Scheat och Markab. Stjärnan syntes svagt och intermittent men den var helt klart där. Den befann sig ungefär två fingrar över horisonten men det är en mycket grov uppskattning. Ingen annan stjärna gick att se i omgivningen av den så det fanns inga andra referenspunkter än Pegasuskvadraten och horisonten.

Förmodligen vad det Formalhaut så vill man se den så är det nu man skall ut och leta :)

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Formalhaut?

Post by mikaelanderlund »

Det är något magiskt över de sydliga stjärnbilderna i varje fall om de observeras ifrån Sverige. Formalhaut är alltid lika kul att få syn på.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Formalhaut?

Post by Hans Bengtsson »

Enda gången jag har sett Fomalhaut från svensk horisont (jag har aldrig letat aktivt) var omkring 1970, från Älmhult. Jag skulle ställa in sökaren mot en avlägsen trädtopp i söder, och såg då en stark stjärna strax intill trädet, nära horisonten. Det var inte förrän jag hade konsulterat Norton's Star Atlas som jag förstod att det var Fomalhaut som jag fått in i synfältet.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Observationer”