Gårdsastro

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Gårdsastro

Post by Ekenson »

Hej!

Jag tänkte bara som kortast skriva några rader om min "gårdsastrosession" som jag hade den 20/11. Platsen var gården mellan trevåningslägenhetshusen där jag bor. Kvällen kändes ganska klar och kall med någon minusgrad i luften. Jag kunde se samtliga stjärnor i Lilla björn vilket tyder på att det var en gränsmagnitud ner mot låga 4... Ganska bra för att vara mellan husen med tända fönster och en massa klotlampor som belysning för gångvägarna. Det primära syftet var att fota månen men jag provade att som snabbast titta på några få DSO:er. Det började med en (två?!?) av mina favoriter nämligen dubbelhopen i Perseus. Sedan tänkte jag att jag skulle göra en "kamikaze" obs och testa M81 och M82. Jag hade inga större förhoppningar om detta med tanke på all belysning både naturlig och konstgjord... Efter lite stjärnhoppande så tro det eller ej men mitt i okularet såg jag M81 med 30 ggr förstorning. M82 kunde jag precis ana men var mycket svår att se. Jag blev klart possitivt överaskad över att kunna se framförallt M81. Sedan kom en granne förbi med sin hund och blev lite nyfiken. Efter att han lämnat hunden kom han ut och jag visade honom Månen, M31, Plejaderna och dubbelhopen. Jag försökte utmana honom med att se M81 men han kunde inte se den.

I det hela blev det en riktigt lyckad stund med teleskopet och det fotografiska resultatet kan ni se i en annan tråd.

Bara som kuriosa så har jag med nöd och näppe kunna se NGC 6934, mag 8,8, en klothop i Delfinens nedre regioner...

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80

Return to “Observationer”