Rapport från La Palma

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

Igår landade jag på La Palma efter att ha rest hit via Teneriffa, jag tog inrikesflyget hit från Teneriffas norra flygplats. Vädret har inte varit speciellt bra här sista tiden och igår såg det ganska oroväckande ut med prognoser om att molntaket skulle ligga på ca 3000 m och alltså svepa in hela Roque de los Muchachos (toppen av La Palma). När jag tittade på webbkamerorna såg det bedrövligt ut. Jag bestämde mig i princip för att skippa kvällen och stanna ”hemma” istället.

Men: Lite senare kunde jag se glimtar av blå himmel på en av kamerorna och när jag tittade ut såg jag detsamma här i Los Canarios där jag bor, så jag ändrade mig snabbt och fixade kaffe och smörgåsar och körde iväg mot toppen. Jag hade ju egentligen inget annat för mig tänkte jag...

Efter en minst sagt kringelikrokig körning upp till toppen så var jag där ungefär 20.30 lokal tid (samma som UT). Jag stod vid utsiktsplatsen Mirador de los Andenes och såg den vackra och ljusstarka stjärnan Canopus för första gången. OK, jag hade sett den från bilen på vägen upp men det var inte riktigt läge för seriösare astronomiska funderingar när man kör på den vägen!

En underbar stjärnhimmel visade sig men just som jag satte upp min 200 mm Resedobson drog molnen upp över berget. Jag tänkte några väl valda ord...men det klarnade snart upp igen och jag kunde börja obsa. Det här skulle upprepa sig under hela kvällen: Det varierade mellan helt klart väder och totalt ”igendimmat”. Så då kunde man ta fikapaus...

Columba
NGC 1851 En ganska liten klotformig stjärnhop. 42X

Canis Major
NGC 2283 En ytterst ljussvag galax men den syntes faktiskt relativt tydligt när jag skakade tuben lite försiktigt. Det var kul att se den för det var mitt näst sista Herschel 400-II objekt. 83X

Vela
IC 2391 Denna öppna stjärnhop stod såpass lågt att räcket vid Mirador de los Andenes var ivägen så jag tog fram min lilla 8x21 kikare och IC 2391 syntes riktigt tydligt. Ett lätt objekt!
NGC 2547 En mycket vacker öppen stjärnhop som liknar ett krokigt kors. Ljusstarkt och vackert objekt. 42X

Puppis
NGC 2298 En ganska ljussvag klotformig stjärnhop. 42X
NGC 2477 En helt underbart vacker öppen stjärnhop. Ljusstark. Den skall jag titta på igen. 42X
NGC 2546 Stor och mycket vacker öppen stjärnhop. 42X

Pyxis
Melotte 96 En liten och ganska ljussvag öppen stjärnhop innehållande en planetär nebulosa. 83X
NGC 2818 En planetär nebulosa som ligger i Melotte 96. Ganska ljusstark och tydlig. 83X

I övrigt så tittade jag på objekt som jag sett förut men som jag ville återvända till:
NGC 3132. En ljusstark planetär nebulosa i Vela. Kallas visst Södra ringnebulosan. 250X
NGC 3201 Klotformig stjärnhop i Vela. Såg svagare ut än hur jag mindes den. 83X
NGC 4038 och 4039 Antenngalaxerna i Corvus. Den finaste vy jag fått av dem, den bildar en båge tillsammans som ”gapar” åt sidan. 83X
NGC 5139 Omega Centauri i Centaurus. Helt fantastisk! Otroligt vacker. 125X
NGC 5128 Centaurus A, även känd som Hamburgergalaxen. Fin men ett tydligt stoftband. 83X
M68 i Hydra. Klotformig stjärnhop. 83X
M4 i Scorpius. Riktigt fin klotformig stjärnhop. 83X

Mitt i natten dök det upp en annan amatörastronom som hade med sig ett eget teleskop. Jag trodde nästan inte mina ögon när han riggade upp sitt ”reseteleskop” som var en 22” Dobson med GoTo!

Jag fick titta på ett antal fina objekt genom det under kvällen. Omega Centauri var helt obeskrivlig i 17 mm Ethosokularet. NGC 5128 (Centaurus A) gick det att se detaljer i stoftbandet på. M104 Sombrerogalaxen såg ut som ett fotografi. M4 såg fantastisk ut.
Jag fick stå högt uppe på en trappstege och obsa flera av objekten och när jag skulle ta en titt på M51 nådde jag inte upp ordentligt till okularet. Jag är kortare än vad den lycklige ägaren är...

Kvällen avslutade jag med att obsa Omega Centauri tills Månen gick upp. Då gick jag över till att obsa Jupiter som har blivit gulbrun runt ekvatorregionen.

