Kometobservationer

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Kometobservationer

Post by wilt »

Jag obsade 168P/Hergenrother ikväll, kl 2105 UT den 6 oktober, från centrala Lund. Halvdålig transparens, störande ljus från staden.

Koman var kompakt, dess diameter skattades (genom att jämföra med avstånden mellan stjärnor med kända positioner) till 0.5' och ljusstyrkan till 9.8 (jämförelsestjärnor ur Tychokatalogen, Sidgwickmetoden). Ingen antydan till svans syntes.

Instrument: 20 cm Newton, 120 x förstoring.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometobservationer

Post by timokarhula »

Grattis till kometobservationen! Komet 168P/Hergenrother är perfekt att observera även från ljusförorenade områden pga komans koncentration. Dess centrala del ser ut som en stjärna med sudd runt omkring men tyvärr är Hergenrother inte riktigt kometliknande för man ser ingen tydlig svans på den, möjligen är koman utdragen åt det hållet där svansen finns (söderut).

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Då har även jag obsat 168P. Hade laddat för en helkväll med kometer, men det blåste alldeles för mycket för att ge sig på de ljussvagare. Men Hergenrother blev det iallafall en bock på (UT 19:10). Den var mycket påfallande med 16"aren redan i 60x men jag tyckte den gjorde sig bäst i 140x. Koman var gradvis ljusare mot centrum, och själva centrumet nästan stjärnlikt. Jag såg också antydan till en kort svans i sydlig riktning (PA 170). Svansens längd förhöll sig till koman som 2:1. Koman uppskattade jag till ca 1' och magnituden, med hjälp av några Tycho-stjärnor i fältet, till mellan 9.97 och 9.27. Det stämmer alltså ganska bra med Gustavs obs från igår.

/Johan
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kometobservationer

Post by jwarell »

Observerade även jag 168P i går kväll (6 okt). Skattade mag 9,5 och komadiameter 3' med prismakikare 11x80 mm på en mörk himmel. Ingen svans. Verkar som att alla magnitudskattningar är samstämmiga, lite ovanligt!

För er som vill rapportera vidare till International Comet Quarterly finns info på http://saaf.se/sektioner.php. Mejla obsarna på ICQ-format till Timo Karhula så vidarebefordrar han till ICQ.

/Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kometobservationer

Post by Freddan »

Även jag har nu obseverat denna komet. Jag slängde ut 8-tummaren lite hastigt för en koll, egentligen var jag mest ute för att spana efter Draconider (såg bara 1).

Hergenrother var ganska lätt att upptäcka. Jag anade koman runt dess stjärnlika centrum redan i vidvinkelokularet med 33 x förstoring. En snabb koll i stjärnkartan visade att jag hittat rätt.
Jag tyckte den gjorde sig bra i 150 x förstoring och jag såg en svag, men ändå övertygande antydan till kort svans i riktning åt söder.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Jag gjorde ett nytt försök med kometerna igår kväll. Jag utgick från listan med kometer på Cometography och hade skrivit ut kartor för de fem ljusstarkaste:

168P Hergenrother (beräknad mag 10.8 )
C/2012 K5 (10.4)
260P McNaught (12.5)
C/2012 A2 (13.2)
C/2012 J1 Catalina (13.4)

Jag ägnade ett par timmar åt dessa, men med dålig utdelning. 168P var förstås en baggis (dessutom betydligt ljusare än beräknat), men de andra ville sig inte. De sägs alla vara inom räckhåll för ett 12"-teleskop, men så verkar alltså inte vara fallet. Efter passet kollade jag de senaste obsarna på ICQ och fick en förklaring

C/2012 K5 (observerad mag 14.5)
260P McNaught (13.9)
C/2012 A2 (15.9)
C/2012 J1 Catalina (14,3)

Borde alltså ha kollat innan jag gick ut i mörkret :-).

Men Hergenrother var fortfarande fin. Härom kvällen blåste det rejält så det var svårt att koncentrera sig vid okularet, men nu var det lugnare. Svansen framträdde fint (PA 170) och tedde sig något längre och mer väldefinierad än förra försöket (3:1 i förhållande till koman).

