väldigt ljust objekt, kan det vara en satellit?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

väldigt ljust objekt, kan det vara en satellit?

Post by Frost »

när jag ställde in teleskopet ungefär för en halvtimme sedan så såg jag ett objekt som var starkare än Jupiter till och med först så trodde jag att det var en meteor men sedan när den avtog så kunde jag se den ett tag till fast svag i ungefär en minut tills den försvann mot horisonten så det lutar mer åt en satellit, saken är bara att jag har sett många satelliter men denna var överlägset den starkaste så det kanske bara rör sig om en tillfällighet?
någon annan som såg samma sak?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: väldigt ljust objekt, kan det vara en satellit?

Post by glappkaeft »

Låter som en Irridiumflare eftersom de kan ligga på mag -8 eller -9 som mest. Jag tog en bild förr våren på en som hade magnitude -7.8 ( http://astronet.se/view_image.php?id=2521 ). De syns dock bara över ett relativt litet område så det är nog inte så många andra på astronet som kan ha sett den.


Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_flare
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: väldigt ljust objekt, kan det vara en satellit?

Post by wilt »

Det finns flera webbtjänster och appar för att förutsäga Iridiumflares. Heavens Above är en. Här, tex, är Iridiumflares den närmaste veckan synliga från Lunds horisont.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: väldigt ljust objekt, kan det vara en satellit?

Post by Frost »

tittade på den där sidan och det finns ingen som stämmer in på den tiden jag såg den så det kanske var en satellit dom inte vet om, nu så vet jag säkert vad det var i alla fall
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: väldigt ljust objekt, kan det vara en satellit?

Post by wilt »

Frost wrote:tittade på den där sidan och det finns ingen som stämmer in på den tiden jag såg den så det kanske var en satellit dom inte vet om, nu så vet jag säkert vad det var i alla fall
Sökte du bara på Iridium? En del andra objekt, som tex ISS, kan ju bli rätt starka också.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: väldigt ljust objekt, kan det vara en satellit?

Post by bjorne »

Frost wrote:tittade på den där sidan och det finns ingen som stämmer in på den tiden jag såg den så det kanske var en satellit dom inte vet om, nu så vet jag säkert vad det var i alla fall
Vad var det, en Iridiumflare, fast de brukar inte vara så länge som en minut ?
Tror inte det finns några satelliter de (heavensabove mfl.)inte vet om.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE

Return to “Observationer”