Två gravitationslinser och 12 miljarder ljusår

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Två gravitationslinser och 12 miljarder ljusår

Post by timokarhula »

Det har varit två molnfria nätter i rad i Västerås och jag har tagit tillfället i akt att observera svåra DS-objekt visuellt. Jag trodde inte att jag skulle kunna förbättra mitt avståndsrekord i kosmos från november då jag lyckades se tvillingkvasaren och gravitationslinsen QSO 0957+561A/B i Stora Björnen. När det gäller dessa extrema avståndsexempel är rödförskjutningen den bästa avståndsindikatorn. Tvillingkvasaren har rödförskjutningen z=1.4141 och ljusets restid till jorden är 8.9 miljarder år.

Inatt krossade jag det rekordet och såg visuellt det mest luminösa (?) objektet i universum, nämligen en annan gravitationslinsad kvasar, APM 08279+5255 i Lynx (Lodjuret). Jag hade läst om objektet på Internet och märkte att kvasaren ligger betydligt längre bort än QSO 0957+561A/B, nämligen ca 12 miljarder ljusår. Ljuset därifrån är alltså nästan 3 gånger äldre än solsystemet!! Dess rödförskjutning är Z=3.870 och dess avstånd "nu" beräknas till 9.855 Gpc (32 miljarder ljusår). Här finner ni en tråd och sökarkarta på kvasaren för den som antar utmaningen:

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... ll/fpart/1
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... %29-1j.jpg

[Den angivna magnitud 15.2 i länken är dess R-magnitud men dess V (visuella) magnitud är 16.5]

Med VARF:s 16-tums Optimized Dall-Kirkham och 544x och 780x förstoring med teleskopet pekandes nära zenit, koncentrerade jag mig i nästan en halvtimmes tid på detta unika objekt. Ett tiotal gånger förnimmade jag klart kvasarens ljus i näthinnan. Dess magnitud är V=16.5 så APM 08279+5255 är mitt livs ljussvagaste DS-objekt som jag observerat! I närheten lokaliserade jag även galaxerna CGCG 263-43, UGC4461, NGC2600, NGC2602 och NGC2603. Det har blivit något identifikationsfel kring de andra objekten NGC2605 och NGC2606 så den detaljen får jag utforska vid ett senare tillfälle. Jag kollade återigen på den något enklare tvillingkvasaren QSO 0957+561A/B och jag tyckte mig tidvis även se elongation, dvs en viss utsträckning på kvasaren. Det var en svår observation ty B-komponenten är av 17:e magnituden.

Jag såg även centralstjärnan i Ringnebulosan, M57. Det är ju känt att stjärnan ger sig till känna om aperturen, förstoringen, seeingen och erfarenheten är tillräcklig. Kunde se central* komma och gå i den höga förstoringen och den såg tidvis ut som ett öga som stirrade på mig. Checkade även Ugglenebulosan, M97, och såg två stjärnor inuti den. Som kanske bekant föreslog jag utmaningen galaxen PGC34279 med ett 16-tums teleskop i min spalt "Karhula går på djupet" i Populär Astronomi. Jag försökte mig på den svaga galaxen och tyckte mig se någonting på rätt (södra) sida om stjärnan.

Förra natten försökte jag se några ljussvaga supernovor och såg bara en av de tre som utmanade mig, SN2014G i NGC3448. Den kunde jag skymta av 16:e magnituden men några decimaler kunde jag inte frambringa.

För något år sedan trodde jag att jag hade sett alla planetariska nebulosor i NGC-katalogen norr om deklination -15º men sedan dess hade jag noterat att Abell 75, aka NGC7076 i Cepheus är en planetär och inte en emissionsnebulosa. Jag lät ODK:n leta upp NGC7076 och fann en hel del stjärnor i synfältet. Eftersom bilden är spegelvänd skulle identifikationen med Uranometria-atlasen vara mycket svår. Efter ett tag märkte jag att det fanns en rund boll exakt i mitten av synfältet. Det var Abell-/NGC-nebulosan! Katalogen säger att den är av magnitud 17 (!?) men det är båg, snarare totalmagitud 14 skulle jag säga, för den knappt 1' runda gasbollen.

Likaså fann teleskopet NGC7538 och NGC7133 i Cepheus som disiga nebulosor mitt i prick. Jag behövde inte ens använde stjärnkarta och fann att stjärnorna i synfältets centrum hade nebulositet kring sig. Nu har jag blivit bortskämd! Hoppas jag inte glömt bort stjärnhoppandets ädla konst. :-)

/Timo K
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Två gravitationslinser och 12 miljarder ljusår

Post by hansg »

Stiligt Timo, kommer du i kväll också?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Två gravitationslinser och 12 miljarder ljusår

Post by timokarhula »

Tjena H-G. Nej tyvärr, jag fortsatte till Virsbo imorse. Komet C/2012K1 (PanSTARRS) borde vara synlig i prismakikaren härifrån.

/Timo K
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Två gravitationslinser och 12 miljarder ljusår

Post by wilt »

Vilken fin obsrapport!

Du borde skriva en bok om dina observationer, Timo!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Post by Xavier »

Fascinerande, det är svårt att tro att man kan observera sådana objekt visuellt!

För min del observerade jag igår C/2012K1 med hjälp av Lars (LasseH är hans namn här i forumet) med min 130mm dobson vilket var utmanande nog. Efter det hade vi möjligheten att observera samma objekt med ett större instrument (450 mm spegel) som gav mycket mer detaljer och möjligheten att ser svansens riktning.

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Två gravitationslinser och 12 miljarder ljusår

Post by Timaoes »

Imponerande Timo! Och spännande rapport. Men med magnitud 16.5 tror jag att jag står över din utmaning. :-) NGC7076 däremot ska jag göra ett försök på vid tillfälle.

/Johan

Return to “Observationer”