Observationstips på Eunomia önskas!

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Observationstips på Eunomia önskas!

Post by Kroppefjäll »

Tänkte plocka ut det lilla teleskopet i kväll eftersom det tycks bli bra och klart väder. Kikat lite på Heavens Above, och asteroiden Eunomia tycks bli ett bra objekt. Har aldrig förr sett en asteroid "live" och tänkte passa på. Jag tror med all säkerhet att jag kan pressa den lilla 5-tummaren ner till 8:e magnituden bland allt störande ljus. Nu undrar jag bara när "bäst före" passeras? Om man är på plats inte alltför långt efter solnedgången bör det ju inte vara några bekymmer, men när kan man tänkas att solens strålar inte längre lyser upp den? Antar att jag inte kommer att se mer än en liten prick av ljus? Kommer den märkbart att flytta sig under tiden man observerar? Några andra tips? Tack!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by Timaoes »

Kroppefjäll wrote:Tänkte plocka ut det lilla teleskopet i kväll eftersom det tycks bli bra och klart väder. Kikat lite på Heavens Above, och asteroiden Eunomia tycks bli ett bra objekt. Har aldrig förr sett en asteroid "live" och tänkte passa på. Jag tror med all säkerhet att jag kan pressa den lilla 5-tummaren ner till 8:e magnituden bland allt störande ljus. Nu undrar jag bara när "bäst före" passeras? Om man är på plats inte alltför långt efter solnedgången bör det ju inte vara några bekymmer, men när kan man tänkas att solens strålar inte längre lyser upp den? Antar att jag inte kommer att se mer än en liten prick av ljus? Kommer den märkbart att flytta sig under tiden man observerar? Några andra tips? Tack!
Mag 8 bör inte vara några problem. Och Perseus står ju bra till under hela kvällen och som högst i söder ca 23.30 (ju närmare söder desto bättre) . Men det bör ju ha blivit rejält mörkt först, så vänta tills minst en timme efter solnedgången. Asteroiden kommer att se ut som en stjärna bland andra så se till att du har med dig en bra karta ut. Du kommer inte att se att de rör sig så där alldeles omedelbart. Om du däremot obsar den med flera timmars mellanrum bör du kunna se att den flyttat sig lite.

Lycka till

/Johan
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by ThomasK »

Kroppefjäll wrote:Nu undrar jag bara när "bäst före" passeras? Om man är på plats inte alltför långt efter solnedgången bör det ju inte vara några bekymmer, men när kan man tänkas att solens strålar inte längre lyser upp den? Antar att jag inte kommer att se mer än en liten prick av ljus? Kommer den märkbart att flytta sig under tiden man observerar? Några andra tips? Tack!
Eunomia har ju sin bana bortanför Mars så den är upplyst hela tiden. Som Johan skrev så går den att se från att det mörknat, Perseus står ju ganska högt på himmeln just nu så den är synlig hela natten. Såg att den nu befinner sig ca en fullmånes bredd norr om stjärnan Xi Persei. Det finns några andra mag 8 stjärnor i grannskapet, så en aktuell karta behövs för att identifiera den.
Thomas Karlsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by Kroppefjäll »

Tack för detta! Har precis fått ner middagen och teleskopet står i garaget nerkylt och klart :-) Ska söka lite på internet efter lämpliga kartor. Har ju TriAtlas A och B till hjälp också om det skulle knipa. Hustrun har precis tänt i spisen så jag hoppas att inte röken stör, vilket den gjorde härom kvällen när jag desperat sökte efter variabeln TZ Uma! Vedeldarnas dilemma!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by bjorne »

Önska dig en iPad i julklapp så har du det du behöver.
8)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by Hans Bengtsson »

Vi hoppas snart kunna hälsa dig välkommen till variabelvärlden!

TZ UMa finns det inte en enda observation av i vår variabeldatabas SVO! Men den är absolut en trevlig halvregelbunden variabel, som nog har större magnitudvariationer än vad generalkatalogen GCVS anger. Jag förmodar att du redan har en karta, annars finns en sådan här:

http://www.aavso.org/tmp3/d31997.png

Men länken är bara temporär och försvinner efter ett tag.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by ThomasK »

Jag spanade in Eunomia som hastigast när jag observarade några variabler i Perseus för en stund sedan. Den låg väldigt nära en ungefär lika stark dubbelstjärna, något ovanför Xi Per.
Thomas Karlsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by Kroppefjäll »

Hans Bengtsson wrote:Vi hoppas snart kunna hälsa dig välkommen till variabelvärlden!

TZ UMa finns det inte en enda observation av i vår variabeldatabas SVO! Men den är absolut en trevlig halvregelbunden variabel, som nog har större magnitudvariationer än vad generalkatalogen GCVS anger. Jag förmodar att du redan har en karta, annars finns en sådan här:

http://www.aavso.org/tmp3/d31997.png

Men länken är bara temporär och försvinner efter ett tag.

mvh
Hans Bengtsson
Hej Hans. Jorå, några variabler har jag hunnit med, dock inte 10.000 som du börjar närma dig :-) Gick ut i går (eller om det var i förrgår) för att följa upp "mina" variabler, men det blev snabbt disigt och då återstod egentligen bara UMa där det fortfarande var klart, och sedan kom ju dock skorstensångan/röken och det bidde pannkaka av allt. Men men, det är bara att ge sig på't igen. Närmar mig ju i övrigt 60 var. obsar, eller om det kanske passerat detta... men ikväll är det Eunomia! Tack TKN för denna vägledning, bör vara vad som behövs. Jag har kikat en stund men inte sett något som direkt avviker från kartorna. Kan hända att där är för ljust ändå, ser inte ljussvagare objekt än just 8! Går ut en sväng till för att se om det fotografiska minnet fortfarande finns! :-)
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by Hans Bengtsson »

Aha, ursäkta mig. Det var signaturen Kroppefjäll som jag inte kopplade. Men då vet jag ju att du redan är halvt om halvt fast i variabelträsket!

