Observationer från bushen i Western Australia

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Observationer från bushen i Western Australia

Post by timokarhula »

Tack Hans. Jag ska skicka en visuell magnitudskattning av V3890 nästa (klara) natt. Tyvärr ser morgondagen ut att bli lite regnig och blåsig.

Alfredo Pereira är en gammal kometobservatörsvän men jag har inte sett några kometobsar gjorda av honom på många år.

Jag kan redan nu orda om senaste nattens obsar ute i bushen. Jag skulle ha observerat galaxer i Kentaurus-hopen Abell 3526 men det var molnigt åt det hållet när jag anlände til Wicherina. När molnflaket försvann lite senare hade galaxerna sjunkit för nära horisonten.

Kollade hur Neptunus närmar sig stjärnan Fi Aquarius. Den 6-7 september kommer Neptunus att befinna sig bara ett dussin bågsekunder från stjärnan men det kommer jag att missa då jag reser hem till Sverige det datumet.

I början av kvällen satt jag på en stol och tittade rakt upp mot Vintergatans centrum. Jupiter och Saturnus låg på var sin sida av Galaxen, dock innanför vintergatans ljussvagare yttre halo. Vintergatan är ju upp till 35º bred sedd härifrån.

Letade upp tre galaxer (NGC7300, NGC7298 och NGC7302) i södra Vattumannen som jag vet att två av dem omnämns i Burnham´s Celestial Handbook. Jag försöker att observera alla galaxerna som omnämns i de tre volymerna.

Endast 20 bågminuter E om den 1.9 mag Atria (Alfa Triangulum Australe) såg jag den anonyma galaxen ESO 69-14. Den 13.8 mag galaxen syntes enkelt och påminde faktiskt om några av de planetariska nebulosorna som jag observerat de sista nätterna.

Den öppna stjärnhopen Ruprecht 114 i Norma liknade en blekare variant av M11 i Skölden.

Till sist Pluto. Visst hade dvärgplaneten rört sig en bågminut västerut sedan igår! Alltid kul att få en bekräftelse på Plutos identitet även om jag var 100% säker redan igår.

Prognosen för inatt var klart, milt (+19º) men 100% luftfuktighet. När jag anlände till min observationsplats luktade det hav (saltvatten i luften?) vilket är ett tecken på att det blir en fuktig natt. Pluto-observationen vid midnatt blev min sista då sökaren hade fått för mycket dagg och mina kartor var dyblöta så det fick räcka för inatt.

Döm om min förvåning när jag trots de fuktiga förhållandena mäter SQM-L serien 22.00, 21.90 och 21.88. Stjärnhimlen såg trots allt perfekt ut med blotta ögat med en mäktig Vintergata och med en en svart Emu som bildar det sydliga, mörka stoftbandet i vår galax.

P.S. Jag har redan hunnit observera fler än 100 nya DS-objekt och obsat mer än 40 timmar Down Under. Det har börjat bra. Smiley. D.S.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Observationer från bushen i Western Australia

Post by Torbjörn »

Abell 3526 är en gammal bekant. Jag har obsat NGC 4696 från Teneriffa och La Palma, och NGC 4709 från La Palma med 8”. Hoppas att du får tillfälle igen att ta en titt på dem...och fler galaxer i den hopen.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Observationer från bushen i Western Australia

Post by timokarhula »

Jag hade just planen att observera NGC4696 för den är förmodligen den mest avlägsna galaxen som man kan se med prismakikare, avstånd ca 140 miljoner ljusår. Jag hade obsat Abell 3526 med Murdoch universitets 17.5-tums teleskop i januari 1995. Med mina Canon Image Stabilizer 18x50-kikare såg jag nu ingenting i den riktningen för det var moln i vägen. Å andra sidan kunde jag upplösa Omega Centauris yttre delar med kikaren. Samt se den mycket avlånga "valnebulosan" NGC4945 i Kentauren.

Inatt lovar de blåst och regn så jag kanske skippar bushen inatt. Jag har ändå åkt 70 mil i bushen denna veckan för att glo på ljuspunkter.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Observationer från bushen i Western Australia

Post by timokarhula »

Detta dygn blev ännu halvregnig natt. Inget att satsa på med andra ord. Å andra sidan skall jag satsa på morgonobjekt nästa vecka (objekt synliga melllan kl 00-05) .

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Observationer från bushen i Western Australia

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote:Mycket ljusstark rekurrent nova i Sagittarius:

https://www.aavso.org/v3890-sagittarii- ... n-67-mag-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske lämpligt objekt för dig Timo?

Mvh
Hans Bengtsson
Observerade nyss den rekurrenta novan V3890 Sgr med 18x50 Canon IS kikare från min gård i Geraldton. Den var svagare än vad jag förväntat mig. Rapporterade värdet magnitud 9.9 till SVO (Sept 3 kl 13:44 UT). Novan ligger i ett intressant område med tre klotformiga stjärnhopar i närheten, M22, M28 och NGC6642. Den sistnämnda ligger endast 36´ NE om V3890 Sgr. I förra veckan såg jag min första extragalaktiska nova (i LMC) och nu vad jag kan erinra mig min första rekurrenta nova.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observationer från bushen i Western Australia

Post by Hans Bengtsson »

Häftigt!

Din obs stämmer mycket bra överens med andra visuella skattningar och V-mätningar.

Ett litet kuriosum är att utbrottet skedde på ett ungefär när det "borde" ske. De två tidigare kända utbrotten inträffade nämligen 1962 och 1990.

Mvh
Hans Bengtsson