First Light, CPC1100 XLT GPS

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

First Light, CPC1100 XLT GPS

Post by steen »

Hej Hopp!

För ett par veckor sedan köpte vi ett begagnat teleskop (årsmodell 2012/2013) som personalvård till vår firma.
Det ska tilläggas att är totala nybörjare rörande praktiskt hanterande av teleskop och observationer.

Under montaget av teleskopet gick det från stjärnklart till disigt och delvis mulet, jag fick kalibrera på Månen, den var det enda som syntes bra genom diset. :-) Temperaturen låg på runt 5C. Synkroniseringen och GPS kontakten gick på några sekunder från start, bekvämt.

Månen, vi fick fantastiskt detaljrika vyer över månen med 40mm och 20mm okular, där genom diset. En detaljrikedom jag aldrig skådat genom ett teleskop tidigare. Det blev kö bakom okularet. Vi kunde i detalj studera bergskedjor, dalgångar, månkupoler och kratrar av alla de slag samt månbassängerna. Riktigt fint avtecknade sig solbelysta bergskedjor och skuggan bakom bergen. Jag hade förväntat mig rent svartvita bilder, men det var i färg, brunaktiga nyanser och gråskalor samt nån blå/grön färg på månkupolerna.

Jupiter, teleskopet beordrades att leta upp Jupiter, lite surrande och mitt i prick dyker Jupiter med ett gäng månar upp rakt genom diset i molnsprickorna, kristallklar vy, man ser tydligt färgade band på Jupiter och vita tussar eller nåt samt andra detaljer.

Aldebaran, efter Jupiter beordrades en stor stjärna, teleskopet surrade lite och mitt i prick igen dyker en röd/orange prick upp i sökaren och en kristallklar röd/orange stjärna uppenbarar sig okularet, vi blir imponerade av teleskopets kapaciteter.

Proceduren upprepas några gånger så alla fick se de tre objekten, traskar iväg för att hämta planetkameran som kom med teleskopet, men vädret blir allt sämre och vi tar in grejjorna då det börjar regna, inga planetbilder på månen och Jupiter alltså, men det gör inget vi är supernöjda ändå och flera timmars diskussioner följer inomhus istället, det letas på internet efter någon form av stjärnkartor, handkontrollen vill ha olika nummer och koder till objekten som vi inte har-

Vi är helt klart imponerade av CPC1100 XLT GPS och kommer fortsätta med det här, helt klart, vilken trevlig hobby.
Teleskopet kräver noll förkunskaper av praktiskt observerande dess funktionen att hitta objekt man väljer verkar vara väldigt precis, trots vi bara använde Månen som synkroniseringsobjekt.

Nästa helg ska vi testa med min tjejkompis kamera Nikon 5000D med och utan fokalreducerare.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: First Light, CPC1100 XLT GPS

Post by Jonas »

Fantastiskt att ett företag går med på att köpa ett teleskop som personalvård!
Ni måste ha en ledning som ser bortom alla de vanliga idrotts- och träningsrelaterade insatserna och inser att det finns annat som också kan öka livskvaliteten. :good:
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: First Light, CPC1100 XLT GPS

Post by Andy »

Här går man runt och är glad för friskvårdsbidrag (visserligen inte riktigt samma som personalvård) till gym och så läser man detta. Herregud vilken fin gest, man blir ju rent salig. Söker ni personal kanske :D
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

Re: First Light, CPC1100 XLT GPS

Post by steen »

Hej Hopp!

Vi har också "friskvård" som personalvård på jobbet frivilligt, jag fick en kort på Actic år 2011 och en PT, efter att Previa gnällt om en massa saker som kunde hända mig om jag inte gjorde nåt åt det, fick lunka dit efter jobbet varenda veckodag i ett halvår, hur kul var det. :-/

Teleskopet är ett nytänkande inom personalvård, det är udda och de flesta människor är lite intresserade av rymden och om inte blir dom flesta glada och nyfikna när dom för första gången verkligen ser nåt med sina egna ögon som bara hänger där uppe i skyn.

Jag hoppas fler företag hänger på, detta är en jättetrevlig personalvård som alla får ut något av!

Return to “Observationer”