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by Kroppefjäll »

Hans Bengtsson wrote:Aha, ursäkta mig. Det var signaturen Kroppefjäll som jag inte kopplade. Men då vet jag ju att du redan är halvt om halvt fast i variabelträsket!

mvh
Hans Bengtsson

Man byter ju inloggning stup i kvarten så det är ju inte helt lätt att hänga med i svängarna :-) Eunomia gick jag dock bet på, hade ett litet helsike med norr, syd, ost och väst med den spegelvända bilden. Ihärdigt spanande med vanlig kikare sätter sina spår! Väldigt ovant! Jag har dock under 3 timmar kontinuerligt scannat av området på varenda liten prick av magnitud 8 och där omkring - så med detta som grund så är jag tämligen säker på att jag ändå sett Eunomia... frågan är bara... vilken av dem var det? :-)

Den 6-åriga dottern kom i alla fall ut en stund och fick se månen, vilket blev kvällens höjdpunkt både för henne och mig. Förhoppningsvis är det lilla astronomifröet nu planterat!

Tack ändå till samtliga ovan för tips och råd!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by Kroppefjäll »

Jaaaaa! Där satt den!!!!, hur lätt som helst med vanlig 7 x 50 kikare, dock fick man anstränga sig ganska rejält och till och med använda "adverted vision" (vad det nu kan kallas på svenska). Dock upplevde jag den lite svagare än 8. Kanske 8.1-8.2? otroligt kul att kunna bocka av "15 Eunomia" i protokollet! Kan man nu bara få snits på teleskopet och få rutin på den spegelvända bilden så ska väl både asteroidlistor och variabellistor fyllas på snabbt och bra!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by LasseH »

Hej,
Inspirerade av tråden riktade vi 41 cm teleskopet mot Eunomia den 2/12 och tog en serie med 15 stycken 15 sekundersbilder i grönt filter med cirka 2 minuters mellanrum. Vi mätte ljusstyrkan i Maxim och fick resultatet som syns i diagrammet. Vid kontroll visade det sig att Eunomias rotationsperiod är drygt 6 timmar och att vi under 45 minuter fått med en åttondels rotationskurva. Med lite bättre planering med längre serier ska det inte vara något problem för amatörer att dokumentera asteroiders rotationskurvor.
En intressant länk i sammanhanget: http://www.minorplanet.info/call.html
Hälsningar,
Lars och Mats.
Attachments
Group2-G_stackodd_collage.jpg
Group2-G_stackodd_collage.jpg (454.63 KiB) Viewed 4854 times
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by Kroppefjäll »

Mycket intressant. Tyckte att den var lite mer ljussvag än 8.0 när jag tittade på den i fältkikare den 4/12 20.05UT, uppskattade ju ca 8.1-8.2 vilket kanske skulle kunna stämma (?) Som jag tolkar det i din text och i grafen varierar den i magnitud allteftersom den roterar, eran kurva tycks ju ha en tendens att vika av uppåt igen framåt slutet av x-axeln. Vad har ni för kamera till ett sådant här projekt förresten?

Tänkte för övrigt försöka mig på en visuell obs av C/2009 P1 Garradd i morgon bitti, får dock se om månen trilskas!

Tack för övrigt för länken.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by LasseH »

Vi använder för tillfället en SBIG ST-8300M som vi kör binnat 2x2.
Ta inte för allvarligt på tiondelarna i de absoluta värdena. Det är en följd av att jag ansatt 8,42 på vår ref. stjärna vilket kan vara ett misstag. Borde kanske valt 8,51 vilket är Johnson V mag från Tychokatalogen enligt Guide8 eller 8,54 vilket jag tror är vad UCAC3 uppger som V mag. Jag vet inte riktigt vilken katalog som har de mest tillförlitliga magnitudangivelserna. Programmet Astrometrica ger helt olika värden beroende på vilken katalog man anväder. Att göra noggrann absolut fotometri med alla korrigeringar känns som något ganska komplicerat till skillnad från att plotta en relativ variation.
/Lasse.
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationstips på Eunomia önskas!

Post by Kroppefjäll »

Förstår! Håller ju på att försöka mig på variabler på lite seriösare skala, men har svårt att helt få till det med precision ner på tiondelen (0,2 i noggrannhet får mig överlycklig i normala fall), därför tyckte man att det var lite kul att man kanske prickat helt rätt för en gångs skull :-) Alla tabeller för Eunomia sade ju 8,0 i magnitud, men som sagt, jag tyckte den var lite svagare. Jaja, det får bli till att ge sig på't igen med nya friska tag. Garradd var för övrigt helt osynlig för mig i morses. Inte bara hade man månskenet att brottas med, det började ju dagas också. Svagaste objektet jag lyckades lokalisera med fältkikaren var HIP 84070, magnitud 6.9.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel