En (halv)positiv asteroidockultation!

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

En (halv)positiv asteroidockultation!

Post by timokarhula »

Igår (31 augusti) observerade jag visuellt en asteroidockultation. Den 14.3 magnitud (276 Adelheid) skulle passera framför en stjärna av mag 12.2 i Serpens. Magnituden är tydligen från Hubble Guide Star Catalogue och felaktig. APASS anger magnituden som 13.3 vilket stämde tyckte jag. Med min 12-tums drivna Dobson och 188x förstoring syntes den aktuella stjärnan bara indirekt pga disig himmel. Jag skulle enligt OccultWatcher befinna mig 49 km ifrån centrallinjen och skulle ha 88.5% chans att befinna mig inom skuggzonen. Förmörkelsen skulle vara i max 14 sekunder.

Jag använde mobilens Samsung Voice Recorder som diktafon. Synkroniserade rösttidtagningen med Fröken Ur 10 minuter tidigare. Efter några minuter märkte jag till min förfäran att jag hade råkat stoppa inspelningen! Rusade in och synkroniserade igen med Fröken Ur. Nu hade jag bara sju minuter kvar till ockultationen och jag skulle inte bli helt mörkeradapterad. Dessutom har banarbetarna vid järnvägen jobbat nattetid hela veckan och de hade bländande strålkastare som ibland riktades mot mig.

Jag hade inga större förhoppningar om att kunna bevittna ockultationen. Jag hade stora svårigheter att hålla stjärnan under uppsikt. Den ljussvagaste fältstjärnan som jag noterade var av mag 14.1. Klockan 23:28:15 (svensk sommartid) dikterar jag att jag ser ännu målstjärnan indirekt med nöd och näppe.

Klockan 23:28:49.4 säger jag att stjärnan inte syns längre!
Klockan 23:29:01.4 säger jag att stjärnan syns igen!

Om tidtagningen stämmer så bevittnade jag en 12.0 sekunder lång ockultation. Detta var min tredje positiva asteroidockultation av de 21 mer eller mindre allvarliga tidigare försöken sedan 1983. Den 13.3 mag stjärnan är den ljussvagaste stjärnan som jag hållt under uppsikt under en ockultation.

Enligt OccultWatcher skulle förmörkelsen ske klockan 23:28:48. Är den beräknade tiden början av ockultationen för min ort eller mittpunkten av förmörkelsen?

Är det värt att rapportera in detta trots svårigheten att se stjärnan under dessa undermåliga förhållanden?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: En (halv)positiv asteroidockultation!

Post by Hans Bengtsson »

Grattis till att du såg ockultationen! Jag förmodar att den info du har är i princip samma som denna:

https://asteroidoccultation.com/2021_08 ... ummary.txt" onclick="window.open(this.href);return false;

Data för asteroiockultationer känns ju numera byggda på exakt och bra bakgrundsmaterial ... med ett undantag: stjärnans magnitud. Den är ju faktiskt rätt avgörande för hur ockultationen ser ut.

De gånger jag har jämfört magnituddata för stjärnan med korrekta data har jag blivit förvånad. Man kan undra varifrån man egentligen hämtat de ofta helt felaktiga magnitudangivelserna. Exempelvis hittar man följande pålitliga V-magnituder för den stjärna som ockulterades igår:

13.327 APASS (brukar vara bäst!)
13.310 NOMAD, UCAC4, URAT1
13.065 XPM
13.07 GSC 2.3

Hur detta i ockultationssammanhang kan bli 12.2 är lite svårt att förstå. Även GSC, som är en astrometrisk och inte i egentlig mening fotometrisk katalog, prickar ju tämligen rätt.

Mvh
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: En (halv)positiv asteroidockultation!

Post by magnahrl »

Tack Timo för en intressant och spännande obsrapport som ju till sist avlöpte tämligen väl. Din förmåga att hantera stress under stjärnhimlen är imponerande :good:

Magnus A.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: En (halv)positiv asteroidockultation!

Post by timokarhula »

Jag var tydligen den ende personen i Europa som såg ockultationen. Två observatörer i Nederländerna rapporterade missar och de var väster om centrallinjen medan jag låg närmare den östra skuggkanten. Skuggzonen gick alltså mer österut än beräknat.
Adelheid.png
/Timo K
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: En (halv)positiv asteroidockultation!

Post by magnahrl »

:good:

Return to “Observationer”