Observationer 071101

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Observationer 071101

Post by mattias2 »

Så blev det till slut en stjärnklar kväll utan måne. Det var 100% mulet till klockan åtta, sedan kom det ett par luckor i molnen. Eftersom det skulle bli fint började jag plocka upp utrustningen. Polinställningen tog tid eftersom jag fick vänta på luckor i molnen, men när allt var klart hade de flesta molnen dragit sig undan. Förhållandena var inte perfekta, det var fuktigt i luften och jag fick ljus i ansiktet från flera olika håll. 20:56 skrev jag så ner den första observationen i blocket. Samtliga observationer utförda med en 200mm f/5 reflektor.

NGC 772, GX i Väduren
Den var lätt att upptäcka i 33x. I 125x såg det ut som om man ser galaxen uppifrån och det var på gränsen att jag såg detaljer i den. Värd att observera igen.

M33, GX i Triangeln
Ett stort avlångt dis i 33x.

NGC 7331, GX i Pegasus
Den här har länge varit på min lista.
Avlång NNV-SSO med ljus kärna.
Jag försökte inte ens titta efter Stefans kvintett.

NGC 246, PN Valfisken
Den här gick inte att se bra p.g.a. ljuset från grannarna. Jag la ner planerna på att observera NGC 253 i Bildhuggaren.

Komet Holmes, Perseus
För blotta ögat syntes det lätt att den har en utsträckning. I 125x fyller den upp okularet.

NGC 1245, ÖH Perseus
Det känns som att det här objektet kräver ett större teleskop eller bättre förhållanden. I 125x och 200x glimmade enstaka stjärnor till i ett svagt töcken.

NGC 1528, ÖH Perseus
En vacker hop. Bäst i 33x.

Gamma Per
Vit och mörkblå. En mycket svår dubbelstjärna. Generös separation på 55,3" men en magnitudskillnad på 7,7. Förra veckan misslyckades jag med denna i min 120mm refraktor.

Eta Per
Djupt gul och gredelin, ett mycket vackert objekt.

Epsilon Per
Vitblå, grön. Ett vackert objekt. Förra veckan misslyckades jag med denna i min 120mm refraktor.

Zeta Per
Tre komponenter var lätta men den andra var svår att se, delvis beroende på att den låg i spiken från Zeta Per.

Cr 69, ÖH Orion
Stor och gles med ett tydligt mönster.

Kvällen avslutades med Mars, lågt över hustaket. Den syntes bara som ett stort vitt klot.

Jag såg också en ljusstark, långvarig meteor som gick mot nordväst från Andromeda.
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Mattias,

Helt perfekt redogörelse för en, till synes, bra kväll!
Jag gav mig sjäv ut en stund senare på kvällen när det blivit klart och tog bl.a ett par bilder på Holmes. De blev kanske inte specieellt bra men roligt ändå att ha fångat den på bild.

Vi ses kanske på Söndag!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Post by Starsoft »

Härligt att läsa obs rapportern, måste skärpa mig och försöka få till sådana själv också.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Trevlig observationsrapport att läsa.

Return to “Observationer”