En asteroid och en dvärgplanet med blotta ögat och två novor

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

En asteroid och en dvärgplanet med blotta ögat och två novor

Post by timokarhula »

Påskaftonskvällen var mycket transparent i Virsbo, om än fuktig efter midnatt. Började kvällen med att lokalisera Shapley-Ames galaxer (de som är plottade i AAVSO-atlas) söder om deklination -10º i Corvus och Virgo. Med min 10-tums GSO Dobson hittade jag galaxparet NGC4782/4783 i Korpen. Först trodde jag att jag såg bara NGC4782 med en intilliggande * alldeles N om galaxen. Vid en närmare koll såg jag att * var suddig och det var två galaxer i kontakt med varandra. Se DSS-bilden. I samma synfält såg jag även den 14.5 mag NGC4794.

http://archive.stsci.edu/cgi-bin/dss_se ... v=NONE&v3=

Fann även galaxerna NGC4825 och NGC4897. Den senare uppvisade en ljussvag stellär kärna. En fördel med att titta på galaxer på bara drygt 15º höjd var att jag kunde sitta på en stol och ha en bekväm observationsställning.

Med Canon 18x50 IS-kikare observerade jag komet C/2012K1 (PanSTARRS) högt upp i Bootes. Kometen såg ovanligt stor och ljus ut. Skattade komet PanSTARRS till ca magnitud 8.9, komadiameter 7'.5 och DC=6. Såg dess icke centralt belägna pseudonucleus lysa med ca mag 10.7.

Asteroiden Vesta och numera dvärgplanetklassade Ceres var i opposition den 13 resp. 15 april och de låg inatt 2º.5 ifrån varandra i Virgo. Med 18x50 kikaren syntes de samtidigt i synfältet. Vesta hade jag sett med blotta ögat vid några tidigare tillfällen men aldrig Ceres. Den 5.8 mag Vesta syntes relativt enkelt redan vid den astronomiska skymningen. Koncentrerade mig en längre stund och jag kunde faktiskt urskilja den 7.0 magnitud Ceres som poppade upp då och då i synfältet strax till vänster om Vesta! Den var mycket svår att skönja för dess höjd över horisonten var inte mer än 34º. Himlens mörker var bra, 21.44 magnituder per kvadratbågsekund. Himlen är faktiskt som mörkast nu i april men tyvärr är nätterna korta.

Stjärnhoppade till Nova Cygni 2014 och skattade dess magnitud till 11.1 klockan 01:20 (April 19.972 UT). Lokaliserade en annan bekant, Nova Delphini 2013. Skattade den till magnitud 11.6 (enligt ASAS3-magnituder) kl 02:29 (Apr. 20.021 UT). Det var drygt 8 månader sedan som jag såg Nova Del med blotta ögat för första gången. Så länge har jag inte tidigare hållt en nova under uppsikt och inte heller hade jag obsat två galaktiska novor samma natt! Däremot har jag en gång obsat tre supernovor på 29 minuter med ett visst datordrivet teleskop. :-) När månen visade sitt fula gula tryne packade jag ihop grejerna och skrapade bilrutorna. Antares blinkade fint över trädtopparna i söder.

/Timo K

Return to “Observationer”