Observerat i Ucklum

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Observerat i Ucklum

Post by Torbjörn »

På kvällen den 11 december lastade jag mitt Celestron C8 med tillhörande utrustning i bilen och körde upp till en mörk plats öster om Ucklum utanför Stenungsund för att göra lite observationer. De var en passande månfri kväll och det såg riktigt lovande ut förutom att det kom molnstråk ibland. I första hand tänkte jag göra ett ”Messier-GOTO-minirace” med vinterobjekten.

Efter att ha riggat upp teleskopet, gjort en polinställning och en 3-star alignment så satte jag igång. Huvudsakligen använde jag mitt 32 mm Plösslokular.

M77: Alltid lika trevligt att återse denna galax.
M33: För första gången så har jag sett denna galax i teleskopet! Tidigare så har jag anat den när jag tittat med min 7x50 kikare men den här gången är det ingen tvekan, den diffusa dimfläcken är M33.
M31: Mäktiga Andromedagalaxen. En vacker syn i okularet.
M32: Ser den mycket tydligt nära intill sin stora granne.
M110: Större och diffusare än M32, men har aldrig sett den tydligare än den här kvällen.
M52: En öppen stjärnhop, lätt att se.
M103: En öppen stjärnhop, av någon anledning så har jag alltid gillat lilla M103, tycker att den är vacker.
M76: Lilla hantelnebulosan i Perseus, syntes ganska bra.
M34: En öppen stjärnhop i Perseus.
M45: Plejaderna. Tittade först i okularet men övergick till att studera dem i 8x50 RACI-sökaren vilken visade dem bättre.
M42/M43: Orionnebulosan. Den finaste vy jag någonsin fått av detta underbara Messierobjekt! Jag såg hur den liksom bredde ut sina vingar. Nästa gång åker UHC-filtret fram.
M78: Reflektionsnebulosa. Även i den här fallet den bästa vy jag har fått. Såg ut som ett par små bilstrålkastare i dimma.
M1: Krabbnebulosan. För första gången ser jag den! Flera gånger har jag letat förgäves efter den när jag har suttit utanför huset i Stenungsund eller på en mörk plats med månen på himlen. Den verkar kräva mörk himmel för att synas. Verkligt kul att äntligen få se den.
M35: En öppen stjärnhop i Tvillingarna.
M37: En öppen stjärnhop i Kusken.
M36: En öppen stjärnhop i Kusken.
M38: En öppen stjärnhop i Kusken.

Efter detta började jag kolla vilka objekt i övrigt som var synliga och tittade på:

M29: Öppen stjärnhop i Svanen.
M39 Öppen stjärnhop i Svanen.
M15: Klotformad stjärnhop i Pegasus.

En fin kväll under stjärnorna. Jag satte mig sedan och observerade Jupiter en ganska lång stund och såg bland annat en tydlig blågrå avlång fläck på den södra kanten av det norra ekvatoriella bältet. Jupiter är ett av mina absoluta favoritobjekt och jag observerade den med ca 60X, 80X, 135X och 200X vilket verkade vara ganska optimalt. Ganska stabil atmosfär.

Torbjörn :)
Stenungsund
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Observerat i Ucklum

Post by Timaoes »

Kul att det börjar droppa in lite obsrapporter på Astronet. Fortsätt så.

Kanske känner du redan till det, men M33 har också en uppsjö av HII-regionen som är inom räckhåll för amatörteleskop. Några av dessa borde du kunna se med 8". Enklast är NGC604 som sitter nära änden av en av spiralarmarna och ofta är lättare att se än själva galaxkärnan. På temat objekt i andra galaxer har du ju också den klotformiga stjärnhopen G1 i utkanten M31. Jag har obsat den med 10" och gränsmagnitud 6.0. Har du bättre himmel än vad jag har, så kanske den är inom räckhåll.

/Johan
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Observerat i Ucklum

Post by Starfish »

Bra rapport Torbjörn! Kul att läsa, väldigt trevligt att du bor i Stenungsund! jag hade hus i Kyrkenorum nedanför kyrkan där för ungefär 2 år sen! Ucklum är ju det mörkaste du har inom nära räckhåll men kan även rekomendera att åka mot Skepplanda\Hålanda igenom skogen kanske runt 2 mil så hittar du också riktigt fina mörka himlavalv!

