Merkurius kring midnatt?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Merkurius kring midnatt?

Post by timokarhula »

Det är välkänt att Venus kan ibland ses efter midnatt trots att den är aftonstjärna. Det händer t.ex. var åttonde år i april-maj när Venus blir mycket nordlig, deklination > +27°. Detta hände senast förra året.

Hur är det med Merkurius? Den kan inte nå +27° deklination och är mycket ljussvagare. Jag har följt Merkurius under denna apparition sedan den 27 april, den har varit nordlig, > +25°, och haft en hygglig elongation, 22°. Från 60° latitud har den gått ned strax efter midnatt (sommartid).

Jag förbättrade mitt rekord igår genom att följa Merkurius till klockan 23:48. Föutsättningarna har försämrats något de senaste nätterna. Merkurius elongation minskar (21°.5), den blir något sydligare och ljussvagare (magnitud +0.9) för var natt. Men å andra sidan råkade jag ha en bättre observationsplats, från mitt övre vardagsrum på andra våningen! Därifrån kunde jag se Merkurius mellan två trädtoppar vid azimut 326°. Planeten var enkel att hitta då den låg 3°.7 rakt under den magnitud 1.7 Alnath (Beta Tauri). Nära horisonten syntes Merkurius förstås bara med kikare. Till sist kunde jag se Merkurius försvinna bakom de avlägsna trädtopparna på 0°.6 höjd i NNW.

Har ni någon gång sett Merkurius vid eller till och med efter midnatt (som aftonstjärna)? Det underlättar förstås om man har en havshorisont mot NW.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Merkurius kring midnatt?

Post by Hans Bengtsson »

Detta får mig att tänka på din namne (?) Timocharis, som gjorde den första dokumenterade observationen av Merkurius, ca 265 f Kr.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Merkurius kring midnatt?

Post by timokarhula »

Kul, det var nytt för mig. :)

/Timo(charis) K
sweron
Posts: 66
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: Merkurius kring midnatt?

Post by sweron »

Ja, det har varit bra tillfälle för Merkurius nu. Jag lyckades även ta denna bilden häromdagen. Inga detaljer (såklart) men iallafall framkom skäran tydligt.
12A684F4-899F-4E97-B13F-EA395379213D.jpeg
12A684F4-899F-4E97-B13F-EA395379213D.jpeg (57.7 KiB) Viewed 2941 times
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Merkurius kring midnatt?

Post by staffastro »

Midnatt är numera ett dubbelbottnat uttryck. Klockslaget 00.00 är ju en sommartidskonvention, och den astronomiskt intressanta frågan är väl om man kan se Merkurius med solen i norr, vilket från Sverige säkert är omöjligt. Det kräver ju en rimligt stor ekliptikalutning, dvs vår/höst, och för att inte solen ska vara mer än typ 9 grader under horisonten vid midnatt krävs då att man befinner sig nära nordpolen. (Eller sydpolen, kanske någon som kollat?).
Staffan S-m
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Merkurius kring midnatt?

Post by timokarhula »

Jag kollade med Cartes du Ciel Merkurius läge sett från nordpolen kring den 1 mars olika år då solen är ca 7° under horisonten. T.ex den 1 mars 2019 klockan 0 UT (midnatt) är Merkurius en grad över horisonten, elongation 18° och skulle säkert synas åtminstone med kikare.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Merkurius kring midnatt?

Post by timokarhula »

Observerade ikväll den skygga och allt mer ljussvaga Merkurius intill den ljusstarka Venus. Jag kunde efter en viss koncentration få syn på den +2.2 magnitud Merkurius till vänster om den -3.9 magnitud Venus med 25x100 kikare. Deras ljusstyrkeskillnad var (+2.2 - - 3.9) = (-) 6.1 magnituder. I vanlig ljusintensitet räknat är det ca 300 gånger, alltså Merkurius var 300 gånger ljussvagare än Venus och det stämde tyckte jag. Inte så konstigt att Per Ahlin påstår i sin astronomikalender för 2021 att Merkurius inte kan ses vid denna konjunktion på grund av dess ringa ljusstyrka men jag bevisade motsatsen! Deras vinkelseparation var bara 30 bågminuter, en måndiameter.

Förresten så är detta den längsta tiden som jag kunnat följa Merkurius under en apparition. Jag har kunnat se Merkurius på kvällstid ända sedan den 27 april, för 32 dygn sedan!

/Timo K

Return to “Observationer”