Sommarens premiärobservationer

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Sommarens premiärobservationer

Post by timokarhula »

Inatt (5-6 juli) gjorde jag mina första obsar för sommaren och min 42:a observationssäsong. Jag gillar att kolla var gränsen går när man kan börja (eller sluta) se olika objekt i sommarljuset. Vid midnatt hittade jag ännu Antares med 10x50-kikare på 2º höjd innan den gick ned över Virsbosjön. Jupiter hjälpte till att lokalisera Antares och med kikaren på fri hand såg jag månarna Ganymedes och det sammanlagda ljuset från Europa och Callisto.

Kunde se sex stjärnor med blotta ögat i Lyran och Epsilon Lyrae tycktes vara avlång.

Noterade oansenliga nattlysande moln över den NNE horisonten. Dessa växte till antal och storlek efter astronomisk midnatt. Nattlysande moln tycks synas nästan varje klar julinatt nuförtiden.

Hittade M13 i Herkules med 25x100-kikare. Klothopen syntes blekt mot sommarhimlen. Försökte se Andromedagalaxen men trots att jag kunde se fältstjärnor ned till magnitud 8.6 kunde jag inte se M31 med säkerhet. Lite egendomligt. Solhöjden var -7º.

Klockan 1:30 såg jag att Plejaderna hade gått upp ovanför trädtopparna i öster. Med 10x50-kikare på fri hand såg jag sex plejadstjärnor. Det är det tidigaste på sommaren som jag sett M45 från Sverige (latitud 60º) men nu när jag noterade azimuten för uppgången borde det vara möjligt att se Plejaderna ännu tidigare kommande somrar.

Det var kyligt ute vid denna astropremiär. +7º men myggfritt i alla fall.

/Timo K
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sommarens premiärobservationer

Post by DHEB »

Kul rapport, Timo. Håller med att det är alltid roligt och intressant att se hur nära i tiden från solståndet (från båda hål) kan man observera.

Jag tror inte det är förvånansvärt att du inte kunde se Andromeda Galaxen i den ljusa himmelen vi har dessa dagar över oss (vid 59 - 60 breddgrader). Kunde du kanske ana kärnan? Men den blir iaf nästan som en annan stjärna.

Return to “Observationer”