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometobservationer

Post by timokarhula »

Johan, de senaste rapporterna till ICQ (International Comet Quarterly) har andra magnituder än du nämner. För mig ser det ut som:

COMET C/2012 K5 (LINEAR)
Total-magnitude and coma-diameter estimates (visual unless otherwise noted):
Oct. 5.82, 10.5, 5' (J. J. Gonzalez, Leon, Spain, 0.20-m reflector);

COMET 260P/McNaught
Oct. 5.86, 10.6, 5' (J. J. Gonzalez, Leon, Spain, 0.20-m reflector);

COMET C/2012 A2 (LINEAR)
Sep. 22.96, 13.8, 1'.1 ( M. L. Paradowski, Dabrowa, Poland, 0.20-m reflector);

COMET C/2012 J1 (Catalina)
Oct. 5.87, 12.8, 0'.8 (J. J. Gonzalez, Leon, Spain, 0.20-m reflector);

Fick veta av Johan Warell häromdagen att ICQ bytte adress på sin kometsida för ett par år sedan! Jag har inte kunnat se de senaste rapporterade obsarna förrän nu! Den nya adressen är http://www.icq.eps.harvard.edu/CometMags.html . Använder du den?

Tack för din 168P-observation! Jag vidarebefordrar den till ICQ.

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Tackar för det. Jag var visst inne på en IAU-sida (http://www.minorplanetcenter.org/iau/li ... etObs.html) och inser nu att obsarna där är daterade.

Hur ska man tänka relationen magnitud/koma? 10.6 för 260P låter ju helt okej, men med koma 5' blir väl ytljusstyrkan försvinnande liten. Antar att det var därför jag inte kunde se den. Och är det i så fall bättre att satsa på C/2012 J1 som är svagare, men betydligt mindre? Och går det relatera dessa magnituder till galaxer? Jag har obsat Hickson-galaxer ner till 14.9, men det kanske inte är översättningsbart. Slutligen vad gäller de kartor som finns på Cometography: Anger datumstrecken kl 00.00 UT? Antar att det måste vara så men det vore bra att få det bekräftat.

Tackar för att du vidarebefordrar obsen. Kolla gärna tidsangivelsen. Tror jag fick konverteringen om bakfoten.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometobservationer

Post by Hans Bengtsson »

En metod, bland många möjliga, för att skaffa en bra kometkarta är att först kolla positionen vid det första och det sista intressanta klockslaget:

http://www.minorplanetcenter.net/iau/MPEph/MPEph.html

Sedan går man till AAVSO Variable Star Plotter och skriver in positionen vid första klockslaget. Högerklicka på kartan som kommer upp, spara på egen dator. Gör likadant med sista klockslaget. Printa ut de två kartorna. Lägg dem över varandra och markera positionen vid sista klockslaget på första kartan (eller tvärtom). Dra ett streck mellan de två punkterna. Eventuellt manuell finindelning timme för timme, efter behov.

På så sätt får du snabbt en snygg och mycket pålitlig karta som visar kometens exakta rörelse under obspasset. Konturerna av kometen ritas lämpligen ut på kartan vid teleskopet. I efterhand kan du på kartan mäta komans diameter, svansens positionsvinkel, osv. Positionen för kometens kärna är i en sådan efemerid normalt sett mycket exakt så den kan man utgå från stämmer.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by wilt »

Jag kompletterade sökkartan på Comet chasing med att plotta komet Hergenrothers framfart i Cartes du Ciel. Man kan ju få den att plotta positionen vid valfritt tidsintervall, och dessutom markerade jag jämförelsestjärnor för magnitudskattningen med hjälp av Tychomagnituderna i CdC.

Upptäckte även att man uppdaterar CdC smidigt med de senaste banelementen - först trodde jag att man var tvungen att skriva in elementen för hand, men det räckte med att trycka på en knapp.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Tackar för tipsen, båda två. Jag ska göra ett nytt försök ikväll med exakta positioner inritade på kartan.

Och apropå kometer hittade jag en kul site här: http://www.aerith.net/comet/rendezvous/current.html. Här kan man se när kometer passerar nära andra objekt, eller ibland nära varandra. En intressant utmaning för våra astrofotografer torde inträffa 23 oktober när 168P passerar 0.72 grader från komet Catalina. Det skiljer drygt 2,5 magnituder men det borde kunna bli en fin bild. Data enligt nedan:

Oct. 23 21h 0.72 168P/Hergenrother 11.2 C/2012 J1 ( Catalina ) comet 13.9

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by wilt »

Jag obsade 168P/Hergenrother ikväll från centrala Lund. Himlen var definitivt bättre än i lördags, så ikväll såg jag mer av koman och även en asymmetri hos koman, dvs en antydan till svans, i sydlig riktning. Kometen var även ikväll starkt kondenserad och skattades till 10.0 (jämförelsestjärnor ur Tychokatalogen, Sidgwickmetoden). ICQ-kodad obsrapport skickad till Timo Karhula.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Skam den som ger sig! Och envishet betalar sig. Efter mycket om och men lyckades jag igår och i förrgår logga två av kometerna på listan ovan.

