Perseiderna 2007

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Perseiderna 2007

Post by skafar65 »

Hej

Var ute och jagade Perseider i natt. Något som till en början verkade helt hopplöst, i varje fall om man ville fånga dom på bild! Jag såg ungefär 70 stycken under dom två och en halv timme jag satt ute under en stundtals fin himmel. Molnen kom insvepande i bland men försvann lika snabbt. Först tänkte jag bara kika på det rent visuellt men efter ett tag så vaknade fotografen i mig och jag var beslutsam när jag riktade in kameran mot Karlavagnen. Åt det hållet uppfattade jag det som det visades flest "eldstreck".

Men efter ett 40 tal bilder på vardera en halv minut så började jag tappa modet. Vissa meteorer kom precis innan eller efter det jag startade exponeringen. Några var jag helt säker på hade fastnat men tyvärr, dom var utanför kamerans område. Började efterhand helt planlöst rikta runt kameran mellan molnen. Plötsligt fräste det till ordentligt och ett vitt streck visade sig precis på rätt ställe. Men jag är faktiskt inte säker på att det var en Perseid. Dels uppfattade jag att den kom från andra hållet, dels var den mycket "vitare" än dom andra.

Nu i dag dagen efter när jag gick igenom bilderna hittade jag en till. Högt uppe i hörnet på bild 2.

Allt som allt tyckte jag det hela var en rätt trevlig kväll. För en gång skull ingen måne och som sagt hyfsat väder. Jag fick även bort lite av min astro abstinens nu när jag inte har någon montering.

Gjorde även en liten film som ni kan se på denna länk: http://www.skafar.com/Downloads/Perseiderna_2007.avi

Blev ganska stor, 10 Meg. Men kunde inte komprimera den mer för då såg man ingenting!

Image

Image

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Kul att du lyckades se och fota lite.

Själv så jag 1! stjärna en gång. Men det var bara en väldigt liten temporär lucka.

Return to “Observationer”