Jakten på de sydliga Messierobjekten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by mikaelanderlund »

I fredags den 2 augusti växte snabbt ett högtryck in över Skåne. Luften var hyfsat torr och klar för att vara ett sommarhögtryck. Om man agerar snabbt kan man också slippa det obligatoriska inversionskiktet som ger dis och luftföroreningar på låg höjd vid den här typen av väderlek på sommaren. Redan efter en dag har sikten oftast försämrats betydligt vid horisonten. Så det var läge för den obligatoriska jakten på de sydliga sommar objekten! Jag har under 5-6 år försökt att logga alla Messier objekten från Sverige. De riktigt stora problemen har varit M7, M69 och M70. De övriga låga Messierobjekten har kunna notera som synliga om än mycket diffusa som tex M54, M55, M6 och M83. Sydliga objekt som M4 och M22 är hyfsat enkla objekt från Skåne med många upplösta stjärnor om rätt väder råder. M7 har jag efter många tröstlösa försök bedömt som omöjlig att få in i okularet från svensk mark. M7 är teoretiskt synlig någon vecka under den mörkaste halvtimmen något före midsommar. Trots försök vid extremt sällsynt klart väder har jag inte kunnat få in den i okularet från min observationsplats på sydsidan av Romeleåsen 160 meter över havet. Teoretiskt borde det gå men jag har inte lyckats. Jag ser bara havet :sad: .

Hursomhelst var vädret fint. Vintergatan syntes tydligt från Perseus, Cassiopeia, svanen vidare ner mot örnen. Stjärnmolnet vid skölden lyste klart i natten. ”Skeden” och ”tekannan” i skytten var lätt synliga. Den visuella gräns magnituden i zenit var nog närma 6 men försämrades tyvärr snabbt efter midnatt. Seeingen var inget vidare. Jag kalibrerade mitt GoTo mot Ascella i skytten. I mitt C11 och 17 mm okular var den rund som en planet pga av det låga läget och den ganska dåliga seeingen.

Mitt första objekt var M22 som är ett fantastiskt objekt och många stjärnor gick att lösa upp. M28 syntes också klart och tydligt med några få enstaka stjärnor upplösta. Straks före midnatt gav jag mig på M54. Objektet var tydligt synlig med direkt vision i mitt 17 mm okular. Inga stjärnor gick att upplösa. Endast en svag diffus boll kunde uppfattas. Nästa objekt var M69 och M70. Tyvärr hade åter ett lätt lågt inversionsskikt börjat byggas upp som är typiskt för sommar högtryck. Jag använde mig av GoTo funktionen för att hitta objekten och jag var säker på att de fanns i okularets synfält. Jag kunde skönja något osannolikt diffust mot den grå bakgrunden då jag rörde teleskopet upp och ner. Var detta objekten? Troligen, men ingen som helst form kunde urskiljas för både M69 och M70. Tveksamt om jag kan notera dessa som ”observerade”. Om horisonten varit klarare så är jag säker på att objekten hade gått att skymta ifrån våra svenska breddgrader. Under tiden M55 steg upp mot söder observerade jag alla skyttens övriga Messierobjekt utan svårigheter. M55 slutligen var svårare att skönja än M54 men den var synlig vid direkt vision om än mycket svagt. Diset vid horisonten började nu också bli mer påtagligt. Noterade också novan i M74 innan jag bröt för natten.

Slutsats; en vacker, varm och fin sommarnatt i Messiers fotspår. Jag har från Sverige observerat 107 Mesierobjekt. Med lite (mycket) god vilja kan även M69 0ch M70 inkluderas vilket ger mig 109 objekt observerade. M7 anser jag vara ett omöjligt objekt från Sverige. Kanske någon annan kan försöka? M7 har varit en helig gral för mig men jag ger nu upp. Ska tillägga att jag har sett M7 från Kanarieöarna. Ett mycket vackert objekt :) .
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by Timaoes »