Först ut var C/2012 K5. Jag hade följt Gustavs råd ovan, och kollat med CdC exakt var den skulle vara . När jag svepte över området ifråga såg jag omedelbart en mycket liten sudd som skulle kunna vara kometen (140x). Enda haken var att två ytterst ljussvaga stjärnor var inblandade. Efter en god stund lutade jag åt att det nog var en oupplöst stjärnhop jag hittade. Frågan kunde förstås avgöras en senare kväll. Och med vädrets makter blev den en sådan igår. Det visade sig då att en av stjärnorna följt med sudden, medan en blev kvar på den ursprungliga positionen. En komet med andra ord. Den var extremt liten, något avlång, koman ca 0,5' och med ett stjärnliknande centrum. Magnituden fick jag till ca 12, vilket verkar vara alldeles för svagt jämfört med andra obsar.

Andra kometen blev C/2012 J1 (Catalina). Även den var mycket liten, men i detta fall helt rund och utan tydlig koncentration mot centrum. Koman ca 0,3' och magnituden runt 12.

Jag ska rapportera dem vad det lider, men jag måste först ladda CdC med stjärnkataloger som ligger i rätt magnitudområde för mina jänförelsestjärnor. Och apropå rapporter hittade jag en alldeles strålande site där man kan rapportera in kometobsar i ett webbgränssnitt och därmed slipper skriva de långa ICQ-strängarna för hand. Finns här: http://www.observatorij.org/cobs/. Verkar vara en strålande resurs. Timo, har du kollat denna, och tror du den kan fungera?

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Jag har provat att rapportera in två obsar på COBS. Man slipper skriva ICQ-koden själv och fyller istället i ett webbformulär. Funkar bra om man följer inmatningsformatet exakt -- gör man inte det får man en fullständigt obegripligt felmeddelande. CABS skickar däremot inte vidare till ICQ, utan det får man göra själv. Men rapporterar man på siten skapas ICQ-strängen automatiskt (med alla mellanslag på rätt ställe), så man kan kopiera den och skicka det vidare. Det går också söka ut olika kometer för att få exempelvis magnitudkurvor och de senaste obsarna. Så här blev de:

2012K5 2012 10 11.80 B 12.2 AA 40.5L 5 140 0.7 7 ICQ XX KARaa
2012J1 2012 10 11.80 B 13.2 AA 40.5L 5 225 0.3 5 ICQ XX KARaa

Men jag har en fundering vad gäller magnitudkällan (AA ovan). Jag har använt UCAC4 som finns att ladda ner till CdC. Men jag hittar inte denna stjärnkatalog ICQ:s lista över auktoriserade kataloger(http://www.icq.eps.harvard.edu/ICQRec.html). Hur löser man det? Det var tvunget att stå något så jag valde på måfå AAVSOs katalog, men den har jag ju inte använt.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometobservationer

Post by Hans Bengtsson »

ICQ:s rekommendationer tycker jag inte känns särskilt väl uppdaterade. Exempelvis är V-magnituderna på de moderna AAVSO-kartorna synnerligen pålitliga, de används ju vid precisionsfotometri och ger magnituden med tusendelar. Förmodligen syftar man på gamla preliminära AAVSO-kartor som togs ur bruk för en massa år sedan.

Vid kometobservationer behöver man normalt en uppsättning magnituder som täcker hela himlen, inte bara de ställen där det råkar finnas variabelsekvenser. Och ner till magnitud ca 12, ibland 13, är Tycho-2-magnituderna (VT) utmärkta. För svagare stjärnor tycker jag att NOMAD är den bästa heltäckande katalogen - men den har nog inte kommit med i ICQ:s lista, kanske för att den är en sammanställning av de bästa värdena från andra kataloger.

Kometmagnituder kan under alla omständigheter inte skattas med samma precision som stjärnmagnituder, om det inte skulle handla om en helt stjärnlik komet. Så jag tycker kanske att ICQ-listan om lämpliga och olämpliga kataloger känns lite väl kategorisk, ifall en jämförelsestjärna skulle ha någon tiondel fel i magnitud så drunknar det felet nästan helt i de fel som kan uppstå vid själva skattningen. Bästa metoden tycker jag är att defokusera stjärnorna så att de upptar samma yta som den fokuserade kometen, men det finns även andra metoder.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Observationer”