Mars och Saturnus

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Mars och Saturnus

Post by Torbjörn »

Igår kväll satte jag mitt snabbtitteleskop, en 90 mm f/10 akromatisk refraktor på en EQ 3-2-montering, på kylning vid 21.30-tiden och vid ungefär 22.30 var det dags att gå ut. Refraktorn är enkel att plocka med sig ut när klockan är mycket och man skall jobba nästa dag. Tuben riktades in mot Mars och bilden var fin både med 113 X och 130 X. Efter att ha suttit och tittat en stund gick jag in och hämtade 6 mm okularet och en 2X Barlowlins. Mars såg fortfarande fin ut i 150 X så jag satte i Barlowlinsen och 8 mm okularet vilket gav mig 227 X. Seeingen var verkligen bra för bilden var fortfarande bra och tydlig, bara svag turbulens ibland.

Norra polarhättan syntes tydligt och de mörka områden som ligger söder om den. Syrtis Major var tydlig och molnen över Hellas också, det verkar ha legat ett molntäcke över den regionen hela våren. Jag provade lite snabbt att använda Barlowlinsen med 7 mm okularet vilket gav 260 X men det var att gå ett steg för långt. Bilden var väl acceptabel men inte alls lika bra som vid 227 X. I med 8 mm okularet i Barlowlinsen igen sålunda. Jag satt en stund och studerade Mars och gladdes åt att den syntes så fint i så hög förstoring i detta enkla men ganska bra teleskop som var mitt första innan jag skaffade C8:an. Jag provade även att titta med ljusgult W8 och med orange W21-filter men tyckte inte att det tillförde något denna kväll.

När jag sett färdigt på Mars så flyttade jag teleskopet en bit för att få fri sikt mot Saturnus som kom smygande över trädtopparna på kullen som ligger söder om där jag bor. Saturnus syntes skarpt och fint i 113 X, 130 X och 151 X. 227 X med hjälp av Barlowlinsen blev däremot inte bra. Ljusstyrkan blev för svag och skärpan dålig. Jag återgick till att observera med 151 X och satt en lång stund och beundrade denna himlens juvel.

Ringarna var klara och rena och Cassinidelningen syntes tydligt liksom det svagt gröngråaktiga bandet på planeten. Titan syntes men några andra månar såg jag inte till. I och för sig så tittade jag inte så noga efter dem men med 90 mm diameter och en himmel som inte var mörk så var det väl inte heller att vänta. Jag provade ett titta med ljusgult W8 och gulgrönt W11-filter och kanske blev ringarna och Cassinidelningen aningen skarpare men det var svårt att avgöra. Ett ljusblått W82A-filter gjorde att Saturnus såg grönaktig ut men tillförde inte mycket. Jag återgick till att observera utan filter tills klockan var 23.20 och det var dags att lägga ner för kvällen.

Det var ingen märkvärdig observation egentligen utan bara en helt vanlig kväll där vädret var fint, seeingen bra och planeterna vackra i 90 mm refraktorn, och man skall till jobbet nästa dag.

/Torbjörn :)
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Mars och Saturnus

Post by hansg »

Fin rapport Torbjörn, en akromat refraktor är inte att förakta :good:
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars och Saturnus

Post by Hans Bengtsson »

Trevlig rapport! Det är inte illa att kunna använda en förstoring av 25 D i ett teleskop, det visar både att teleskopet är utmärkt och att seeingen var mycket god.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Mars och Saturnus

Post by wilt »

Fin obsrapport! Gillar din pragmatiska observationsstil med det lilla teleskopet - om man av någon anledning som sömn, tillfälliga luckor i molntäcket eller vad det nu kan vara inte hinner köra ett fullskaligt observationsprogram med stora teleskop, så kan man ju ändå få mycket meningsfull astronomi gjord med ett snabbtittsteleskop.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Mars och Saturnus

Post by magnahrl »

Torbjörn!

Grattis till en fin obskväll. Mycket trevligt att läsa om den också :good:

Magnus
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars och Saturnus

Post by Torbjörn »

hansg & Hans Bengtsson:
Jag är väldigt nöjd med att jag valde det teleskopet som mitt första teleskop för det gör fortsatt tjänst som ett bra snabbtitteleskop :good: Jag använder i och för sig en bättre diagonal (originaldiagonalen till min C8) och bättre okular än de som följde med teleskopet. Till de här obsarna använde jag några HR Planetokular 8, 7 och 6 mm. Däremot så använde jag den 2X Barlow som följde med refraktorn.
227 X har jag använt några gånger på just Mars när förhållandena varit mycket bra.

Gustav
Jo det är praktiskt med en mindre refraktor när man vet att det blir sent och man skall upp tidigt. Framför allt så blir det inte så många och tunga prylar att plocka in efteråt :D . Den kallnar snabbt dessutom.

Magnus
Tackar :)

Jag tittade på Mars och Saturnus igår med, den här gången med C8:an och binoviewer. Trevligt som vanligt men seeingen var klart sämre. Jag tittade på Mars med ca 210 X för att få upp storleken. Syrtis Major var mitt fram på planeten vid 23-tiden men jag såg inte mer än härom dagen.
Effekten av dålig seeing var tydligare på Saturnus, det var bäst att studera den med drygt 100 X. Jag såg dock tre månar trots den ljusa himlen: Titan, Rhea och Tethys.
Efter det gick jag ner till stranden och försökte hitta M4 i Skorpionen med min 15x70 kikare på fotostativ, det gick inte. Däremot så såg jag Antares tydligt. Jag passade även på att ta en titt på Saturnus i kikaren och såg den som ett ovalt objekt och jag såg faktiskt Titan bredvid.
/Torbjörn

Return to “Observationer”