M42, Nordamerika och Kalifornien

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

M42, Nordamerika och Kalifornien

Post by mikael »

Hoppas att ni har haft en bra jul!

Trots att magen var full av julmat sågick jag ut(med min nya tröjja :wink: ), det var sällsynt klart ute.

Min pappa fick en guidad tur runt himlen och jag hann med att fota M42, totalt 45min med exponeringar med kameran på ISO 800. Jag måste säga att jag blev väldigt nöjd över resultatet även fast det inte är helt perfekt.

bilden kan ses på http://medlem.spray.se/mmastro/studies0.html

Det är även två andra nykomlingar i mitt galleri. California nebulosan och Nordamerikanenebulosan. Kalifornia nebulosan är 65 minuter med kameran på ISO 400 och Nordamerikanenebulosan är en 60min exponering med Kodak elite chrome 200. Diapositivet är faktiskt bättre än inscanningen :roll: Det är extremt lite ljusföroreningar där jag tog 60min exponeringen på NGC7000. Den är tagen från min stuga vid vänern. Det syns inte ett spår efter bakgrundsljus på diapositivet. Jag tog även en 60min på Gamma Cygn området men jag måste ha somnat till under exponeringen för att det blev bönfomrade stjärnor ;) men om man bortser från det så syns det otroligt mycket nebulositet på det kortet. Innan jag gick in den natten(det var någon gång innan sommaren) så tog jag även en 20min exponering med ett 50mm objektiv på 2.8 över vintergatan i Svanen och det blev otroligt fint :)

God jul!
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Mikael

Mycket fina bilder! På M42 ser du ut att fått till följningen riktigt bra också. Då ser man genast att skärpan på detaljerna direkt blir mycket bättre. Kul att se att någon fortfarande håller på med fotografisk film. Det var länge sedan jag såg exempel på det.

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Hej Miakel.

Håller medSkafar om att följningen på M42 ser riktigt bra ut. Kul att se och ser fram emot fler bilder :)

Själv blev det en hel del julmat och bara visuella observationer med blotta ögat. Verkade jättefint men tyvär var det klart på fel dag :)
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Tack för de fina orden!
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Observationer”