Tackar för den intressanta rapporten. Jag har alldeles för dålig söderhorisont för att försöka mig på sydliga objekt härifrån. Vet inte riktigt vad som är det sydligaste jag har sett men någonstans runt -22, sen är det stopp. Istället har jag plockat alla de sydliga objekten från Grekland, vilket i sammanhanget förstås är lite fusk. Just M7 observerade jag från Naxos men mitt lilla galileiskop. Jag hade riggat upp mellan några sanddyner vid stranden. Dessvärre dök det upp ett par, som helt omedvetna om min närvaro, slog sig ner på andra sidan dynen för att ägna sig åt kroppsliga övningar. Hastigt och lustigt, och under en del extra buller och bång, bröt jag upp. Observationen av M7 fick därmed fullbordas en senare natt.

/Johan
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by mikaelanderlund »

Hej Johan!

Det är en fix ide’ jag länge har haft att se alla Messier objekten från Sverige. Visst, helt meningslöst men en anledning att ge sig ut i sommarnatten. Från Skåne är alla objekt norr om -25 grader fullt möjliga om man har någorlunda fri horisont. Objekten mellan -25 till -30 är lite mer utmanande och kräver god väderplanering. Med lite tålamod så går det. Objekten under -30 är verkligen tuffa och kräver att man har meteorologi i sin utbildning :D ! Väderlek med klar horisont är det enda som duger. På våren är det lättare men övriga årstider är det mycket svårt att få lämpligt väder i detta land. Man kan nog inte vänta sig mer än en suddig grå boll eller blaffiga stjärnor med olika färger.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by mikaelanderlund »

I lördags klarna vädret upp över natten. Trots blåst bestämde jag mig för ett obspass med min 20x80 fältkikare. Några sydliga Messierobjekt stod på listan. Den stora tuben fick stanna hemma eftersom det tar lite tid att packa in och ut den ur bilen och jag hade ingen lust för ett långt pass. Plöjde igenom en hel del Messierobjekt men de mer intressanta var de sydliga objekten. De öppna stjärnhoparna M46, M47 och även den låga M93 gick fint att se denna relativt klara natt. Stjärnor gick fint att upplösa med min kikare. M50 i enhörningen och M48 i vattenormen var också fina objekt som jag lätt kunde räkna stjärnorna i. Den klotformiga stjärnhopen M79 var stor och tydlig i kikaren men inga stjärnor gick att lösa upp. Till det behövs min stora tub (SCT 11 tum) och högre förstoring. Jag provade även på att få syn på alfa-stjärnan i Ugnens stjärnbild Den syntes förvånansvärt bra och det gick fint att hoppa ner till fornaxhopen. Men självklart syntes inga galaxer då förstoringen är för liten i min kikare och hopens läge alldeles för lågt. Men rent teoretiskt är det möjligt att fånga de nordliga ljusstarka galaxerna. Jag avslutade nattens pass med att leta upp gamma-stjärnan i kompassens stjärnbild. En blåsig typisk skånsk natt men det var härligt att få se lite stjärnor denna molniga höst.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by Torbjörn »

Intressant rapport. Det verkar som om vi obsade exakt samma Messierobjekt i lördags, fast jag hade riggat upp min C8:a ute på Orust. Faktum är att jag gjorde mina finaste obsar någonsin av M79 och speciellt M93. Efter det gick jag över till att leta sydliga Herschel 400-objekt med varierande resultat.
/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by mikaelanderlund »

Hej Torbjörn!

