H400-maraton

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: H400-maraton

Post by mikaelanderlund »

Det skulle vara kul med ett register över vem som visuellt har observerat ett specifikt objekt. Ibland har jag på ett mörkt ställe observerat ett extremt ljussvagt meningslöst NGC-objekt typ en oansenlig galax och ofta tänkt, hur många i världen har tittat på detta objekt visuellt? Det kan väll inte vara många? Timo, har du en uppfattning hur ofta ett oansenligt NGC/IC objekt visuellt observeras?

Något jag ibland har gjort och som ger mig många objekt under en mörk natt är att hoppa från galax till galax i ett smalt band ca 5-10grader frän väster till öster. Gör man detta i Lejonet eller Andromeda får man lätt hundra tals objekt på en natt. Meningslöst ja, kanske men ganska kul att pricka av objekt :) . Så jag tror nog att NGC-katalogen är möjligt om man bara bestämmer sig för det.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: H400-maraton

Post by timokarhula »

Mikael, för det första, det finns inga meningslösa NGC-objekt. :D Hur ofta ett obskyrt NGC-objekt observerats är omöjligt att besvara. Den person i modern tid som visuellt observerat flest NGC-objekt är säkert Steve Gottlieb. Hans mycket noggranna observationer av 6571 NGC-objekt finns att läsa i

http://www.ngcicproject.org/gottlieb/default.htm

Det är möjligt att det skulle kunna finnas några NGC-objekt som bara setts av en enda person (upptäckaren) men det tycker jag är lite osannolikt. De allra ljussvagaste galaxerna har nog bara några personer sett visuellt i historien.

Om man betänker att far och son William och John Herschel (samt syster Caroline förstås) personligen såg de allra flesta av NGC-objekten och var originalupptäckarna till de flesta av dem, så inser man att åtminstone två livstider bör räcka för att se dem. Men å andra sidan är det en stor skillnad med att upptäcka och att observera ett redan känt objekt. Vidare har vi numera GoTo-teleskop så visst borde någon duktig amatör nuförtiden kunna/hinna observera dem alla. Att bara se dem(utan att notera några detaljer under observationen) skulle nog kunna lyckas på några år, men hur kul skulle det vara? :sad:

Har någon statistik över hur många objekt som idag återfinns i NGC-katalogen som Herschels observerade / upptäckte? Undrar om inte Gottlieb har sett fler NGC-objekt än självaste Herschel-familjen?! Kanske ska ta och fråga honom...

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: H400-maraton

Post by Hans Bengtsson »

De uppgifter jag har säger att William upptäckte 2423, John 1645 och Caroline 11 NGC-objekt. Dessutom upptäckte William 3 och John 1 IC-objekt. Kan tänka mig att John dessutom såg många av Williams objekt.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: H400-maraton

Post by timokarhula »

OK, då blir det 4079 NGC-objekt upptäckta av Herschel-familjen. Fanns uppgiften i Wolfgang Steinickes tegelstensbok Observing and Cataloguing Nebulae and Star Clusters? Hur många objekt obsade Herschels som redan upptäckts av andra, som å andra sidan inte kan ha varit så värst många. Då är ju Gottlieb den klara segraren!

[Edit: Isåfall har jag också observerat fler NGC-objekt än självaste William Herschel med mina 2655 obsade NGC-objekt. Cool!]

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: H400-maraton

Post by Hans Bengtsson »

Jag googlade på
NGC/IC Observers
eftersom jag kom ihåg att det finns en sådan lista på den sidan. Har använt den ibland för att hitta bilder på gamla variabelupptäckare!

M v h
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: H400-maraton

Post by Timaoes »

Jag har kollat statistiken i Steinickes stora bok om NGC-katalogen. Om man räknar bort alla dubbleringar och trippleringar liksom den nummer som inte har någon fysisk motsvarighet så rymmer katalogen 7586 objekt (katalogen har 7840 nummer). Av dessa upptäckte Caroline 10, William 2415 och John 1691, vilket blir totalt 4116 objekt. Det bör sägas att detta inte svarar mot Dreyers uppgifter om upptäckare i originalkatalogen. Då blir siffrorna 13, 2439 och 1866 för totalt 4318. Sen stämmer det, som Hans är inne på, att John återobserverade många objekt som William och Caroline upptäckte. Jag hittar inte uppgifter nu, men minns jag rätt rör det sig om omkring 500 objekt.

Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: H400-maraton

Post by timokarhula »

Tack Johan för uppgifterna! Ska ta och beställa Steinickes bok med detsamma. Det är förståeligt att siffrorna inte stämmer exakt med varandra för det måste vara mycket svårt att veta exakt vilket objekt person X har sett eller när objekt Y sågs för första gången de senaste 250 åren. Det är ett rent detektivarbete som vissa historiker / amatörer har sysslat med de senaste decennierna. Jag säger bara, http://www.ngcicproject.org/

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: H400-maraton

Post by Timaoes »

Steinickes bok är en mycket speciell läsupplevelse. Preussisk ordning och systematik. Synnerligen gedigen. Man måste nog vara lite katalogbitare för att uppskatta de. Till saken hör att Steinicke till stor del är NGC/IC-projektet.

Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: H400-maraton

Post by timokarhula »

Jag tror säkert att Steinickes digra verk, "tome" på engelska, är något som jag saknar. Började beställa deep-sky böcker från Willmann-Bell i början av 80-talet från USA (tog ibland 2-3 månader innan jag fick dem och fick betala tull) och sedan dess har de fyllt 2/3-delar av hela bokhyllan i mitt sovrum. Om boken ska få plats där måste jag göra en reorganisering! No problem :good:

Ett skräckexempel var när jag beställde Hans Vehrenbergs Falkauer Atlas och Astronomical Almanac -86 på hösten 1985. I april 1986 fick jag meddelande av tullverket att jag hade ett paket att förtulla. Det blev enligt mina anteckningar 892:- + 211:- i tullavgift (efter 136 dygns väntan). Det var mycket pengar för mig som nyanställd på ASEA-ATOM AB, inte så värst mycket för tullen men mer för det nästan det halvårs väntandet.

