Nybörjare på nytt - Newton

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Nybörjare på nytt - Newton

Post by Katarina H »

b_t__.jpg
b_t__.jpg (15.36 KiB) Viewed 2495 times
Tog ut nya teleskopet och visade Jupiter, Mars och M81 för brorsan som var och hälsade på. Kul att ej vara själv. Ovant att hantera teleskopet men det gick bättre och bättre. Kollimering är mindre krångligt än väntat. Jättefint att titta på Jupiter och vi kunde börja titta redan när det var mycket ljust fortfarande. Detaljrikedomen är avsevärt bättre än i mindre teleskop. Att hitta M81 är jag särskilt nöjd med för allt jag hittills lärt mig om orientering känns som bortblåst med detta teleskop. Brorsan halade fram ifånen och brände av flera bilder på Jupiter som vi hela tiden återkom till, här är den bästa:
IMG_6227__.jpg
IMG_6227__.jpg (1.05 KiB) Viewed 2495 times
Vi kunde sätta namn på månarna och det är ju alltid kul att veta vilken som är Europa med sitt vatten. Efter Jupiter tittade vi på Mars kort och bror min tyckte att han anade den vita "cappen" men jag vet inte om jag kan säga säkert att jag såg/anade den - jag är skeptisk :) . Precis när vi packade ihop såg jag en meteor nedom Cassiopeja (kl 2240 lokal tid). En höjdare att få visa stjärnhimlen i detta teleskop. En "turist"-kväll utan pretentioner och i gott sällskap är aldrig fel. /Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nybörjare på nytt - Newton

Post by Jonas »

Fin rapport Katarina! Tack för att du delade med dig.

En kompis och jag satte upp våra respektive utrustningar vid obset ikväll och naturligtvis rullade molnen in precis när vi var klara att börja fotografera :sad:
Hur som helst fick vi båda lite övning efter att inte ha satt upp grejerna på väldigt länge.
Enda objektet vi hann titta på var Jupiter med månarna som ett pärlband runt "midjan".

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Nybörjare på nytt - Newton

Post by Timaoes »

Det är nog inte omöjligt att brorsan såg polarkalotten. Jag kollade också Mars för en stund sedan och kalotten var mycket framträdande med 10"aren och med neutralfilter på okularet. Filtret dämpar ljuset rejält, och teleskopet borde då prestera ungefär som ditt. Syrtis major, var också påfallande som en svart 'rostagg' som pekade ner från kalotten. Tack för rapporten.

Johan
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Nybörjare på nytt - Newton

Post by Katarina H »

Angående ergonomi och navigering med Newton på Dobsonstativ. Tre lärdomar som igår gav mig avsevärd förbättring i att hitta med detta teleskop (8''). Jag skriver ned dem för de kanske kan vara skillnaden för en nybörjare att komma igång eller ge upp direkt.

1. Läste att man kan tänka att man håller i stjärnhimlen istället för tuben. Då drar man himlen åt rätt håll. Och man ska låta bli att intellektualisera ikring detta. Då funkar det. Och det gjorde det!
2. Ha flera dynor på stolen. Vid obs i zenit så sitter man på tex 2 st dynor. Vid obs nära horisont viker man upp ena dynan mot ryggstödet. Jag har läst om att folk har en höjochsänkbar kontorsstol men det här funkar också bra och då kan man använda det man redan har ev. Perfekt ställning för ryggen.
3. Rödpunkts-sökare är grymt bra, det går inte att komma ifrån. Inget stjärnhoppande utan bara att måtta in pricken på himlen dit man ska. Flera gånger kommer man rätt på objektet direkt, annars söker man bara av området tills man hittar objektet. När man hittat objektet kollar man röda punkten, att den ligger på rätt ställe (verifierar mot skisser av objektet också..och i Pnningtons bok finns skisser på vad man ska se i findern så den kolar man också så man är helt säker). Gäller förstås enklare objekt (säkert alla M-objekt). Detta sparar nacken då titten i rödpunktssökaren är mycket snabbare än dito i optisk sökare. Jag har satt rödpunktssökare nedom och kloss an okularet så den hamnar mellan okularpåbyggnad och den optiska sökaren. Satte fast den med buntband och tejp som en temporär icke-invasiv lösning men det blev så stabilt så jag låter den nog sitta på det sättet permanent.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nybörjare på nytt - Newton

Post by Hans Bengtsson »

Temporär icke-invasiv lösning ... jag blev så full i skratt, det märks att du bytt yrke!

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Observationer”