Varulvens M42

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Varulvens M42

Post by Lasse »

Fullmånen dränkte landskapet med sitt sken. Medan varulvarna ylade i fjärran, smög sig den orädde amatörastronomen ut med teleskopet på ryggen. Föga brydde han sig om de hungriga bestarna som cirklade runt hans oskyddade obsplats. Teleskopet svängde runt, fokuserades och kameran började arbeta. Han fotograferade bild på bild. Det krävs många för stjärnorna ska framträda. Bara en till tänkte han....

Man hittade ett omkullvällt teleskop och av den stackars amatörastronomen fanns bara dom halvt uppätna skorna kvar. Kameran låg ett stycke därifrån och ur den lyckades vi rädda denna bilden...

Image
M42 med Skywatcher 80ED
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Lasse,

Kanonfin bild!
Kan du berätta lite mer om hur du tog bilden och förhållandena?
Det kan väl ändå inte vara så att du tog bilden under månskenet inatt?

Själv såg jag också många stjärnor igår kväll - men det var på Tivolis Julmarknad!

Ha det bra!

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tack Jonas. Jodå, den är tagen mitt under fullmånenatten, därav ämnesnamnet "Varulvens M42".. :)

Bilden består av 6 x 30 sek 400 ISO, 6 x 30 sek 800 ISO och 4 x 30 1600 ISO, dvs totalt 8 minuter.
Hälsningar

Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Fin bild Lasse! M42 är väl ett av de få objekt man kan fotografera under fullmåne. Tycker ändå du lyckats otroligt bra. Fin kontrast och fina detaljer. Skärpan är verkligen mitt i prick!

Mvh //Micke
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja, den är tacksam. Det var lite mindre dis då. Jag testade igårkväll med att ta en bild på M31 med Skywatchern, men det gick inte. Himlen var för ljus och nebulositeten i spiralarmarna blev bara ett svagt sudd, trots 20 minuters total exponering....
Hälsningar

Lasse

Return to “Observationer”