8P Tuttle verkar ynklig

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

8P Tuttle verkar ynklig

Post by Starsoft »

Hej Alla

Äntligen blev det en kväll utan varken moln, dimma, dis eller måne, senaste gången var 6e november.

Passade naturligtvis på att ge mig ut till obset för att få lite bilder.

Det är -7 grader, vindstilla och hygglig seeing med måttlig transparens, får drygt 3 bågsekunder FWHM på 6 minuter exponeringar, när skärpan är trimmad vilket den inte är på kometbilden.

Letade upp kometen 8P Tuttle med kikaren, den påstods ha magnitud 8 så den borde kanske gått att se tänkte jag, fina riktstjärnor fanns det så det var inget problem att hitta positionen, men inte ett spår syntes av kometen.

Tog teleskopet och exponerade i 6 minuter, och resultatet kan ni se själva, jag tror inte 8P Tuttle kommer att motsvara de högt ställda förväntningarna även om det är några veckor kvar till max. Den starkaste stjärnan i bilden är av magnitud 7,3.

Image

Nu sitter jag framför brasan och kör obset via trådlöst LAN, tur att det finns sådana finesser, annars frös man nog inne i det här hemska klimatet. Tar en serie luminans på IC 410, The Tadpole Nebula, som jag tänkte lägga ihop med min gamla Canon EOS bild.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: 8P Tuttle verkar ynklig

Post by Robert »

Ynklig men rolig liten kometbild. Man blir lite avundsjuk då man ser att andra får hål i molntäcket.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: 8P Tuttle verkar ynklig

Post by Starsoft »

Man får väl tänka på att kometen rör sig och därmed ser ynkligare ut en den är.

Här i Gävletrakten har det faktiskt varit ett litet hål i molntäcket under ett par nätter, och idag är förhållandena riktigt bra, men hålet är nu så litet så jag vet inte om jag ska chansa att åka till obset. Prognosen från SMHI spår moln i natt, men den hemska flash-animeringen ser lika förvirrad ut som den brukar, "moln här och där".
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Observationer”