Observationsrapport från Måndagen 5/2 2007

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Observationsrapport från Måndagen 5/2 2007

Post by Jonas »

Hejsan,

En liten rapport från gårdagen.
Jag hade en ganska bra kväll men tyvärr gjorde en relativt stark vind att långa exponeringstider inte var att tala om så jag körde inte längre exponeringar än upp till 2 minuter - oguidat!
Jag tog några bilder på följande objekt: M42, M45, M81/82, M31, M33, M51 och Dubbelhopen. En del av bilderna blev ganska lyckade medan andra blev mindre bra pga vinden. Tyvärr tog jag inte så pass många godkända bilder av respektive objekt att det blir något bra resultat av stackning men det är roligt att se att grejerna fungerar i varje fall.

En sak jag blir mer och mer nöjd med är monteringen. Jag måste säga att jag är imponerad av att kunna ta upp till 2 minuter långa oguidade exponeringar vid en ungefärlig fokallängd på 1500 mm*, i måttlig vind och fortfarande ha relativt runda stjärnor. Det talar för kvalitet hos monteringen!

Framåt 22-tiden packade jag ihop utrustningen eftersom månens ljus då började bli störande (och jag desutom skulle upp tidigt) men sammantaget var det en fin kväll - med undantag för den friska vinden.
Synd att inte någon annan kom upp men mitt meddelande gick ut sent och de flesta hade kanske redan andra planer för kvällen.

Prognosen för de närmaste dagarna ser inte så bra ut enligt http://meteo.icm.edu.pl/index2eng.php men man kan ju alltid hoppas...

Ha det bra!

Jonas

Return to “Observationer”