Tack för en intressant rapport!

Best regards
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Christoffer
Posts: 3
Joined: 2012-02-19 22:34:29
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Observerat i Ucklum

Post by Christoffer »

Hej vad roligt att det finns någon mer i Bohuslän, själv är jag en nybörjare som bor i Uddevalla och har haft allt annat än bra väder. :(

/christoffer
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Observerat i Ucklum

Post by Torbjörn »

Ja det är kul att vi är några i Bohuslän som ägnar oss åt astronomi. Vädret har tyvärr varit uselt sista tiden men man får ju ta vara på de chanser som finns. Ucklum är ett bra ställe att obsa på även om det inte är supermörkt, bland annat så är det nära för mig. I söder ligger ju Kungälv och Göteborg och i väster ligger Stenungsund med mycket ljus både från både samhället och från industrierna. Jag var i Ucklum igår kväll igen för att titta på lite mer djuprymd nu när det var nymåne så årets julkort skrevs raskt innan jag lastade bilen igen.

Den här gången var jag ärligt talat dåligt förberedd, jag hade med mig en lista på Caldwellobjekten som dock nästan inte nämnde alls hur de ser ut eller ens vad de är för något. Får skylla mig själv...jag gör nog inte om det.

Jag började med att aligna GoTo-stativet med 3 stjärnor som vanligt men den här gången använde jag ett 6 mm okular för centreringen av stjärnorna (ca 330X) vilket förbättrade precisionen avsevärt tyckte jag jämfört med att använda ett 25 mm okular.

Jag började med att ta mig en ordentlig titt på Orionnebulosan M42/M43 med ett 32mm Plössl och ett UHC-filter. Väldigt fint. Efter det tog jag även en titt på Lilla Hantelnebulosan M76 med UNC-filtret. Nästa mål var Krabbnebulosan M1, kunde inte bedöma om jag såg den bäst med eller utan UNC-filtret.

Sedan tog jag fram listan med Caldwellobjekt uppdelade efter årstider och tänkte börja med objekten för höst/tidig vinter väl medveten om att många av dem skulle ligga dåligt till och ett antal till och med vara under horisonten. Jag nämner här bara de objekt jag hittade. Kollade upp dem närmare på internet dagen efter...

C 56 (NGC 246) Valfisken. Även känd som Skull Nebula. Såg den i okularet och bedömde att det var en nebulosa men det hade ju varit bra att veta vad jag tittade på.
C 30 (NGC 7331) Pegasus. Såg ut att vara en avlång galax. Syntes bra.
C 43 (NGC 7814) Pegasus. Syntes svagt, kunde inte bedöma vad det var. Visade sig senare vara en galax.
C 7 (NGC 2403) Giraffen. Trodde att det var en nebulosa men det visade sig dagen efter vara en galax.
C1 (NGC 188) Cepheus. Öppet stjärnkluster. Syntes fint.
C4 (NGC 7023) Cepheus. Irisnebulosan. Såg ut som en ensam stjärna med lite omgivande dis. Syntes tydligt.
C9 (SH2-155) Cepheus. Cave Nebula. Mycket osäker om jag såg något så jag kan inte påstå att jag sett den...
C 37 (NGC 6885) Öppet kluster i Räven. Syntes väldigt fint.

När jag sedan skulle gå över till Caldwellobjekten för vinter så började teleskopet krångla och felindikera för att sedan slockna helt och jag lyckades inte hitta felet så det var bara att packa ihop och åka hem. :sad: Det visade sig senare tack och lov vara en trasig cigarettändarkontakt som ställde till det, kunde varit mycket värre! En ny kabel ligger redan i postgången på väg till mig.

Kvällens slutsatser:

1) Aligna noggrannt med stor förstoring för bättre precision i GoTo-funktionen.
2) Förbered vad man skall titta på, det ger så mycket mer!
3) Var försiktig med ömtåliga cigarettändaruttagsladdar av tveksam kvalitet...

Nu återstår bara att hoppas på att Tomten fixar klart fint väder till Jul och Nyår!

Hälsar

Torbjörn

Return to “Observationer”