Jag glömde M41 som jag också kolla in i lördags. Att jaga sydliga objekt ifrån vårt nordliga land är kul. Jag brukar någon gång under året rigga upp teleskopet på en hög höjd med fri sikt åt söder. Klar och disfri horisont krävs. Jag riktar in teleskopet rakt mot söder och nästan horisontellt. Jag har stellarium på datorn så jag vet när de sydliga objekten passerar meridianen. På så sett kan man i lugn och ro plocka de relativt ljusstarka objekten som ligger i ugnen, kompassen, akterskeppet, luftpumpen, duvan, bildhuggaren, södra fisken, mikroskopet, kentaren. Som sagt det krävs en klar och fin horisont och man får räkna med ganska suddiga konturer och dålig upplösning.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by timokarhula »

Mikael, jag undrar hur högt (lågt) över horisonten de sydligaste Messier-objekten har varit sett från din horisont i Skåne? Det sydligaste M-objektet av de 102 jag sett från Virsbo vid latitud 60º är M68 i Hydra med deklination -26º45'. När jag obsade klothopen under mitt första Messier-maraton den 7 mars 2008 var hopens höjd 2º.9 inkl refraktion. Dock såg jag stjärnhopen NGC6530 inuti M8 på endast 2º.7 höjd med 20x80-kikare på 90-talet. Utan atmosfär skulle de ha legat en halv grad lägre än så. På vilken minimihöjd över horisonten har du lyckats se Messier-objekt från din favoritplats? Är det bara M83 som saknas i ditt saldo från Sverige (av de teoretiskt möjliga)?

God Jul :)

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by mikaelanderlund »

God jul Timo :) !

Min högsta observationsplats är på Romeleåsen ca 160 meter över havet. Jag har fri sikt ut över sydkusten men tyvärr är ljusföroreningarna längst horisonten betydande. Det lägsta objektet som jag sett är M6 som stod ca 4 grader över horisonten. Jag såg några av stjärnorna i hopen. M83 tog jag en klar vårnatt för några år sedan då den stod 5-6 grader över horisonten. En mycket suddig fläck som jag kunde notera när jag försiktigt rörde teleskopet. Den enda som jag inte lyckats med är M7. Jag har alltså 109 Messier objekt noterade från Sverige. Några av de globala stjärnhoparna har bara varit en kontrast skillnad mot bakgrunden men jag har noterat dem som observerade.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by Torbjörn »

God Jul på er!
De sydligaste Messierobjekten som jag har sett är M79 och M93. Totalt har jag sett 99 Messierobjekt. Det sydligaste Herschelobjekt som jag har sett är NGC 253 Bildhuggargalaxen. Den såg jag från Orust drygt 58 grader N. Eventuellt tänker jag försöka ge mig på jakt efter M68 i morgon bitti om vädret är bra. Jag var ute och tittade på Messierobjekt från Strömstad igår kväll. Ganska fina förhållanden för att vara från ett villaområde, SQM-L-värde 20.3. Bl a M82 och M42/43 syntes jättefint.
/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by timokarhula »

mikaelanderlund wrote: Det lägsta objektet som jag sett är M6 som stod ca 4 grader över horisonten. Jag såg några av stjärnorna i hopen. M83 tog jag en klar vårnatt för några år sedan då den stod 5-6 grader över horisonten. En mycket suddig fläck som jag kunde notera när jag försiktigt rörde teleskopet. Den enda som jag inte lyckats med är M7. Jag har alltså 109 Messier objekt noterade från Sverige. Några av de globala stjärnhoparna har bara varit en kontrast skillnad mot bakgrunden men jag har noterat dem som observerade.
Imponerande! Klothoparna M69 och M70 i Skytten är aningen sydligare än M6 så de kanske låg lägre än M6 när du obsade dem? Att de klotformiga stjärnhoparna inte uppvisar några stjärnor räknas ju också som en observation med tanke på mängden luftmassor ljuset måste passera från dem.

Från min horisont är stjärnan Fomalhaut i Södra Fisken det sydligaste objektet jag kunnat se. För 10 år sedan kunde jag se Fomalhaut med blotta ögonen över Mälaren från Västerås från min balkong. Tyckte att den såg ut som en stjärna av ca 4:e magnituden i zenit. Dess beräknade refrakterade höjd var 1º.1. Har någon sett Fomalhaut norr om Västerås?

