Den mest avlägsna visuellt synliga spiralgalaxen?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Den mest avlägsna visuellt synliga spiralgalaxen?

Post by timokarhula »

Det var fantastiska himmelsförhållanden igår. Från min gård uppmätte jag himlens mörker som SQM-L 21.48 och från grannen några hundra meter söderut SQM-L 21.74! Det är de mörkaste värdena som jag uppmätt från byn.

Jag och grannen skulle observera kvasaren 3C 273 på 2.1 miljarder ljusårs avstånd. Tyvärr fungerade inte hans skrivare så jag fick handrita kvasarens läge i förhållande till fältstjärnorna. Därefter var det enkelt att stjärnhoppa till 3C273 och kvasaren var en "baggis" att se som en stjärna av 13 magnituden.

Jag hade nyligen fått reda på några nya extremt avlägsna galaxer som kan ses med medelstora / stora teleskop. De allra mest avlägsna visuellt synliga galaxerna är sk elliptiska cD-galaxer i centrum av galaxhopar. Galaxen CGCG 122-67 (PGC 27924) i Lejonet är förmodligen den mest avlägsna spiralgalaxen som kan ses, avstånd 1.3 miljarder ljusår. Med min 12-tums Dobson och 214x förstoring syntes CGCG 122-67 som mycket ljussvag (magnitud 15.3), ganska liten och diffus. Såg även de närliggande galaxerna CGCG 122-62 (PGC 27819) och CGCG 122-60 (PGC 27793).

För den som vill observera en galax längre bort än en miljard ljusår är nog IC 1101 i galaxhopen Abell 2029 den allra enklaste. Denna "Universums största galax" syntes som ganska ljussvag, betydligt liten, avlång NE-SW och jämnljus. Det fanns flera närliggande stjärnor involverade. Avstånd 1.1 miljarder ljusår och magnitud 14.7. Galaxens diameter är enligt några källor hela 6 miljoner ljusår! Vintergatan och Andromeda-galaxen på dess nuvarande avstånd skulle få plats inne i IC 1101.

Jag har nu fått nys om en möjligen synlig galax på hela 1.82 miljarder ljusårs avstånd. Nästa favorabla natt... :D

Jag observerade hela natten fram till gryningen (klockan 3:45) och de flesta av de 24 nya galaxerna var av 15 magnituden. Dessa var bifångster till några nya Herschel 2500-objekt.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Den mest avlägsna visuellt synliga spiralgalaxen?

Post by Torbjörn »

Det låter som ni haft en givande natt med många intressanta objekt :good:
Härligt mörker dessutom!

Själv kom jag nyss "hem" från toppen av La Palma. Lite floppartat ikväll. Dimmoln drev in över toppen och jag åkte ner. Men jag hann få en härlig vy av M42 och ta lite bilder. Jag letade efter Hästhuvudsnebulosan utan att hitta den men jag tror inte att det var optimala förhållanden.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Den mest avlägsna visuellt synliga spiralgalaxen?

Post by timokarhula »

Nu noterade jag att granngalaxen CGCG 122-62 (PGC 27819) till den 1.3 miljarder ljusår avlägsna spiralgalaxen CGCG 122-67 också är extremt avlägsen. CGCG 122-62 har radialhastigheten +20670 km/s och ligger drygt 1 miljard ljusår bort (enligt NED). Jag kan mycket väl ha sett många extremt avlägsna galaxer tidigare utan att jag känt till det då planetarieprogram inte ger RV-data för alla galaxer. Nu har jag i alla fall observerat 8 galaxer vars avstånd är >1 miljard ljusår.

Torbjörn, ser du ens nebulosan IC434 som avgränsar Hästhuvudnebulosan? Använd helst H-Beta eller UHC-filter som förbättrar kontrasten. Hästhuvudet är subtilt. Med 10-tums teleskop tycker jag att H-Beta och förstoringar mellan 50x - 100x fungerar bäst.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Den mest avlägsna visuellt synliga spiralgalaxen?

Post by timokarhula »

Förra natten var återigen mycket mörk. För första gången uppmätte jag ett mörkare värde än SQM-L 21.50 från min tomt, 21.53. Ca 200 meter söderut var det SQM-L 21.7. Härifrån såg jag Gegenschein som en stor, diffus fläck norr om gamma Virginis. Med 12-tummaren försökte jag se den 1.8 miljarder ljusår avlägsna galaxen MCG +4-28-97 i galaxhopen Abell 1413 (Leo). Jag kunde inte detektera galaxen trots att jag kunde skymta stjärnor ned till V~16.6 (baserat utifrån Gaia's G- och R-magnituder). Detta skulle innebära mitt tangerade magnitudrekord. Idag noterar jag att MegaStar plottar MCG+4-28-97 felaktigt 8.5 bågminuter för mycket åt öst! Baserat utifrån bilden i Digitized Sky Survey, skulle jag säkert ha sett MCG +4-28-97 om jag hade koncentrerat mig på korrekt plats. Nåja, april har bara börjat.

Däremot, efter att jag hade observerat Herschel-2500 objektet NGC2619 i Kräftan, märkte jag galaxhopen Abell 690 på samma MegaStar karta. Det fanns endast en galax plottad innanför hopens symbol, PGC 24340. Jag såg PGC24340 som ljussvag (V=14.9) och nästan stellär med 214x förstoring. Idag noterar jag att denna galax ligger också längre bort än 1 miljard ljusår (1150 Mly och 1087 miljoner år ljusrestid enligt NED). Det betyder att jag har observerat åtminstone 9 galaxer mer avlägsna än 1 miljard ljusår (RV > +20,000 km/s) med 12-tums apertur!

/Timo K
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Den mest avlägsna visuellt synliga spiralgalaxen?

Post by jwarell »

Hej Timo,

Fantastiska förhållanden och fantastiska obsar! Kul att läsa om dina avlägsna galaxer.

Ser mycket dint ut inför natten här. Tänkte försöka mig på motskenet, kan inte komma ihåg att jag sett det. Du skriver att du såg det norr om Porrima, men jag antar att du menar söder om stjärnan? Solen har dek +4 så skenet borde ha dek -4.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Den mest avlägsna visuellt synliga spiralgalaxen?

Post by timokarhula »

Hej Johan,

Det är sant att motskenets geometriska centrum skulle ligga söder om Gamma Virginis men jag lade märke till ljuset norr om stjärnan. Skenets diameter är ju dryga tio grader (eller mer) så jag kollade inte noga var centrum låg.

För 23 år sedan, 1996, såg vi den vackra kometen C/1996B2 (Hyakutake). Dess svans såg jag 62º lång i slutet av mars och dess ände försvann just in i Gegenschein, i solens motsatta riktning.

Förresten har jag hittat ett par nya kandidatgalaxer som är rekordavlägsna (och tillräckligt ljusa för 12 tum). När man väl nedlagt en galax långtbortistan får man reda på en annan ännu längre bort :) Tyvärr har jag bara en helg kvar denna säsong utan måne och med astronomiskt mörker.

/Timo K

Return to “Observationer”