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: H400-maraton

Post by Katarina H »

mikaelanderlund wrote:
Något jag ibland har gjort och som ger mig många objekt under en mörk natt är att hoppa från galax till galax i ett smalt band ca 5-10grader frän väster till öster. Gör man detta i Lejonet eller Andromeda får man lätt hundra tals objekt på en natt. Meningslöst ja, kanske men ganska kul att pricka av objekt :) . Så jag tror nog att NGC-katalogen är möjligt om man bara bestämmer sig för det.
Jag har tänkt samma sak...att obsa lite i taget på himmeln som den bjuder sig hemifrån. Nu skulle ju tråden handla om H400 men ämnet ni nu är inne på är så intressant så jag ställer en fråga här: finns det någon handbok som är riktigt extensiv? Jag vill ha skisser på objekt och gärna skisser på finder view. Jag tolkar det som att boken ni just nämnt inte är en observing handbok. Har också varit med om en "willbell waiting and paying the tull"-experience så är mindre sugen från att beställa från dem, men är det de som har den ultimata handboken så må det väl vara hänt. Jag har kollat runt på nätet men blir inte jätteklok. Denna kanske http://www.willbell.com/HANDBOOK/nitesky.htm ? Det finns ju mycket på nätet men det ska vara en bok man kan ha utomhus med sig vid obsandet, innehållande "allt".

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: H400-maraton

Post by mikaelanderlund »

DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: H400-maraton

Post by Torbjörn »

Jag sitter och skriver på ett långt dokument där jag listar vilka H400-objekt som jag har sett, när jag sett dem och från vilken plats. Det är inte speciellt detaljerat men det är i alla fall en dokumentation av vad jag har sett. Mer än vad jag trodde är faktiskt obsat inne från Stenungsund där det är ljusförorenat. Återkommer, men det kommer att ta några kvällar ytterligare att skriva klart. :D
/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: H400-maraton

Post by Torbjörn »

Jag har två böcker om Herschelobjekt:
Den ena är skriven av Stephen James O´Meara och heter "Herschel 400 Observing Guide". Den har varit med ute många kvällar och börjar se lite tilltufsad ut och en del blad har lossnat (häftad bok). Den innehåller bilder och beskrivningar av alla H400-objekt som författaren har observerat med en 4 tums refraktor från en mörk plats på Hawaii.

Alltså: Inte svenska förhållanden precis vilket var vad jag skrivit om förut. Han har t ex gjort förslag på listor med objekt att observera varje månad som jag inte tycker funkar för han har försökt fördela objekten någorlunda jämnt och lagt en hel del även i maj-augusti, bland annat mycket i Virgo och de galaxerna blir ju fina att leta efter vid Midsommar :D Annars så är boken riktigt bra.

Den andra köpte jag nyligen och den heter "The Complete guide to the Herschel objects", är skriven av Mark Bratton och handlar om alla Herschelobjekten per stjärnbild. Den har inte bilder av alla objekt men den beskriver alla. Den kommer nog att få bo inne i stugvärmen för det känns mer som ett rent referensverk.

/Torbjörn
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: H400-maraton

Post by Timaoes »

Eftersom Torbjörn nämner O´Meara så måste jag nämna hans suveräna serie Deep sky companions. Jag lusläste dem när jag började och plockar fortfarande fram dem då och då. Varje bok rymmer 109 objekt med tillhörande essäer. Varje objekt presenteras med data, foto, en teckning, kartor liksom en ganska omfattande text om dess historia, fysik och hur de tar sig ut i teleskopet. Sök på Deep sky companion på Amazon så hittar du dom.

Hans H400-bok använder jag också flitigt. Inte alls lika utförlig, men utmärkt som obsguide.

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: H400-maraton

Post by timokarhula »

Katarina H wrote: Nu skulle ju tråden handla om H400 men ämnet ni nu är inne på är så intressant så jag ställer en fråga här: finns det någon handbok som är riktigt extensiv? Jag vill ha skisser på objekt och gärna skisser på finder view. Jag tolkar det som att boken ni just nämnt inte är en observing handbok. Har också varit med om en "willbell waiting and paying the tull"-experience så är mindre sugen från att beställa från dem, men är det de som har den ultimata handboken så må det väl vara hänt. Jag har kollat runt på nätet men blir inte jätteklok. Denna kanske http://www.willbell.com/HANDBOOK/nitesky.htm ? Det finns ju mycket på nätet men det ska vara en bok man kan ha utomhus med sig vid obsandet, innehållande "allt".

Katarina
Jag rekommenderar Kepple&Sanners Night Sky Observer's Guide vol I-III. Vol I behandlar höstens och vinterns stjärnbilder, vol II vår och sommar. Vol III behandlar den djupa södra stjärnhimlen. De beskriver flera tusen DS-objekt sedda med 4 tum - 18 tums öppning av diverse amatörer, inkl teckningar.

Sedan har vi Luginbuhl&Skiffs Observing Handbook and Catalogue of Deep-Sky Objects. Här beskrivs över 2000 objekt av samma observatörer med instrument från 6 cm till 30 cm. Den innehåller några detaljerade kartor över galaxhopar och -grupper och några utvalda fotometriska sekvenser där man kan testa sin gränsmagnitud. Det finns även några teckningar men de är inte så många.

http://www.amazon.com/Observing-Handboo ... 0521625564

/Timo K