Kl 03.30 lokal tid åkte jag hem, långsamt och mycket försikigt.

En riktigt lyckad kväll som dock antagligen var medioker med La Palma-mått. Horisonten var disig och det gick t ex inte att se Södra Korset. Ändå så uppmätte jag SQM-L 21,76 vilket är det mörkaste jag uppmätt någonstans.

Jag hade tänkt titta på objekt i Carina, bl a Eta Carinae nebulosan men det gick inte att se något där nere. Jag försökte även obsa Hästhuvudsnebulosan men såg den inte vare sig med eller utan filter.

Nu håller jag tummarna för fler givande kvällar här nere även om vädret ser lite blandat ut.

/Torbjörn :)
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Rapport från La Palma

Post by magnahrl »

Hej Torbjörn!

Tack för din obs och reserapport. Intressant och spännande läsning. Som vanligt är jag imponerad över hur mycket du hinner med. Vilket flyt du hade som fick chansen att titta i en kollegas 22" :) Måste ha varit en upplevelse det också!
Hoppas vädergudarna är med dig kommande nätter. Lycka till och kör försiktigt..

Clear Skies,
Magnus A.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rapport från La Palma

Post by ragge »

Hej Torbjörn !

Ett strategiskt rätt beslut, som det visade sig. Måste kännas fint att ha fått utdelning redan första natten. Vilket land kom den andra astronörden från ? Hade han fraktat 22-tummaren på flyget ? Hur som helst, otrolig tur att få tillgång till sådana grejor under en riktigt bra himmel. Jag kollade på platsen på Google Maps, det ser lite trångt ut (nära vägen) men det kanske inte är någon trafik att tala om på natten.
Jag håller tummarna för fortsatta framgångar !

Ragnar
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från La Palma

Post by Katarina H »

Hej Torbjörn! Kul att läsa om dina bravader. Har du med 15x70? Hur är M4 i 15x70 i Spanien? Den går inte att se för blotta ögat va??

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rapport från La Palma

Post by Corpze »

Riktigt kul att läsa dina rapporter, man blir varm i kroppen trots att jag är en inbiten fotograf.
Jag har faktiskt renoverat min EQ6a och tagit ett nytt grepp om den visuella astronomin, den ger en helt annan tillfredsställelse än fotograferandet på något vis =)

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Rapport från La Palma

Post by Tannerswe »

Härligt att få följa dina äventyr i mörkret! Hoppas vädret och Calima är med dig resten av resan

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Rapport från La Palma

Post by Robert Habolin »

stämmer in, härlig rapport! avis på platsen o 22 tummaren... en astro resa är på the to do list helt klart..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

@ Magnus A
Tackar! Jo det rullade på bra, jag hade planerat en del. Vad jag däremot såg direkt var att det var totalt kört att obsa nere vid horisonten pga dis.
Vad gäller amatörastronomen med 22” Dobben så var det ju en helt osannolik grej. Att obsa med en sådan från Mirador de los Andenes hade inte ens förekommit i min vildaste fantasi!

Jag kör försiktigt, det har man verkligen all anledning att göra på den här vägen.

@ ragge
Jo det var ett strategiskt rätt beslut. Däremot så gav samma beslut igår mindre utdelning.

Jag körde upp mot toppen från väster den här gången. Ännu värre väg med ruggiga kurvor i halvmörkret. Dessutom så blev det dimma/moln innan toppen, den tätaste dimma jag upplevt under mina 34 år som bilförare. Till och med jag tände dimljusen bak och då är det illa. Jag krypkörde över toppen och hade det inte varit för min gps vet jag knappt om jag ens hade hittat Mirador de los Andenes. Jag stannade där och fikade i dimman innan jag fortsatte i krypfart.

Tack och lov släppte dimman efter ett tag, annars hade det tagit en evighet ner. När den släppte stannade jag till och genom en reva i dimman såg jag en fantastisk stjärnhimmel.

Man brukar säga att alla goda ting är tre men då har man förmodligen inte tänkt på mörker, tät dimma och nerrasade stora stenar på vägen...

Han kom från Polen och hade transporterat den på flyget. Flygfrakt?

Det är trångt där uppe men det är extremt lite trafik, och man kan parkera bilen om man inte är för många.

@ Katarina H
Tackar! Nej jag har inte med 15x70. Jag har med 8x21. Jag fick bara ha 6 kg handbagage på inrikesflyget och då fick jag inte med 15x70. Men 8x21 räckte fint för att se IC 2391 :) Liten och smidig, aningen större än ett cigarettpaket ungefär.

Jag tror inte att M4 syns med blotta ögat härifrån men jag har inte försökt. Däremot så syns den väldigt bra i en 22-tummare... Skämt åsido: M4 syns bra med en 15x70 på stativ, och det gör de andra sydliga Messierobjekten M6, M7, M19, M62, M54, M55, M69 och M70 också. Jag testade i juli i somras.

