Observationsrapport från Lördagen 10/2.

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Observationsrapport från Lördagen 10/2.

Post by Jonas »

Hejsan,

Jag var vid observatoriet från ca. 20.00 till 23.30 och hade väl en "sisådär" kväll.

Av någon lustig anledning ville inte min montering godta de första två inställningarna utan visade först "poor alignment" sedan "alignment failed". När jag sedan började om helt från början och gjorde en liten, betydelselös(?) justering av polstjärnans höjd, gick det bättre och fick meddelandet "alignment sucessful".
Konstigt var det men i vilket fall visade det sig senare att jag hade fått en mycket fin inställning där jag utan vidare kunde köra 2 minuter utan någon som helst justering och hade jag haft kortare brännvidd, hade jag utan vidare kunnat köra 4 minuter utan justering.

När jag så, efter ca 1,5 timmar var klar med alla inställningar, rullade naturligtvis molnen in från syd-syd-ost och medan jag väntade testade jag att ta några bilder av M51 där jag (med en barlowlins hjälp) lyckades pressa ur teleskopet 1920 mm brännvid som med kamerans förstoringsfaktor på 1,6 blev ca. 3000 mm! Det räckte för att snyggt passa in M51 så att galaxen fyllde hela kamerabilden.

Tyvärr var det nog att pressa teleskopet på lite för mycket - i varje fall denna kväll. Det var en hel del ljusföroreningar i nordöst som både sänkte kontrasten och begränsade exponeringstiden. Detta gjorde att bilderna visade M51 ganska otydligt. Dessutom fick jag inte till fokus riktigt bra. Nåja, det blev några bilder i varje fall.

Efter dessa tester hade jag tänkt att ta några bilder av M33 men tyvärr kom molnen rulande in igen och efter att ha väntat någon halvtimme gav jag upp, packade ihop grejerna och åkte hem.

Konklusionen av min kväll var att det inte var en perfekt himmel. Visst var det klart men seeingen var inte helt bra även om fukten i stort sett höll sig borta.

Jag fick testat att fotografera genom min barlow och det verkar fungera relativt bra. En del vinjettering men inget allvarligt. Detta kan kanske avhjälpas genom att jag på något sätt kan flytta barlowlinsen närmare komakorrektorn. Det var också lite svårt att nå fokus.
(Senare tester vid bra transparens och mörk himmel får utvisa om jag når bättre resultat).

Som alltid är det ändå skönt att få några timmars frisk luft under stjärnorna.
Synd bara att ingen hade möjlighet att göra mig sällskap!

Bästa Hälsningar

Jonas
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Post by skygazer »

Hade jag bott kvar i Kristianstad hade jag varit där och haft fika med mig och snackat en massa som två vanliga astronärdar :D
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Hej Jonas,
Har du hunnit testa ännu hur ditt stativ beter sig när det gäller att "go to" månen eller planeterna. Mitt HEQ-5 Pro, lillebrorsan till ditt, missar konsekvent dessa objekt och anger dessutom fel koordinat. Jag undrar om jag gör något fel när jag matar in uppgifterna eller om handkontrollen är felprogramerad från tillverkaren. DSO hittar den alltid så min uppställning verkar ju korrekt.

/*Peter R
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

har du dubbelkollat att du har rätt tid/tidszon inlagd i kontrollern?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Peter,

Tyvärr har jag ännu inte testat eftersom jag nu i början mest ägnat de få klara kvällarna åt deepsky-fotografering :oops:

Jag ska ta mig samman och testa hur det fungerar - förhoppningsvis vid nästa klara kväll!

Bästa Hälsningar

Jonas
Peter R wrote:Hej Jonas,
Har du hunnit testa ännu hur ditt stativ beter sig när det gäller att "go to" månen eller planeterna. Mitt HEQ-5 Pro, lillebrorsan till ditt, missar konsekvent dessa objekt och anger dessutom fel koordinat. Jag undrar om jag gör något fel när jag matar in uppgifterna eller om handkontrollen är felprogramerad från tillverkaren. DSO hittar den alltid så min uppställning verkar ju korrekt.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Hej Terje,
Ja, jag tror att jag har rätt tid/tidzon, och den hittar stjärnor och DSO utan större problem och följet funkar bra, så felet borde väl inte ligga där.
Månen och planeterna kan ibland t.o.m. hamna utanför 7x50 sökaren.
Jag tror jag kollade någon gång koordinaten i handkontrollen mot mitt astroprogram och den förstnämnda stämde inte alls avseende planeterna och månen. Därför vill jag gärna få lite feed-back från andra användare av HEQ-5 och HEQ-6 Pro Skyscan.
När jag precis hade köpt stativet så funkade ingenting, inte ens vilka stjärnor som befann sig över horizonten vid en viss tidpunkt, men sedan upptäckte jag att man skulle mata in datum i formatet "månad-dag-år" och inte "dag-månad-år", då förändrades alla parametrar dagligen vilket kändes Woodoo.

/*Peter R

Return to “Observationer”