En fin kometmorgon

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

En fin kometmorgon

Post by timokarhula »

Imorse observerade jag tre kometer med min 12 cm refraktor. Ingen av dem var helt nya för mig men det var första gången som jag såg dem denna säsong.

Klockan 3:09 hittade jag C/2019 L3 (ATLAS) i Lynx. Jag fick göra en lång stjärnhoppning från Beta Aurigae (Menkalinan). Skattade kometen till magnitud 11.3, komadiameter 1'.0 och DC=5 (medelkoncentrerad). Jag hade sett C/2019L3 första gången den 4 mars.

Klockan 3:24 hittade jag 4P/Faye i Taurus. Skattade kometen till magnitud 10.9, komadiameter 1'.3 och DC=3 (diffus). Jag hade sett 4P/Faye första gången redan för 30 år sedan, i september 1991, med min Celestron-8.

Klockan 3:41 hittade jag 67P/Churyumov-Gerasimenko i Aries. Skattade kometen till magnitud 12.4, komadiameter 0'.8 och DC=2/ (diffus). Kometen är ju känd för den besöktes av sonden Rosetta som landsatte roboten Philae 2004. Detta var den femte apparitionen sedan oktober 1982 som jag såg komet C-G och är faktiskt den komet som jag sett under flest varv runt solen. Kometen låg mellan två stjärnor av mag 8.5 och var svår att se med bara 12 cm apertur.

Den vackra 17% upplysta månskäran med jordsken lyste fint i öster. Tänkte inte på det just då men månen skulle ockultera Kappa Geminorum senare i gryningen. Det var annars en fin, transparent och ljum (+11°) septembermorgon.

/Timo K
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: En fin kometmorgon

Post by hellbom »

Intressant och tack för info :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: En fin kometmorgon

Post by Hans Bengtsson »

Bra att du håller den visuella observationskonstens flagga högt!

Alltid roligt att läsa dina rapporter.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: En fin kometmorgon

Post by timokarhula »

Tack för de fina orden. Mina kometobservationer är ingenting jämfört med Alan Hales. Han utannonserade nyligen att han smått lägger av efter 705 observerade kometer! Jag gratulerade honom i denna tråd. Han som skrev i trådens sista inlägg, Charles Morris, träffade jag ute i Outback, South Australia, den 3 december 2002. Det var så många internationella kometobservatörer på samma plats så vi skulle lika gärna kunna ha haft en kometkonferens där, in the Middle of Nowhere! :D

https://groups.io/g/comets-ml/topic/85359910" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: En fin kometmorgon

Post by Hans Bengtsson »

En intressant sak med Alan Hale är att han under många år varit verksam som professionell astronom och amatörastronom, samtidigt. Och det är i rollen som amatörastronom han nått störst berömmelse! Detta genom de otroligt många observationerna av kometer och förstås upptäckten av Hale-Bopp (när han kollade på M70).

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Observationer”