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote: Det sydligaste Herschelobjekt som jag har sett är NGC 253 Bildhuggargalaxen. Den såg jag från Orust drygt 58 grader N. /Torbjörn :)
"Silver Coin Galaxy" NGC253 är fin. Dan fore dopparedagen 2008 såg jag den med 25x100-kikare från Virsbo samma natt som jag fick syn på Helix-nebulosan NGC7293 i Vattumannen. Har du sett Helix-nebulosan? Den är stor och diffus.

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by mikaelanderlund »

M69 och M70 är de två objekt som är jobbigast och jag är säker på att du måste upp på en relativt hög höjd och befinna dig så långt söder ut i Sverige som du kan. Jag har använt mig av GOTO funktion för att hitta dem eftersom de är extremt diffusa och jag endast kan se dem med teleskoprörelse. De få gånger jag observerat dem är de bara synliga som en svag kontrastskillnad mot den sommarljusa himmeln.

Formalhaut får väl anses som ett lätt objekt från skåne :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by Torbjörn »

Hej sydhorisontentusiaster!

I morse vid ca 06.30 såg jag M68 från Rossö söder om Strömstad :D . Strömstad ligger på 58 grader 56 N. Enl. Larry NcNish Messier planner så bör M68 ha kommit upp till 4 grader 32 min över horisonten när den var som högst 06.37 svensk tid.

M68 var ett diffust och svagt objekt men det var en helt säker obs. Några stjärnor gick inte att se däremot. Jag använde Algorab och Kraz (Beta Crv) som referenspunkter. Jag använde min Celestron C8 SCT för obsen.

M68 på -26 grader 45 min är nu det sydligaste djuprymdobjekt som jag har sett :D och var mitt Messierobjekt nr 100. En fin liten julklapp.

SQM-L-värdet på himlen var 21.13. Fin himmel men jag har sett ännu bättre där ute.

Förutom "vårens Messierobjekt" som jag tittade på så såg jag även H400-objekten NGC 4038 och NGC 4027 (förstaobservation) i Corvus så nu har jag sett 349 Herschel 400 objekt.

Jag avslutade med en titt på en småskakig Saturnus och en jättefin Jupiter.

Helixnebulosan har jag aldrig sett, jag har letat efter den men aldrig lyckats se den.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by timokarhula »

Då finns det alltså två Messier-objekt nordligare än M68 som du inte sett. Kan det vara M19 och M4? :) Jag kan inte se fler än de 102 M-objekten från min latitud 59º52', ty den nordligaste som återstår är klothopen M62 på gränsen mellan Ormbäraren och Skorpionen. Den kulminerar för mig på 27 bågminuters höjd (exkl. refraktion) och är i praktiken omöjlig. Jag har å andra sidan sett alla 110 M-objekten med 10x50 eller mindre kikare från sydligare nejder.

Ironiskt nog är den sydligaste av dem alla, M7, en av de finaste av alla Messiers när den ligger högt upp på himlen. Nu senast i september kunde jag börja urskilja enskilda stjärnor i M7 med blotta ögat från Geraldton, W.A.. Konstigt nog har jag inte i litteraturen sett nämnas upplösning av M7 med blotta ögat trots att stjärnorna är från magnitud 5.6. Lite högre i svårighetsgrad är Praesepe (M44) som har ljussvagare stjärnor men är inte lika koncentrerad som M7.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de sydliga Messierobjekten

Post by Torbjörn »

Japp jag är på jakt efter M4 och M19 :) . Har inte hittat M68 eller dessa två förut pga ljusföroreningar i syd på mina obsplatser men nu har jag hittat bättre ställen vad gäller sydhorisont. Dels på Orust och dels utanför Strömstad.
Dina Messierobsar med kikare inspirerade mig till att gå ut och leta rätt på 27 M-objekt här ikväll med 15x70-kikare. Jag bommade några, skall prova med stativ vid tillfälle. Jag har inte lagt speciellt mycket möda på att använda kikare för djuprymd förut och var förvånad över hur väl man såg bl a M81, M82 och M1. Har använt GoTo rätt mycket men känner nu för att jobba mer med kikare ibland.
/Torbjörn :)