50 observerade supernovor

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

50 observerade supernovor

Post by timokarhula »

Igår var det den första klara kvällen i år för mig i Mälardalen. Hade en privat visning med VARFs 16-tums ODK-teleskop. Passade på att kika på den ljusaste synliga supernovan just nu, SN2018hna i galaxen UGC7534 i Ursa Major. Den ligger bara en halv grad öster om det fulaste Messier-objektet, dubbelstjärnan M40. Med 254x förstoring såg jag omedelbart en stjärna av 14:e magnituden som ej fanns på min Megastar-karta. Av den 14.5 mag och ytljussvaga modergalaxen såg jag intet men himlen var något disig mot norr. Även besökarna kunde se den 35 miljoner ljusår avlägsna supernovan när jag beskrev stjärnans läge i förhållande till fältstjärnorna. Trots att Koichi Itagaki (vem annars?) upptäckte supernovan redan den 22 oktober så ljusnar den fortfarande! SN2018hna blev min 50:e observerade supernova. Åtta av dem har exploderat just i Stora Björnen.

Hemma riggade jag upp mitt teleskop och letade upp några Herschel-objekt (NGC781, NGC803 i Väduren och NGC1550, NGC1633 i Oxen). Letade upp kometerna 64P/Swift-Gehrels i Väduren och 38P/Stephan-Oterma och 46P/Wirtanen i Lodjuret. Direkt efter en titt med 10x50 på komet Wirtanen i zenit kikade jag in i okularet och såg Stephan-Oterma. En kuriositet var att jag såg två "finska" kometer inom loppet av några sekunder i samma stjärnbild! :)

Edit: Lite SN-statistik

"Medelsupernovan" har varit vid min premiärobservation av magnitud 13.6 i en galax av magnitud 11.2 med radialhastigheten +1557 km/s (75 miljoner ljusårs avstånd). Av de 50 supernovorna har 30 varit av typ I och 20 av typ II. Jag har gjort premiärobsen av SN i medeltal 23 dygn efter dess upptäckt med ett teleskop med 31.9 cm apertur och 188x förstoring. I medeltal har SN varit 2.4 magnituder ljussvagare än modergalaxen. Det har varierat mellan 2.6 magnituder ljusare än galaxen till 6.1 magnituder svagare än galaxen. Mars har varit den bästa SN-månaden och Stora Björnen bästa SN-konstellationen. Tidigast på kvällen jag upptäckt en supernova har varit klockan 17:41 och senast på morgonen klockan 5:19. Så det så. :D

/Timo K
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: 50 observerade supernovor

Post by ThomasK »

Fantastiskt. Finns nog få, om någon, i världen som har samma koll som du på vad de observerat.

SN2018hna finns nu inlagd i SVO om du vill rapportear obsen.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 50 observerade supernovor

Post by timokarhula »

Sagt och gjort! Jag känner inte till någon annan supernova som fortsätter öka sin ljusstyrka 80 dygn efter upptäckten. Först trodde jag att stjärnan var av någon annan typ (mikro-gravitationslins?) men SN2018hna har klassats som en typ II supernova. På SN-sidan http://www.rochesterastronomy.org/supernova.html#" onclick="window.open(this.href);return false; är de flesta transienta fenomenen av typen "unk" (unknown) och de brukar jag inte observera ifall de inte är helt färska, nyupptäckta fenomen.

/Timo K

Return to “Observationer”