Liten rapport från Quedlinburg

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Liten rapport från Quedlinburg

Post by Torbjörn »

Ibland kan man passa på att ta med sig ett teleskop även om huvudsyftet med resan inte alls är astronomi, och det gjorde jag när jag åkte till Quedlinburg i Tyskland. Eftersom staden ligger på ungefär latitud 52 grader så kunde det ju alltid vara trevlig att ta en titt på några sydliga stjärnbilder och kanske även leta efter några sydliga Messierobjekt. Med på resan åkte min 102 mm Maksutov Cassegrain, ett Vixen Porta stativ och lite annat smått och gott.

Igår kväll åkte jag ut en bit utanför staden till ett ställe nära Gersdorfer Burg där man har fri siktfält över åkrarna.
DSC01732.JPG
Jag ställde teleskopet så jag kunde sitta på kanten av bagaget, lite ovanligt men funkade bra. Alla tider UT.

20.15 Jag obsade Jupiter som såg riktigt fin ut med sina bälten. Seeingen var inte den bästa så jag höll mig till 86 X med en 15 mm Plössl.
20.20 Antares var synlig.
22.20 Jag tog en titt på Saturnus. Den stod lite väl lågt på himlen. Jag skulle återkomma till den ett par timmar senare och då obsa den med 130 X med ett 10 mm Modifierat Akromatokular. Cassinidelningen och band på planeten skulle då vara ganska tydliga.
20.40 Stjärnorna Nunki, Ascella, Kaus Borealis, Kaus Media och Kaus Australis i Sagittarius var synliga med 7x50 kikare.
20.45 Stjärnan Epsilon i Skorpionen var synlig med 7x50 kikare.
21.20 M4 var synlig med teleskopet. Svag men tydlig. Jag använde ett 25 mm Modifierat Akromatokular.
21.20 Hela "tekannan" (Sagittarius) var synlig med blotta ögat.
21.45 M54 gick att observera! Den var relativt ljussvag men har ett ljusstarkt centrum. 86 X med en 15 mm Plössl.
22.10 M55 syntes! Den var stor och ganska ljussvag. Inget ljusstarkt centrum, ganska jämn ljusstyrka. 25 mm Modifierat Akromatokular. 52X.
22.40 Jag uppmätte SQM-L till 20,91 innan jag packade ihop och åkte in till Quedlinburg.

Förhållandena var OK men inte superbra. Det var lite dis och en del ljusföroreningar från städer i närheten, men det var riktigt kul att ha sett M54 och M55. Jag har sett dem från Kanarieöarna men aldrig från Sverige, och nu fick jag se dem från Tyskland. Jag försökte även hitta M6, M7, M69 och M70 men det lyckades inte. För sent på säsongen för M6 och M7 antar jag och M69 och M70 syntes inte till trots att jag hittade deras positioner. Det är ju ganska långt ner på himlen, förhållandena var inte toppen och jag hade ett 4" teleskop...

En trevlig kväll ute på landet. Det rörde sig djur ute i grödorna (jag hoppades att det inte var vildsvin!) och en uggla kretsade vid ett tillfälle ljudlöst runt mig varv efter varv för att kolla vad det var för en fridstörare som hade kommit.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Liten rapport från Quedlinburg

Post by Torbjörn »

Jag passade på att besöka Amatörastonomernas observatorium i Quedlinburg idag och det var mycket trevligt och intressant. Stefan Kunz från föreningen tog emot uppe vid observatoriet och visade mig runt. Observatoriet är inrymt i ett tidigare vattenverk/vattentorn som föreningen har tagit över.

https://www.sternwarte-quedlinburg.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi var nere i den jättestora före detta vattencisternen och promenerade omkring (bara det var värt ett besök) och sedan gick vi upp i den vridbara domen och tittade på den och dess konstruktion. Härlig utsikt där uppifrån.
DSC01734.JPG
Stefan visade och berättade om föreningens historia och vad de har för planer för framtiden. Ett mycket kul besök!
DSC01737.JPG
/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Liten rapport från Quedlinburg

Post by timokarhula »

Tack för rapporten, Tobbe. Fina bilder från en medeltidsstad. Säkert var det ännu varmare där än här (ca +30). Angående klothoparna M54 och M55 i Skytten så lyckades jag få syn på dem med min 12-tummare nere vid Eketorp, Öland, förra augusti. Det var bara två disiga fläckar, utan stjärnor, på 3 graders höjd.

/Timo

Return to “Observationer”