@ Daniel
Tackar! Jo det är ju lite två olika grejer. Killen med 22 tums dobben hade på sätt och vis förenat detta för objekten såg nästan ut som fotografier! Kul att du har renoverat EQ6:an.

@ Tannerswe
Tackar! Jag hoppas på bättre väder. Igår blev det ju fiasko när jag körde upp. Det var en vild chansning men å andra sidan så har jag ju inget annat för mig!

@ Robert
Tackar. Jo det är en fantastisk plats men det är en del rattande för att komma upp dit. Teneriffa är inte riktigt lika mörkt men det är mycket lättare att komma upp till en bra obsplats där.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

Resedobben på Mirador de los Andenes i förrgår.
DSC01408.JPG
Soluppgång här utanför min dörr i morse.
DSC01441.JPG
/Torbjörn :)
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Rapport från La Palma

Post by bengtr »

Hej !

Men 22" med ethos måste varit kanon när himlen var klar. Jag har varit på den Miradoren men bara i dagsljus. Lite smalt. Hoppas du får fler kvällar/chanser !
Du kan kolla in athos.org i Las Tricias om du behöver hyra nåt.

/bengtr
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från La Palma

Post by DHEB »

Torbjörn wrote:
Soluppgång här utanför min dörr i morse.
DSC01441.JPG

/Torbjörn :)
Det ser jättehärligt ut. Man blir nyfiken på att åka dit, verkligen. Men de där två lyktorna? Går att släcka dem?
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rapport från La Palma

Post by ragge »

Kul att se lite miljöbilder. Bara usikten från hotellet är ju avundsvärd.

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

@ bengtr
Ja det var en helt fantastisk syn. Fantastiskt att ha sett det.

@DHEB
Ja det är fint här. Jag har inte obsat härifrån så lyktorna har inte besvärat mig. Jag kan inte släcka dem.

@ ragge
Ja det är fin utsikt härifrån. Jag bor inte på hotell, jag bor i ett parhus ute på landet. Lugnt och skönt!

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

Igår var det dags att åka upp med resedobben till Mirador de los Andenes igen. Prognoserna var osäkra men pekade på att det skulle klarna upp vid midnatt. Jag ville gärna köra upp i dagsljus för första gången så jag åkte tidigt och kom upp vid ca 18.30. Det skulle vara mörkt ca 20.40 så jag klädde på mig varmt, tog en kopp kaffe och förberedde lite smått. Det var ganska dimmigt med små blå glimtar.

Ganska lagom till det blev mörkt klarnade det upp ordentligt och jag kunde börja obsa.

Columba
NGC 2090 En liten svag avlång galax. 42X
NGC 1808 Relativt stor men ljussvag galax, den stod i och för sig bara på ca 10 graders höjd. 42X
NGC 1792 Relativt stor men ljussvag galax. Samma med den, bara 10 graders höjd. NGC 1808 och 1792 bildar ett ganska fint galaxpar som säkert syns bättre när de är högre upp. 42X

Carina
NGC 3532 En stor, avlång och ljusstark öppn stjärnhop. Kallas Fotbollshopen (Rugbyboll) och även Nåldynan. Ett verkligt vackert objekt som jag såg från Teneriffa i Maj 2017. 42X
NGC 3293 En ganska liten men koncentrerad och ljusstark stjärnhop. Väldigt fin. Jag tror att jag såg den från Teneriffa i Maj 2017 men helt säker är jag inte för den försvann in i en tall innan jag kunde identifiera den. 42X
NGC 3372 Eta Carinae nebulosan! Nebulosan syntes som en ganska stor men diffus nebulositet i området kring den kraftigt gula Eta Carinae-stjärnan. Formen och utbredningen var mer eller mindre omöjlig att avgöra. Dels stod den bara drygt en grad över horisonten och dessutom var den en smula disigt. Jag testade 42X och 83X förstoring och föredrog 42X. Provade även med ett UHC-filter men tyckte att den syntes bättre utan filter, i alla fall föredrog jag den vyn. Riktigt kul att ha sett den!

Jag försökte även förgäves att se Hästhuvudsnebulosan men det gick inte idag heller.

SQM-L uppmätte jag till 21, 68 under kvällen. Vid midnatt drev det in moln och jag bestämde mig för att lägga ner och åka hem. En riktigt lyckad kväll!

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

Solnedgång vid Mirador de los Andenes
DSC01485.JPG
Orion på väg in i en klippa
DSC01486.JPG
Canis Major och en bit av Vintergatan
DSC01493.JPG
/Torbjörn :)